خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

استاد امیرخانی چهره برجسته و گنجینه با ارزش خط نستعلیق ایران است

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۷۷۲

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز گفت: امروز ثبت استاد غلامحسین امیرخانی در حوزه خط نستعلیق در فهرست ملی «نادره کاران، حاملان میراث فرهنگی ناملموس» مایه مباهات است و انتظار می رود استان البرز به عنوان خاستگاه این استاد در صدر لیست استان های معین قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، فریدون محمدی در پی ثبت نام استاد غلامحسین امیرخانی در فهرست ملی حاملان میراث ناملموس اظهار کرد: بی شک استاد غلامحسین امیرخانی یکی از چهره های برجسته و گنجینه با ارزش و زنده بشری خط نستعلیق(خوشنویسی معاصر) ایران و برخاسته از قله بلند البرز است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز افزود: مادامی که از ثبت ملی سخن به میان می آید قطعا فاکتورها و مولفه های خاصی مدنظر است و یک اثر هنری زمانی در ردیف آثار ملی و جهانی مشق می‌شود که دارای شناسنامه هویتی، پیشینه و خاستگاه باشد.

وی تصریح کرد: امروز ثبت استاد غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری (در حوزه خط  نستعلیق) در فهرست ملی « نادره کاران، حاملان میراث فرهنگی ناملموس»  مایه مباهات است اما در این میان انتظار البرز نشینان این است که استان البرز به عنوان خاستگاه ایشان در لیست استان های معین (تهران و قزوین) در صدر باشد. در اصل کام البرز نشینان بایستی به این ثبت شیرین شود.

وی شهرستان طالقان را خاستگاه مفاخر علم و معرفت  و نخبگان ادب و هنر دانست و خاطرنشان کرد: طالقان از دیرباز خاستگاه علم و معرفت و شعر وادب و هنر بوده و در دامان خود علما و هنرمندان برجسته‌ای چون درویش عبدالمجید طالقانی خوشنویس، شاعر و عارف برجسته، استاد علی آقاحسینی خوشنویس نامدار،  نویسنده برجسته جلال آل احمد، عالم ربانی مرحوم آیت الله طالقانی و... که استاد امیرخانی نیز در زمره این اساتید از دل این آب و خاک قد برافراشته و مُهر تاییدی بر کهن دیار علم و ادب ایران زمین ، طالقان بوده است.

محمدی عنوان کرد: استان البرز همیشه مدال افتخار مفاخری چون استاد غلامحسین امیرخانی را بر گردن داشته است. با گذری بر هویت شناسنامه ای استاد امیرخانی می‌توان دریافت که خاستگاه این استاد برجسته در کوچه پس کوچه‌های دوم بهمن ماه سال 1318 در روستای «تکیه ناوه» شهرستان طالقان  حک شده است، در سال 1385 سکاندار هیات مدیره انجمن طالقانی ها بود که این نشان از عرق ایشان به زادگاه خویش دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز یادآور شد: بنده به عنوان متولی امر میراث فرهنگی در استان البرز کتبا مراتب خواسته های به حق خود و ساکنین استان البرز را به معاونت میراث فرهنگی کشور اعلام کرده و پیگیر موضوع هستم و بدون شک به نتیجه خواهیم رسید و این اثر را در رده آثار فاخر البرز مشق می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز