خبرگزاری کار ایران

رئیس دادگستری کل البرز مطرح کرد:

راهکارهای تشویقی برای وکلای کمک کننده به صلح و سازش

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۵۰۶

رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: مقامات‌ قضایی ملکف شده‌اند وکلای شایسته تقدیر را بر اساس معیارهایی نظیر میزان اهتمام در راستای ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت، کمک به کاهش ورودی پرونده از طریق روسای کل دادگستری شناسایی و به معاونت حقوقی قوه قضائیه معرفی کنند.

به گزارش ایلنا، حسین فاضلی هریکندی در نشست تعیین ظرفیت جذب جدید مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در سال جاری با تشریح نگاه دادگستری استان به وکلا گفت: همواره وکلا را به عنوان بخشی از کارگزاران عدالت در کنار ضابطان قضایی، کارشناسان، قضات و کارمندان دادگستری دیده و معتقدیم همه مراحل احقاق حق و صدور حکم مرهون این تلاش جمعی است.

وی افزود: پذیرش وکلای جدید دادگستری از دو طریق مرکز  وکلای قوه قضائیه و کانون وکلا صورت می‌گیرد که با توجه به اینکه وکلای مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به نوعی وابستگی بیشتری به قوه دارند به این منظور در بسیاری از مسائل از جمله رعایت شئون وکالت انتظار بیشتری از این بخش وجود دارد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم دوره جدید قوه قضائیه، تحول است تشریح کرد: بر این مبنا طرح تحول قضایی تدوین شده که در این راستا در دادگستری استان البرز نیز شورای تحول تشکیل و برنامه‌های تحولی از این طریق پیگیری می‌شود.

وی صدور بیش از 50 بخشنامه و دستورالعمل پس از انتصاب آیت الله رئیسی در قوه قضائیه را از مصادیق جهش ایجاد شده در قوه قضائیه به منظور تحقق تحول قضایی دانست.

فاضلی هریکندی با اشاره به برخی مفاد آیین نامه تعیین تعرفه حق الوکاله متذکر شد: این آیین نامه یکی از موارد ابلاغی پس از انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه است و به عنوان یک نوآوری بسیاری از موضوعاتی که پیش از این و برای سال‌های متعدد مورد ابهام وکلا، موکلین و مراجع قضایی بود برطرف شده و ظرفیت های خوبی در زمینه اجرای سیاست‌های قوه قضائیه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این دستورالعمل به ایجاد صلح و سازش توسط وکلا در دعاوی تاکید و راهکارهای تشویقی برای وکیل و اصحاب پرونده در نظر گرفته شده است و بر این مبنا در صورت صلح و سازش در هر مرحله، پرداخت حق الوکاله هم ممکن خواهد بود.

عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز به بخشنامه دیگر ابلاغی رئیس قوه قضائیه در زمینه ساز و کارهای تعیین تعداد وکیل مورد نیاز هر استان اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون و این دستورالعمل، هیئتی مرکب از رئیس کل دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب و حسب مورد رئیس کانون وکلای دادگستری یا رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه تشکیل شده و تعداد وکلای مورد نیاز جدید را با استناد به تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376 بر اساس معیارهای از قبیل جمعیت استان، تعداد پرونده های قضایی و ظرفیت دادگستری استان تعیین می‌کنند.

وی افزود: بر اساس همین دستورالعمل بر شناسایی و تقدیر از وکلای شایسته تقدیر  تاکید شده است که نشان می‌دهد تکریم در قوه قضائیه در عمل پیگیری می شود؛ کلیه مقامات قضایی ملکف شده‌اند وکلای شایسته تقدیر را بر اساس معیارهایی نظیر میزان اهتمام در راستای ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت، کمک به کاهش ورودی پرونده، اهتمام به احقاق حق، همکاری با نهادهای مردمی، انجام وکالت های معاضدتی در جهت حمایت از حقوق عامه و جلب رضایت مردم، اهتمام به امور پژوهشی و آموزشی، رعایت شئون وکالت، ترویج ارزش‌های دینی و تبعیت از قوانین و مقررات از طریق روسای کل دادگستری شناسایی و به معاونت حقوقی قوه قضائیه معرفی کنند.

 در این نشست پس از بررسی معیارهای لازم برای تعیین تعداد وکلای جدید مورد نیاز استان، در خصوص میزان پذیرش کارآموزان وکالت اتخاذ تصمیم شد.

پیش از این، در نشست جداگانه با رئیس کانون وکلای دادگستری استان البرز نیز تعداد کارآموزان جدید مورد نیاز در سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز