خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

"کوت عبدالله" زیرساخت شهرنشینی را ندارد/ نبود سیستم فاضلاب سلامت مردم را تهدید می‌کند/ خطر فرونشست جاده‌ها همیشگی است

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۲۵۹

شهردار کوت عبدالله در استان خوزستان با اشاره به مشکلات ناشی از نبود زیرساخت‌های لازم در این منطقه از کلانشهر اهواز مهمترین مشکل مردم این شهرستان را نداشتن سیستم فاضلاب شهری عنوان کرد و گفت: در سیل سال 98 تمامی زیر ساخت های شهری منطقه از بین رفت و این روزها ساکنین این منطقه فقرنشین با مشکلات عدیده ای از نظر بهداشتی و شهری روبرو هستند.

نواب حاجیان سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تشریح وضعیت شهری کوت عبدالله خوزستان اظهار داشت: در کوت عبدالله 160 کیلومتر جوی رو باز داریم که به جای انتقال آب‌های سطحی خیابان ها و معابر عمومی، فاضلاب و پسماند خانه ها در آن جریان دارد چرا که سیستم فاضلابی در این شهر وجود ندارد و شهرداری مجبور است فاضلاب را از طریق این جوی ها دفع کند. قبلا همین جوی های روباز به وسیله یک جاده به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شدند که بخش غربی به داخل رودخانه هدایت می شد که این رودخانه بوسیله جاده مسدود شد.

شهردار کوت عبدالله: مهمترین مشکل مردم در حال حاضر عدم برخورداری از سیستم فاضلاب است. با سیل سال 98 در استان خوزستان متاسفانه تمامی زیر ساخت های شهری از بین رفت و خسارت های زیادی به منطقه وارد شد.

وی ادامه داد: بعدها این جوی ها به زمین‌های خالی منتهی می‌شدند که این زمین های خالی به مرور زمان ساخته شدند و دفع فاضلاب در مناطق غربی شهر کوت عبدالله را با مشکل روبرو کرده است. در قسمت شرقی این شهر نیز در گذشته زمین خالی و باغاتی وجود داشت که با ساخت و سازهایی که شکل گرفت دیگر امکان انتقال این پسماند در این منطقه وجود نداشت.

فاضلاب هیچ راه خروجی ندارد

شهردار کوت عبدالله افزود: با جوی‌های روبازی که با مساحت 20 در 20 در همین منطقه ایجاد شده فاضلاب دفن می شود که آنهم پس از طی مسافت یک کیلومتری هیچ خروجی ندارد و به داخل خیابان ها و معابر پس می زند و هرچه قدر لایروبی و آهک پاشی کنیم به دلیل اینکه خروجی وجود ندارد باز هم در سطح خیابان ها جاری می شود و مردم از این شرایط به ستوه آمده اند و شهرداری را مقصر می دانند.

فاضلاب باعث تخریب آسفالت می شود

وی عنوان کرد: وقتی فاضلاب در سطح خیابان ها باقی می ماند علاوه بر مشکلات بهداشتی ، آسفالت معابر را هم تخریب می کند. برای حل این معضل باید اقدام اساسی و زیر بنایی صورت بگیرد. شهرداری وظیفه اش دفع فاضلاب نیست و نهایتا در فصل زمستان برای جمع آوری آب های سطحی اقدام می کند.

مردم حق دارند سیستم فاضلاب داشته باشند

حاجیان سعیدی اضافه کرد: مردم حق دارند سیستم فاضلاب مناسب شهری داشته باشند. اگر این سیستم در منطقه ایجاد شد ما نیز در شهرداری به بحث بهسازی و روکش آسفالت اقدام خواهیم کرد در غیر این صورت ما هر چه قدر اقدام به بازسازی کنیم باز این فاضلاب با پس زدن در سطح خیابان ها باعث تخریب آسفالت خواهد شد و این اقدام هزینه گزافی را برای ما در پی خواهد داشت.

نابودی زیرساخت شهری با سیل پارسال

وی گفت: مهم ترین مشکل مردم در حال حاضر عدم برخورداری از سیستم فاضلاب شهری در کوت عبدالله است. با سیل سال 98 در استان خوزستان متاسفانه تمامی زیر ساخت های شهری از بین رفت و خسارت های زیادی به منطقه وارد کرد. خوزستان به دلیل جلگه ای بودن حتی اگر سیل هم نباشد با حفر 2 متر زمین، آب در دسترس است و با سیل سال گذشته تمامی سفره های زیر زمینی سیراب شدند و با بالا آمدن آب تمامی زیرساخت ها تخریب شد.

هر لحظه احتمال فرونشست جاده ها وجود دارد

شهردار کوت عبدالله عنوان کرد: بعد از سیل پارسال در ظاهر شاید جاده های ارتباطی مشکلی نداشته باشد ولی هر لحظه احتمال فرونشست آن وجود دارد که می تواند باعث اتفاقات ناگواری شود.

برای برطرف شدن مشکل به شهرداری بودجه بدهند

وی گفت: برای برطرف کردن این مشکلات باید به شهرداری بودجه بدهند که ما مجددا زیر سازی ها را بازسازی کنیم. خسارت های سیل سال گذشته را جمع بندی و به استانداری ارسال کردیم ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

هنوز نمی‌دانیم مرزمان با اهواز تا کجا است

حاجیان سعیدی ادامه داد: سال 92 کوت عبدالله جزو شهرداری منطقه 5 اهواز بود. یک شبه تقسیم بندی صورت گرفت و به شهر کوت عبدالله تبدیل شد و تا این لحظه نمی‌دانیم مرز این شهر با اهواز تا کجاست. حد و مرزمان مشخص نیست و واقعا نمی دانیم تا کجای این مرز باید خدمات رسانی کنیم و گاهی تا دل شهر اهواز هم پیش رفته و خدمات رسانی می کنیم.

استخدام های نامتعارف در شهرداری

حاجیان سعیدی ادامه داد: بعد از جدا شدن کوت عبدالله از اهواز به عنوان شهر در سال 92 با هجمی از استخدام های نامتعارف در شهرداری روبرو شدیم و نیروهایی که قبلا در منطقه 5 اهواز 220 نفر بودند بعد از تبدیل شدن این منطقه به شهر به بیش از 1000 نفر افزایش یافت.

پرداخت بیش از 5 میلیارد حقوق به کارکنان شهرداری

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهایی بیش از 1000 نفر در این شهرداری داریم که این تعداد با شرایط حقوقی سال 99 میزان دستمزدشان به 5 میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یافته است. با این حقوق ها مگر ارزش افزوده چقدر به ما کمک می کند در حالی که مردم این منطقه بی بضاعت اند. ما چقدر باید کار کنیم که درآمد داخلی داشته باشیم. در واقع شهرداری برای پرداحت حقوق کارکنان خود با مشکل روبروست و دخل و خرج شهرداری با هم سازگاری ندارد.

خیلی هنر کنیم می توانیم حقوق بپردازیم

شهردار کوت عبدالله ادامه داد: شهرداری خیلی که هنر کند فقط می‌تواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند. شهرداری تنها ماهیانه 5 میلیارد و 500 میلیون تومان در ماه باید حقوق پرداخت کند و با این شرایط دیگر نمی‌تواند به ماموریت های ذاتی خود در خدمت رسانی به شهر از جمله جدول بندی و محوطه سازی بپردازد. این هم ناشی از مشکلات تبدیل شدن کوت عبدالله به شهر و نیروهای نامتعارفی است که در شهرداری استخدام شده اند.

عدم وجود زیر ساخت برای تبدیل منطقه به شهر

حاجیان سعیدی گفت: برای تبدیل شدن یک منطقه به شهر باید ابتدا زیر ساخت های لازم را برای آن فراهم کرد و خدمات دهی لازم شکل بگیرد. نه فقط یک شهرداری و فرمانداری در آن مستقر شود.

درخواست از استانداری برای بهبود وضعیت شهر

وی در پایان گفت: درخواست ما در شهرداری کوت عبدالله از استاندار و معاون عمرانی این است که برای بهبود شرایط این شهر یکی دو مورد پروژه در حد بهسازی زیر ساخت های شهری از جمله زیرسازی آسفالت شهر تا بتوانیم به مردم خدمات بهتری ارائه دهیم. همچنین نیاز است جوی های سطح شهر از مساحت 20 در 20 به 50 در 50 افزایش یابد که برای دفع فاضلاب وسعت بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه با اختصاص اعتبارات لازم مشکل فاضلاب شهر به شکل اساسی و ریشه ای شهر حل شود.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز