خبرگزاری کار ایران

با تجمع در محل فرمانداری مطرح شد؛

اعتراض کشاورزان سرخسی به افزایش نرخ حق آبه از سد دوستی

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۷۱۷

نمایندگان تعاونی های آبران سد دوستی در اعتراض نسبت به افزایش آب بهای حق آبه سال جاری کشاورزی در محل فرمانداری حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سرخس، نمایندگان 9 تعاونی از آبران سد دوستی دشت سرخس در اعتراض به افزایش 100 درصدی بهای آب از سوی اداره آب منطقه ای شهرستان در محل فرمانداری تجمع و تقاضای دیدار با فرماندار را مطرح کردند.

عضو شورای شهر سرخس به نمایندگی از سوی تعاونی ها با اشاره به وضعیت آبی سد دوستی گفت: اعتراض امروز نمایندگان تعاونی های آبران نسبت به افزایش نرخ آب با توجه به اینکه در سال آبی 98- 99 قیمت هر متر مکعب 420 ریال تعیین و قرارداد بسته شده کاملا منطقی است چرا که چک و مدارک وصول حق آبه را پرداخت کرده و دیگر قادر نیستند اضافه بهای دیگری را برای زارعین توجیه کنند.

​غلامرضا لالوی با بیان اینکه قیمت فعلی قرار داد نسبت به سال آبی 98-97 تا 20 درصد افزایش داشته افزود: متاسفانه از سوی اداره منابع آب شهرستان به تعاونی ها موضوع افزایش بهای آب به بیش از760 ریال ابلاغ  شده که با توجه به قرار داد بسته شده در ابتدای سال جاری  زارعین زیر بار چنین افزایشی نخواهند رفت و این عمل تبعات ناخوشایندی در سالی که به جهش تولید تاکید شده خواهد داشت.

وی با تاکید بر قانون توزیع عادلانه آب و انتظاری که مردم بعنوان کشاورزان پایاب سد دوستی در این نقطه صفر مرزی از حق آبه خود دارند، خاطر نشان کرد: بالاخره این مردم که در پایین دست سد دوستی زندگی می‌کنند انتظاراتی دارند، با گذشت چندین دهه مردم از آب شرب و بخش صنعت برخوردار نیستند، قانون توزیع عادلانه آب طبق ماده 18 و 19 باید اجرایی و جزو مطالبات ما است بطوری که در این خصوص با وزارتخانه و شخص وزیر مکاتباتی را انجام داده ایم .

مدیر منابع آب شهرستان سرخس نیز در پاسخ به اعتراض نمایندگان کشاورزان در خصوص افزایش آب بهای حق آبه در سال آبی جاری گفت: از آنجا که در سال جاری از سوی دولت نرخ آب بها مشخص نبود توافق شد بصورت علی الحساب قرارداد به قیمت 420 ریال در هر متر مکعب با افزایش 20 درصدی نسبت به سال قبل بسته شود تا زمان کشت تابستانه را کشاورزان از دست ندهند.

اعتراض کشاورزان سرخسی به افزایش نرخ حق آبه از سد دوستی

محمد رضا عبادی نژاد با بیان اینکه تعیین قیمت آب بها بر اساس نرخ تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت ابلاغ می‌شود، افزود: فرمول نرخ ابلاغ شده از سوی شرکت های وزارت نیرو عموما هر سال تا 20 درصد افزایش نشان می دهد اما در سال آبی جاری و با توجه به تاخیر موجود قیمت ابلاغ شده بیش از 100 درصد اعلام شده که ما در شهرستان در این افزایش نقشی نداشته و تنها مجری دستورات هستیم.

وی نرخ اعلام شده از سوی وزارتخانه را در سال آبی جاری 760 ریال دانست و افزود: با همکاری فرمانداری پیگیر این موضوع در استان هستیم. امید است که در این خصوص تخفیفاتی ابلاغ شود.

مدیر منابع آب شهرستان گفت: هم اکنون براساس قرار داد با تعاونی‌های آبران شهرستان در هر ثانیه 12 متر مکعب آب در انهار و کانال های در جریان و تاکنون 40 میلیون متر مکعب آب تحویل کشاورزان شده است که تا پایان شهریور بر اساس قرار داد منعقد شده 70 میلیون متر مکعب آب رها سازی می شود. 

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار نیز افزایش قیمت آب بها را با توجه به شرایط موجود غیر مطلوب دانست و اظهار داشت: باید در شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا مردم و بخصوص قشر کشاورز را حمایت کرد. از انجا که ما در تحریم های ظالمانه استکبار قرار داریم می طلبد که به دامداران و کشاورزان توجه بیشتری داشته باشیم و این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اردونی با تاکید بر قیمت های توافق شده در قرارداد ابتدای سال تصریح کرد : به لطف خدا امسال آب پشت سد دوستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به نیاز زارعین حق آبه کشاورزان در چند ماه گذشته به موقع رهاسازی شده بطوری که روستاهای پایین دست نیز از این نعمت برخوردار شدند و همچنان در جریان است.

وی در پایان تصریح کرد: پس از نشستی که با مدیران تعاونی های آبران داشتیم از طریق فرمانداری مکاتباتی را با استان برقرار کردیم وفرماندار بصورت تلفنی با مدیرکل منابع آب صحبت هایی را داشتند که قول مساعدت داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز