خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با ایلنا:

سفر تیم اقتصادی دولت به فارس در شهریور ماه/ بانک مرکزی نمایندگان را محرم نمی‌داند/ آمریکا مانع پرداخت بدهی کشورها به ایران می شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۵۹۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه متاسفانه بانک مرکزی اطلاعات دقیق و شفاف صادرکنندگانی که ارز خود را پس نداده اند در اختیار نمایندگان مجلس قرار نمی دهد، افزود: متاسفانه بانک مرکزی نمایندگان مجلس را در موضوع بازگشت ارز صادراتی نامحرم می‌داند.

محسن علیزاده در گفت و گو ایلنا با اشاره به سفر تیم اقتصادی دولت به استان فارس در شهریور ماه گفت: برای  بررسی و رفع مشکلات صنعت و بخش اقتصادی استان مقرر شده کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه تیم اقتصادی دولت و زیر اقتصاد مجموعه ها و بانک مرکزی و تمام بانک های عامل در شهریور ماه به استان فارس سفر کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه وضع بد اقتصادی باعث شده تمام استان های کشور با مشکلات زیادی در بخش صنعت دست و پنجه نرم کنند،افزود :  آسیب شناسی واحدهای اقتصادی و رفع مشکلات بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل استان از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر است.

علیزاده ادامه داد: در حال حاضر هنوز آمار دقیقی از بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل استان در اختیار نداریم، اما طبق گفته بعضی از مسئولان 200 الی 250 بنگاه اقتصادی در استان فارس در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار دارند.

سفر تیم اقتصادی دولت به فارس در شهریور ماه/ بانک مرکزی نمایندگان را محرم نمی‌داند/ آمریکا مانع پرداخت بدهی کشورها به ایران می شود

تدوین طرح دوفوریتی نمایندگان برای تحریم کالاهای وارداتی

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت هایش گفت : در در صورت عدم توجه کره جنوبی برای بازگرداندن ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ، نمایندگان طرح دو فوریتی را برای تحریم واردات کالای این کشور تدوین خواهند کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: نمایندگان در کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیگیر موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید براینکه بازگشت پول‌های بلوکه شده به اقتصاد ایران می‌تواند تاثیر مهمی بر روی کاهش قیمت ارز داشته باشد، اظهار کرد: اکنون تعدادی از نمایندگان مجلس به طور ویژه در حال رسیدگی به این موضوع هستند تا در صورت عدم تعهد کره جنوبی به بازگشت پول‌های ما یک راه تقابل طراحی کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه موضوع بازگشت ارز باید در مرحله نخست در کمیسیون امنیت ملی پیگیری شود ادامه داد: طبق صحبت های اعضای کمیسیون امنیت ملی، دولت ایران از کره جنوبی درخواست کرده که 7 میلیارد دلار به کشور بازگردانند.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس با بیان اینکه در صورتی که این پول به کشور بازگردانده نشود دولت باید یک اقدام متقابل انجام دهد، افزود: در صورت عدم توجه کره جنوبی برای بازگرداندن 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورمان، نمایندگان یک طرح دو فوریتی را برای تحریم واردات کالای این کشور به منظور ایجاد تعهد به بازگرداندن پول‌های ما تدوین خواهند کرد.

آمریکا مانع پرداخت بدهی کشورها به ایران می شود

علیزاده با بیان اینکه متاسفانه کشور آمریکا به دلیل تحریم‌هایی که اعمال کرده مانع پرداخت بدهی دیگر کشورها به ایران شده، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی به دلیل رسانه‌ای شدن موضوع بدهی کره جنوبی به ایران از این بخش مطمئن هستم و نسبت به بدهی دیگر کشورها به ایران اطمینان کافی ندارم.

ناپدید شدن ارز به هیچ وجه واقعیت ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با پاسخ به گمشدن 22 میلیارد دلار ارز در شرایط تحریم در کشور ایران افزود: نباید فراموش کرد که ناپدید شدن  این مبلغ دلار در بخش ارز به هیچ وجه واقعیت ندارد.

وی در این باره افزود: اگرچه در گوشه و کنار رقم ارزهای گمشده را  23 تا 25 میلیارد دلار ارز عنوان می شود بنابراین نباید فراموش کرد که صادرکنندگان باید این مقدار ارز را به کشور بازمی گرداندند که هنوز این اتفاق رخ نداده است و صادر کنندگان نسبت به تعهد ارزی بد قولی کردند.

وی با اشاره به اینکه میزان ریالی و ارزی صادرکنندگان به طور دقیق مشخص و واضح است تصریح کرد: در سیستم بانکی به صورت دقیق مشخص است که افراد برای صادرات محصولات چه مقدار ارز دریافت کردند و چه میزان از این مبلغ را باید باز می گرداندند.

وی با اشاه به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت صمت و دستگاه های امنیتی کارگروهی را جهت بررسی برای بازگشت ارز تشکیل داده اند گفت: این کارگروه با دعوت گروه های ده نفری این افراد را ملزم به پرداخت ارز می کنند.

نماینده سپیدان و بیضا در مجلس خاطر نشان کرد: اگرچه کمیسیون اقتصادی مجلس جهت بررسی و شناسایی افراد دو جلسه اعضا بانک مرکزی را به مجلس دعوت کرد و یک جلسه هم ما در بانک حضور یافتیم اما متاسفانه هیچ وقت مشخصات این افراد به ما اعلام نشد و بانک مرکزی همواره به ما اذعان دارند که مشخصات صادرکنندگان را از سامانه تجارت کالا دریافت کنیم.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس با اشاره به اینکه بی شک باید اطلاعات اخلال گران ارزی به صورت واضح و شفاف به مردم اطلاع رسانی شود گفت: مردم همواره باید از این موضوع مطلع باشند که چه افرادی در حال اخلال در بازار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز