خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز:

برنج قهوه‌ای ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد/دیابتی‌ها از این برنج استفاده کنند

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۱۱۰

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برنج قهوه ای ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش ایلنا، شبنم باقری با بیان اینکه برنج قهوه‌ای یک منبع غنی منگنز، منبع خوب سلنیم، فسفر، مس، منیزیم و نیاسین است، اظهار کرد: آسیاب کامل و صیقل دادن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید، باعث تخریب بیش از نیمی از محتوای نیاسین، تیامین، پیریدوکسین، منگنز، فسفر، آهن و همه فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری است.

او با بیان اینکه دانه کامل برنج چندین لایه مختلف دارد، ادامه داد: اگر خارجی ترین لایه پوست طی فرایند حذف شود، برنج قهوه ای نامیده می شود که این فرایند کمترین میزان آسیب را به ارزش تغذیه ای برنج وارد می کند.

باقری تصریح کرد: اگر برنج قهوه‌ای تا حدی آسیاب شود که سبوس و بیشتر لایه جنینی‌اش را از دست دهد، به برنج سفیدی تبدیل می‌شود که بیشتر مواد مغذی اش را از دست داده است.

او گفت: این صیقل دادن و آسیاب کردن باعث از بین رفتن لایه آلرون (ماده آلبومینی دانه) که یک لایه غنی از چربی‌های ضروری و حمایت کننده سلامتی است،خواهد شد که در نتیجه برنج سفید به یک نشاسته تصفیه شده تبدیل می شود و مواد مغذی مفیدش را از دست داده است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: اگر سبوس برنج به طور کامل از آن جدا نشود و سبوس در لایه های داخلی باقی بماند، برنج قهوه ای تولید می شود. این نوع برنج به دلیل وجود سبوس، هم ویتامین بیشتری دارد که اغلب شامل ویتامین های گروه B است و هم از نظر وجود فیبر حائز اهمیت است.

او اظهار کرد: فیبرهای غذایی اثرات مفید زیادی دارند، از جمله اینکه فرد را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارد و از پرخوری و اشتهای کاذب جلوگیری می کند.

شبنم باقری بیان کرد: گزارش‌های زیادی نشان داده‌اند که مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید می تواند دیابت و چربی خون بالا را بهبود بخشد، زیرا برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید، از نظر فیبر غذایی غنی تر است و به همین دلیل هضم و جذب کربوهیدرات را به تاخیر می اندازد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از فواید وجود سبوس در برنج قهوه ای، پیشگیری از یبوست است، گفت: وقتی یبوست کمتر شود، احتمال عوارض جانبی نظیر هموروئید و شقاق هم کمتر می شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: علاوه بر این برنج قهوه ای، ترکیبات عملکردی مختلف مثل «گاما آمینو بوتیریک اسید» دارد که سطح گلوگز خون، لیپید خون و پراکسیداسیون را بهبود می بخشند.

شبنم باقری ادامه داد: دانه غلات کامل (برنج قهوه ای) که شامل فیبر نامحلول، منیزیم، ویتامین E و فیتوکمیکال ها است، ممکن است به طور پیوسته ای با کاهش سطح فشار خون، کاهش غلظت کلسترول خون، بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش استرس اکسیداتیو روی سلامت قلب و عروق تاثیر داشته باشند.

او با بیان اینکه برنج قهوه‌ای همچنین خاصیت ضدسرطانی داشته و در پیشگیری از سرطان کولون مفید است، افزود: این برنج یک منبع غنی فیبر مورد نیاز برای کاهش اندازه زمانی است که مواد سرطانزا در تماس با سلول های کولون قرار می گیرند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: همچنین برنج قهوه ای یک منبع خوب سلنیم است که به طور قابل توجهی ریسک سرطان را کاهش می دهد، زیرا سلنیم یکی از اجزای اساسی سیستم دفاع آنتی اکسیدانی و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

شبنم باقری گفت: در مجموع برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید فواید بیشتری دارد و توصیه می شود همه افراد به ویژه بیماران مبتلا به دیابت، کم کم این نوع برنج را در سفره غذایی خود جای دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز