خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

بیداد فقر در هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۵۶۵

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان هرمزگان درصد بیشترین نرخ تورم در اردیبهشت امسال را به خود اختصاص داد.

ایلنا؛ رشد قیمت‌ها و افزایش تورم دریکی دو سال اخیر سرعت بی‌سابقه‌ای یافته و مردم را با مشکلات معیشتی فراوانی روبه‌رو کرده است.

در روزگار کرونایی، گرانی بیش از گذشته بیداد می‌کند به طوری که وزارت بهداشت اعلام کرده ، کرونا ، هزینه زندگی را بیش از یک میلیون و ۶۰۰  هزارتومان افزایش داده است.

از طرف دیگر  هنوز آن وعده‌ و وعیدهایی  که در طول سال‌های اخیر از  سوی مسئولان و دولت‌های مختلف  برای سفره‌های مردم داده می‌شود، محقق نشده است. هرروز سفره خانوارهای ضعیف و متوسط کوچک و کوچک‌تر می‌شود و دلالان و واسطه گران، گرداننده‌های اصلی بازارهای مختلف اقتصادی هستند.

از بازار خودرو گرفته تا بازار اقلام خوراکی که مردم هرروز با آنها درگیر هستند. بازار همچنان اسیر دست دلالان است و معلوم نیست چرا نظارت آن‌قدر قوی نیست که دست دلالان و سودجویان را از اقتصاد کشور کوتاه کند.

در میان جولان دلالان هرازگاهی کارخانه‌دارها و تولیدکنندگان نیز برای سود بیشتر تخلفاتی انجام می‌دهند که ماجرا عملاً به ضرر مردم به‌عنوان مصرف‌کننده تمام می‌شود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد و برخورد با گران‌فروشی آنقدر جدی نیست.

در بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور، چندگانگی نرخ میوه و تره‌بار و گرانی بی‌حدو اندازه همه را کلافه کرده است. گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی، افزایش بی‌سابقه دستمزد و خدمات صنوف مختلف در هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر منجر به صدرنشینی این استان در جدول رده‌بندی نرخ تورم شد.

تورم بالای 30 درصد در هرمزگان درحالی‌که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود که این روزها این جمله را بسیار از سوی مقام‌های ارشد کشور می‌شنویم؛ «قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. » این در شرایطی است که نوسان‌های اخیر قیمت دلار، افزایش قیمت برخی از کالاها همچون خودرو و مسکن و نیز دستورهای دوباره برای تشدید کنترل قیمت‌ها، این نگرانی را به وجود آورده که شاید موج تورمی جدیدی برای سال ۹۹ درراه است.

درحالی‌که با افزایش قیمت‌ها و نرخ صعودی تورم، ادامه زندگی برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه سخت و دشوار می‌شود و چه‌بسا منجر به افزایش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی نیز شود.

در این شرایط رئیس‌کل بانک ‌مرکزی از مهار تورم سخن می‌گوید و خوش‌بینانه معتقد است که ترمز تورم کشیده می‌شود و باید تورم روی ۲۲ درصد متوقف شود.

به راستی با دلار بالای 20هزارتومان چگونه می توان وعده مهار تورم داد؟ همه مردم ایران به‌ویژه هرمزگانی‌ها منتظرند که ببینند آیا زور ابزارها و سیاست‌های بانک مرکزی به عوامل رشد تورم می‌رسد یا نه؟ آیا رئیس‌کل بانک مرکزی می‌تواند به قول خود عمل کند و کنترل بازار را به دست بگیرد یا دوباره شاهد قول‌های بی‌عمل یکی دیگر از مسئولان تصمیم گیر خواهیم بود؟

از سویی دیگر وکلای مردم در نخستین اظهارنظرها، اولویت مجلس یازدهم را ارتقای معیشت اقشار کم‌درآمد می دانند و سوگند یادکردند که برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم تمام تلاش خود را به کار خواهند بست. مجلسی‌ها می‌گویند، نه قصد مچ‌گیری و تقابل با دولت رادارند و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کنند.باید منتظر ماند و دید که ایا شعارهایشان فقط برای گرفتن رای مردم بوده یا کاری هم برای مردم انجام می دهند.

این روزها، سفره‌های مردم  هرمزگان خالی‌تر از گذشته شده است. هرمزگان قلب اقتصاد کشور چنان در تورم رکورد زد که می توان لقب شاگرد نخست تورم در کشور را به این استان داد.

در حالی هرمزگان را در صدر نرخ تورم می بینیم که در آمد بسیاری از مردم این استان از متوسط کشوری نیز بسیار پایین است و این ویروس لعنتی کرونا نیز وضعیت معیشتی هرمزگانی ها را سخت تر از  گذشته کرده است.

آیا  تصمیم‌گیران دولتی و کشوری و نمایندگان مجلس که خود شاهد رشد لحظه‌به‌لحظه قیمت‌ها هستند، می‌توانند تصور کنند که امشب خانواده‌هایی با سفره‌های خالی و شکم‌گرسنه چگونه شب را به صبح پیوند می‌زنند.

محمد خداکریمی-روزنامه نگار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز