خبرگزاری کار ایران

توضیحات واحد روابط عمومی شهرداری دامغان درباره خبر ایلنا

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۲۹۶

واحد روابط عمومی شهرداری دامغان در پی انتشار خبری در تاریخ ۲۹ تیرماه با عنوان« بادگیرهای مجاور خانه ابراهیمی دامغان تخریب شد/ صدور مجوز تخریب بدون اطلاع میراث فرهنگی »در ایلنا ؛توضیحاتی برای دفتر خبرگزاری در سمنان ارسال کرد که در زیر می‌خوانید.

به گزارش ایلنا، در بخشی از این توضیحات آمده است : «ابنیه تاریخی سرمایه‌های بزرگ اجتماعی هستند و همه ما وظیفه داریم برای حفظ این سرمایه مهم تمام تلاش خود را بکار گیریم.
در پی تخریب خانه قدیمی توسط مالک با مجوز شهرداری در مجاورت خانه تاریخی ابراهیمی دامغان و اظهارنظرهای مختلف اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و صاحب‌نظران در فضای مجازی و رسانه ها، ضمن لزوم حفاظت و نگهداری از خانه‌های تاریخی سطح شهر کهن دامغان از ناحیه شهرداری بنا بر اظهار ریاست اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان این خانه نه فقط در لیست آثار تاریخی قرار ندارد بلکه در مالکیت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی هم نیست.
اگر قرار است چنین بناهایی که در بافت قدیمی شهر تعداد قابل توجهی هستند حفظ و نگهداری شوند قطعاً باید در چهارچوب قانون عمل شود و این اماکن توسط اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شناسایی و ثبت گردند و حتی المقدور تملک شوند که حقوق مالکانه افراد هم رعایت شود در غیر اینصورت به مرور زمان با توجه به نوع مصالح بکار گرفته شده به مخروبه ای مبدل می شود که دیگر نه تنها آثار تاریخی نخواهد بود بلکه به معضل محل و شهر تبدیل می شود و باعث مشکل برای ساکنین و همسایگان آن خواهد بود.
 
تخریب ملک فوق برای صدور مجوز ساخت بنای جدید توسط مالک انجام شده است و شهرداری با کنترل سند مالکیت و اعزام کارشناس به محل و بررسی سوابق و اسناد موجود در پرونده اقدام به صدور مجوز تخریب زیر نظر کارشناس نظام مهندسی کرده است.
 
 البته ذکر این مهم که برای نظارت بهتر، مناسب بود اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بخصوص اینکه این پلاک در جوار خانه تاریخی ابراهیمی قرار داشته است در جریان صدور مجوز قرار می گرفت صحیح است، اما اگر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لیستی از خانه ها و اماکن تاریخی سطح شهر تهیه و به شهرداری ارائه نمایند، در سامانه شهر سازی این پلاکها نشانه گذاری و قطعاً شهرداری با در اختیار داشتن اطلاعات لازم در صدور مجوزهای مرتبط دقت لازم و کافی را به عمل خواهد آورد.
 
 در صورت ارائه لیست اماکن تاریخی و خانه های قدیمی از ناحیه میراث فرهنگی به شهرداری دامغان در این فرایند هم حقوق آحاد شهروندان لحاظ می‌شود و هم در حفظ و حراست از آثارتاریخی تلاش همگانی صورت می پذیرد.

 شهرداری خود حامی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حفظ و نگهداری اماکن تاریخی بوده که مصادیق عملی آن مواردی است که هم اداره میراث فرهنگی و گردشگری دامغان آگاه است و هم شهروندان دامغانی مشاهده می کنند.»

 

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز