خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش استان:

انجام هدایت تحصیلی برای ۱۶ هزار دانش‌آموز قزوینی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۰۱۶

فرآیند هدایت تحصیلی برای ۱۶ هزار دانش آموز پایه نهم در استان قزوین برای ورود به پایه دهم امسال انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین،مدیرکل آموزش و پرورش استان با اعلام این مطلب اظهار کرد: هدایت تحصیلی فرآیندی سه ساله است که در این فرآیند به دانش‌آموزان کمک می‌شود علایق و استعدادهای خود را کشف و برای دوره دوم متوسطه یک انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند و در این بازه زمانی رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند.

حسنعلی اصغری با اشاره به آغاز فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم، افزود: امسال ۱۶هزار دانش آموز در استان واجد شرایط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی برای ورود به پایه دهم در مقطع متوسطه دوره دوم هستند.

اصغری بیان کرد: براساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش باید خدمات مشاوره‌ای‌ و تربیتی در تمام سطوح تحصیلی را جهت افزایش سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان ارائه کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۱۳ مشاور در سطح مدارس استان وجود دارد، ادامه داد: این افراد در ۴۱ پایگاه مشاوره تحصیلی به دانش آموزان و اولیا آنها خدمات مشاوره‌ای در خصوص رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی در جامعه ارائه می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه مشاوران آموزش و پرورش در ایام هدایت تحصیلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و مراکز مشاوره مستقر هستند، اضافه کرد: در حال حاضر برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از سامانه همگام برای دانش‌آموزان قابل دریافت است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان یادآور شد: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی بر مبنای معیارهای مختلفی از جمله علاقه، استعداد، توانایی دانش آموز، آمایش سرزمینی و نیازهای منطقه انجام می‌شود و تنها صرف بالا بودن معدل، شرط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی نیست چرا که در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان معدل‌های بالا دارند اما معیارهای دیگری نیز در رشته تحصیلی تعیین‌کننده است.

اصغری با بیان اینکه ۳۵ درصد عملکرد تحصیلی دانش آموزان ملاک انتخاب رشته است، افزود: همچنین ۱۵ درصد توانایی ، ۱۵ درصد رغبت، ۱۰ درصد نظر دانش‌آموز، ۱۰ درصد نظر مشاور، ۱۰ درصد نظر دبیران و ۱۰ درصد نظر والدین در انتخاب رشته دانش آموزان تاثیر خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در رشته ریاضی فیزیک، معارف  اسلامی و کار و دانش هیچ گونه محدودیتی برای ثبت نام دانش آموزان در سطح استان نداریم و عمده مشکل ما در بخش علوم تجربی است.

این مسئول با بیان اینکه تعداد متقاضیان رشته تجربی رو به افزایش است، افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی فرزندانشان و همچنین شرایط اجتماعی جامعه  با دید اینکه هر فردی وارد رشته علوم تجربی شود در آینده پزشک خواهد شد آنها را مجبور به انتخاب رشته می‌کنند که هیچ علاقه و آینده‌ای برای ادامه تحصیل دانش آموزان وجود ندارد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: هم اکنون  سهمیه تحصیل در رشته علوم تجربی بسیار پایین‌تر از میزان تقاضا است و به والدین توصیه می‌شود در زمینه آینده تحصیلی و شغلی فرزندان خود از تصمیم‌های احساسی و دوری از واقعیات پرهیز کنند و با آگاهی کافی و از روی علایق و سلایق دانش آموز اقدام به انتخاب رشته کنند.

استان قزوین دارای ۲۴۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز