خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خبر داد:

تشکیل شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۶۴۱

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از تشکیل شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی رسولیان در نشست شورای مشورتی روابط اقتصادی خارجی خراسان رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد، گفت: ما به دنبال چارچوبی برای پیگیری مسائل خارجی در استان بودیم و از آنجا که دیگر محلی برای برگزاری قانونی کارگروه توسعه صادرات وجود ندارد و این کارگروه نظر ما را در مباحث مربوط به روابط خارجی در حوزه‌های مختلف خدماتی، پزشکی و بهداشتی، فرهنگی و تجاری تامین نمی‌کند، چارچوبی برای پیگیری موضوعات مربوط به روابط خارجی در قالب "شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی" پیشنهاد شد.

رسولیان افزود: این شورا در کارگروه اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری و همچنین در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی مراحل قانونی خود را گذرانده و مصوب خواهد شد و با تشکیل این شورا، خراسان رضوی به عنوان یک استان پیشتاز تشکیل کارگروهی برای پیگیری روابط خارجی در کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی پیگیر موضوعات مرتبط با روابط خراسان رضوی با کشورهای دیگر خواهد بود که از جمله این موضوعات پیگیری راه آهن خواف - هرات است که وزارت راه و شهرسازی قول افتتاح آن را در آبان ماه امسال داده است و در صورت افتتاح این خط ریلی هزینه‌های ترانزیت و صادرات، تخلیه و بارگیری کالا در مرز به شدت کاهش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از توفیقات نشستهای غیررسمی اعضای این شورا را بازگشایی تبادل تجاری از طریق ریل با ترکمنستان دانست و گفت: در این ارتباط معاون وزیر امور خارجه سفری به هرات و سپس دیداری با استاندار خراسان رضوی داشت که نتایج خوبی برای ارتباط با افغانستان که مهمترین مقصد صادراتی خراسان رضوی به شمار می‌رود به دست آمد.

رسولیان افزود: خراسان رضوی تاکنون در خصوص کمکهای بهداشتی مرتبط با کرونا به تاجیکستان، افغانستان و  قرقیزستان کمک کرده و با همراهی بخش خصوصی اقلامی را برای آنها ارسال کرده است که این اقدام گشایش دهنده توسعه روابط تجاری این استان خواهد بود.

وی افزود: این استان با ۹۵ کشور مراوده تجاری دارد و طی ۱۰ سال اخیر ارتباط خراسان رضوی با ۳۰ کشور از این تعداد به صورت همکاریهای مستقیم بوده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ عنوان نمایشگاه اختصاصی و تخصصی و مشارکتی با کشورهای مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شده و همچنین طی ۶ سال گذشته میزان اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری در استان به صورت رسمی و غیررسمی به بیش از ۴۰ مورد رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در بیش از ۱۰ کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای مختلف حضور دارد و با بیش از ۱۱ کلانشهر بزرگ جهان مراوده برقرار کرده که عمده ارتباطات با این کلانشهرها از سوی شهرداری مشهد در حال پیگیری و انجام است.

رسولیان افزود: حضور خراسان رضوی در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی مربوط به کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان می‌شود.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته ۱۵ ملاقات به صورت رسمی  با هیاتهای تجاری و پنج ملاقات با سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد و فقط در یک نشست در محل استانداری ۳۰ سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف حضور یافتند و با استاندار خراسان رضوی دیدار کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پارسال ۱۰ عنوان میز همکاریهای مشترک تجاری و همایشهای مرتبط با آن با کشورهای روسیه، تاجیکستان و افغانستان و همچنین میز مشترکی در خصوص همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با محوریت این استان برگزار شد.

رسولیان افزود: سال گذشته بیش از ۱۰ عنوان ارسال مکاتبات و دعوتنامه‌های مربوط به پذیرش مقامات و مسوولان استانها در کشورهای همجوار از سوی استاندار و ۴۰ مورد پیگیری توسعه روابط خارجی در حوزه مکاتبات از سوی استانداری خراسان رضوی انجام گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز