خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر کرج:

یک‌هزار لیتر در ثانیه از آب شرب شهر کرج صرف فضای سبز می‌شود/ احداث پنج تصفیه خانه جدید در کرج

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۱۵۹

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر کرج گفت: با وجود محدودیت منابع آبی، یک هزار لیتر در ثانیه از آب‌های با کیفیت و شرب شهر کرج صرف فضاهای سبز می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسین محمدی در نهمین هفته از شنبه‌های جهادی در آیین بهره برداری از تصفیه خانه مهرویلا اظهارداشت: این میزان آب مصرفی برای فضای سبز برابر نیاز جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر است و این یک چالش اساسی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

این مسئول در شورای شهر کرج افزود: تصفیه خانه مهرویلا یکی از پروژه های ارزشمند و تولد یافته مصوبه دولت در راستای توسعه پایدار شهری در سال ۹۴ برای کلانشهرها است. بر اساس این مصوبه شهرداری ها مکلف شده اند که ۲۰ درصد آب مصرفی در شهرها را با پساب شهری جایگزین کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با اشاره به توافقی که در سال ۹۵ میان شهردار وقت کرج و مدیرعامل آن زمان شرکت آبفای البرز صورت گرفت، افزود: بر طبق این توافق مقرر شد که روزانه بالغ بر۱۲۰ لیتر بر ثانیه و معادل حدود ۱۵ تا ۲۰درصد آب مورد نیاز فضای سبز از محل پساب ها و تصفیه آن تامین شود، امید است حداقل ۵۰درصد از رقم این توافق در شورای پنجم شهر کرج محقق شود.

محمدی عنوان کرد: در کرج نزدیک به ۸۰ درصد آب آشامیدنی از منابع آبی زیرزمینی است، هر سال کیفیت این منابع کاهش می یابد و سالانه یک تا دو متر چاه های آبی ما افت دارد.

وی با اشاره به اینکه 80  درصد آب مورد نیاز این کلانشهر از چاه های زیرزمینی تامین می شود تاکید کرد: در طی سال های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب بالغ بر سه و ۱۰ میلیارد تومان بودجه معادل احداث دو تصفیه خانه و ۵ تصفیه خانه در شورای شهر کرج مصوب شد که این رقم در سال جاری به ۵ میلیارد تومان رسید. انتظار داریم که با توجه به بودجه های تخصیص داده شده بالغ بر ۵ تصفیه خانه جدید در شهر کرج احداث و بهره برداری شود‌.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه میانگین بارندگی در جهان حدود یک‌هزار میلیمتر و در ایران ۲۵۰ میلیمتر است، یادآور شد: متوسط بارندگی در ایران‌ یک چهارم متوسط جهانی است اما تبخیر در کشورمان چهار برابر میانگین جهانی است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج عنوان کرد: محدودیت منابع آب در ایران یک شانزدهم جهان و مصرف آب در ایران دو برابر میانگین مصرف جهانی است، به عبارتی یک سی و دوم میانگین آب جهانی آب قابل دسترسی در ایران داریم.

وی توضیح داد: در کشورمان ۵۰ درصد از فاضلاب پساب تولیدی بدون تصفیه وارد محیط می شود و از طرفی ۷۰درصد منابع آبی کشور را در بخش کشاورزی از دست می دهیم و بخش عمده آن از منابع آبی زیرزمینی تامین می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز