خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

وضعیت خراسان رضوی در حوزه کرونا قرمز و بحرانی است/ متخصصان داخلی مشغول ساخت واکسن کرونا هستند

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۳۳۷

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های خراسان رضوی، مازندران، تهران و فارس از نظر شیوع کرونا شرایط قرمز به سمت بحرانی دارند و در چند روز اخیر این روند ثابت بوده است ولی هنوز نمی‌شود قضاوت کرد.

به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا از نیشابور، قاسم جان‌بابایی در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های ۲۲ بهمن و حکیم نیشابور در جمع خبرنگاران گفت: موثرترین عامل درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کادر درمانی است نه دارو و هر چه کادر درمانی مهارت و تجربه بیشتری داشته باشند احتمال نجات بیمار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از امتیازات ما این است که پرستاران و پزشکان ما طی پنج ماه گذشته به طور مداوم در بخش‌های بیمارستانی حضور داشتند، افزود: این در حالی است که براساس تحقیقات فراوان علت مرگ و میر زیاد در بسیاری از کشورهای اروپایی، تغییر کادر پزشکی بوده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های خراسان رضوی، مازندران، تهران و فارس از نظر شیوع کرونا شرایط قرمز به سمت بحرانی دارند و در چند روز اخیر این روند ثابت بوده است ولی هنوز نمی‌شود قضاوت کرد.

جان بابایی اظهار داشت: کشور ما مورد تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار دارد به طوری که در اوایل شیوع ویروس کرونا سه میلیون عدد ماسک از انگلیس خریداری و هزینه اش را پرداخت کرده بودیم ولی دولت انگلیس این ‌محموله را در فرودگاه نگه داشته بود و نشان دادند با وجود همه ادعاهایشان رفتارشان انسانی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تعداد کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشور به قدری افزایش یافته که دیگر نیازی به آنها نداریم و همان کشورهایی که از دادن ماسک به ما امتناع می‌کردند خودشان برای تامین ماسک کارکنان خود دچار محدودیت و مشکل شده‌اند.

وی اعلام کرد: در تولید دستگاه‌های کمک تنفسی یکی از افتخارات کشور ما این است که به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیازی به واردات نداریم و برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند در صورت عدم نیاز داخلی اجازه صادرات به آنها داده شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در زمینه تولید واکسن کرونا یک گروه به صورت تخصصی در این زمینه مشغول کار هستند و در حال حاضر بسیاری از داروهای ضدسرطانی و داروهای جدید در داخل کشور تولید می‌شود و با توانمندی‌هایی که در داخل کشور وجود دارد به طور جدی در این زمینه کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کرونا بیماری کشنده‌ای است ادامه داد: بیمارانی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند بیشتر کسانی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا دیر مراجعه کرده‌اند البته موارد بسیاری هم داشته‌ایم که بیمار کرونایی با شرایط حاد در آی. سی.یو بستری شده ولی با رسیدگی و مراقبت‌های انجام شده از دستگاه جدا شده و بهبود یافته است.

جان‌بابایی اعلام کرد: در استان خراسان رضوی شهرهای مشهد، سبزوار، تربت‌حیدریه و نیشابور شرایط حادتری دارند البته سایر شهرها هم بیمار مبتلا به کووید ۱۹ دارند ولی به این تعداد نیست.

وی خاطر نشان کرد: بیمارستان۲۲ بهمن نیشابور به طور کامل در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته است و طی بررسی‌های انجام شده تامین اکسیژن ساز و توسعه تعداد تخت‌های ویژه در دستور کار قرار دارد تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم و تا فردا ۱۰ تخت ویژه همراه با ونتیلاتور و مجهز به دستگاه کمک تنفسی غیر تهاجمی، مانیتور و تشک مواج در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد و در صورت نیاز باز هم تامین می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمبودهای بیمارستان حکیم نیشابور در حوزه جراحی مغز و اعصاب و جراحی عمومی نیز به زودی تامین خواهد شد، گفت: هم اکنون مشکلی از نظر مالی برای تامین دستگاه اکسیژن‌ساز نداریم و تنها مشکل در این زمینه ظرفیت شرکت‌های اکسیژن ساز در کشور است که تعداد آنها معدود است به همین خاطر در تحویل این دستگاه‌ها با تاخیر مواجه شده‌ایم و حتی در بسیاری از موارد دانشگاه‌ها پول را پرداخت کرده‌اند و منتظر تحویل از سوی شرکت‌های تولید کننده هستند.

جان‌بابایی افزود: در این حوزه اولویت با استان‌هایی است که بیشتر با کرونا درگیر هستند و به طور مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم با افزایش تعداد و ظرفیت شرکت‌های اکسیژن‌ساز این مشکل حل شود و در حال حاضر همه بیمارانی که به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارند از دستگاه اکسیژن‌ساز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ۲ شرکت دانش‌بنیان تولید دستگاه‌ ونتیلاتور را انجام می‌دهند و در مرحله اول حدود ۲ هزار دستگاه پیش‌خرید شده و اگر لازم باشد این تعداد را تا چهار هزار دستگاه افزایش می‌دهیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: پس از عید فطر حساسیت مردم نسبت به کرونا کاهش یافت و در استان‌هایی که کرونا افزایش پیدا کرد مراسم‌ تجمعی برگزار ‌شد و در کنار آن از ماسک استفاده نشد و فاصله اجتماعی هم رعایت نگردید.

فرماندار نیشابور نیز در این مراسم گفت: با پیگیری‌های انجام شده یک‌ مخزن ۱۰ هزار لیتری اکسیژن مایع به ظرفیت تجهیزات پزشکی این شهرستان افزوده شد که از نظر پدافندی بسیار ارزشمند است و تا ۴۸ ساعت جوابگوی نیاز اکسیژن خواهد بود.

علیرضا قامتی افزود: در حال حاضر روند خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در نیشابور با ۲۵۰ کپسول اکسیژن‌ساز بدون وقفه ادامه دارد و متاسفانه ٣ نفر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا در نیشابور فوت کردند که تعداد کل فوت شدگان تاکنون ۳۱۰ نفر شد. 

قامتی در خصوص آخرین آمار از وضعیت بیماران کرونایی در نیشابور گفت: تعداد کل مراجعین از ابتدا ۳۲۰۸ نفر، تعداد کل ترخیصی ها ۲۷۴۱ نفر، تعداد کل فوتی ها ۳۱۰ نفر، فوتی های مثبت ۱۲۳ نفر، فوتی های منفی ۱۵۷ نفر، فوتی های در حال پیگیری ۳۰ نفر، کل نتایج مثبت ۱۸۸۸ نفر و کل نتایج منفی ۲۴۷۵ نفر است. 

وی افزود: تمام بیماران حاد در بخش های قرمز بستری هستند، تعداد مراجعین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر که ۲۵ نفر آن ها بستری، ۶ نفر ترخیص و یک‌نفر در بدو ورود فوت کرده است. 

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دستور تحویل یک دستگاه MRI یک و نیم تسلا به ارزش ۵۰۰ هزار یورو و ۱۰ ست کامل دستگاه تنفسی ICU به ارزش ۵۰ میلیارد ریال با اولویت واگذاری به شهرستان نیشابور را صادر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز