خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

سرازیر شدن فاضلاب به کارون و ابتلا مردم به بیماری‌های گوارشی/ آب آشامیدنی مردم باید از کارون تفکیک شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۷۰۹

عضو شورای کلانشهر اهواز با بیان اینکه آب مصرفی بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان از رودخانه کارون تامین می‌شود، گفت: متاسفانه سرازیر شدن فاضلاب و آلودگی رودخانه باعث مبتلا شدن مردم به بیماری های گوارشی شده است.

سید محسن موسوی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آب شرب استان خوزستان اظهار داشت: در اکثر شهرهای خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و ...تصفیه خانه مناسبی برای رودخانه کارون که آب مردم را تامین‌می‌کند، وجود ندارد و این آب به دلیل سرازیر شدن فاصلاب‌های‌خانگی، صنعتی و بیمارستانی باعث بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود.

وی افزود: هرچند به آب تصفیه شده کلر زده می‌شود ولی همین کلر نیز مشکلات و عوارض بسیاری برای سلامتی مردم در پی دارد. طبق آمارها میزان ابتلای مردم به بیماری گوارشی و سرطان ها هم به دلیل آب و هم ریزگرها در استان بالا است.

وی افزود: با حضور معاون اول رئیس جمهور تصفیه خانه شرق اهواز افتتاح شد اما تاکنون راه اندازی و مورد بهره برداری قرار نگرفته است. آب شرب کلانشهر اهواز از سرچشمه های گتوند، طرح غدیر و 30 درصد نیز از خود کارون تهیه می شود.

موسوی زاده ادامه داد: در کلانشهر اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان اگر پمپ های هدایت کننده فاضلاب به سمت رودخانه کارون نبود بوی تعفن نفس مردم را بند می‌آورد. هرچند با این وجود این بوی تعفن شهروندان را آزار می دهد.

عضو شواری کلانشهر اهواز عنوان کرد: برای ترمیم زیرساخت های فاضلاب اداره آبفا تمام شهر اهواز را شخم زده و صدها نقطه از خیابان‌های این شهر زیر و رو شده اند و تا بخواهند لکه گیری و روکش آسفالت انجام شود، زمان زیادی نیاز دارد در این در حالی است که حفاری ها برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: به دلیل انتقال فاضلاب با لوله های قطور به رودخانه کارون این آب که مصرف شرب مردم است نه تنها انسان‌ها را بلکه برای حیوانات و مصارف کشاورزی هم خطر آفرین است و حتی استشمام بوی این فاضلاب بیماری زا است چه برسد از آن مصرف شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: آب شرب اهواز را باید از رودخانه کارون جدا کرد و از طرح آبرسانی غدیر استفاده شود.

موسوی زاده ادامه داد: به دلیل کم شدن حجم رودخانه کارون در منازل آپارتمانی شهرهایی از جمله اهواز، خرمشهر و آبادان حتما باید از دستگاه های پمپ آب استفاده کنند چرا که در غیر این صورت آب به طبقات بالا نمی رسد؛ حالا هزینه برق و آلودگی صوتی ناشی از این پمپ ها بماند.

وی گفت: اکثر شهروندان ناگزیرند از تصفیه کن های آب در منازل خود استفاده کنند که الان قیمت های میلیونی دارند و هر 6 ماه یک بار نیز باید فیلترهای شان را تعویض کنند که برای آنهم باید هزینه جداگانه ای صرف شود.

پیش از این نیز سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در یک برنامه تلویزیونی، در خصوص شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی آب، اظهار کرد: دو شاخص برای تشخیص آب آشامیدنی سالم داریم که شامل میزان کلر باقی مانده در اب و غلظت میکروبی است.

وی با بیان اینکه لوله‌های توزیع آب دچار ترک خوردگی و شکستگی هستند، گفت: در بسیاری از مناطق استان خوزستان به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر و روستاها، این احتمال وجود دارد که فاضلاب به لوله‌های آب بزند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به تبعات قطعی‌های برق در خوزستان، عنوان کرد: اکثر منازل پمپ دارند و قطعی برق موجب خاموشی پمپ ها و افت فشار آب می‌شود که در نتیجه احتمال دارد فاضلاب اطراف لوله‌ها به درون آن کشیده شود.

چندی قبل نیز مرکز بهداشت استان خوزستان نسبت به تلاقی آب و فاضلاب و شیوع بیماری‌های میکروبی هشدار داد که استاندار خوزستان این موضوع را کاملا تکذیب کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز