خبرگزاری کار ایران

نماینده شیراز در گفت و گو با ایلنا :

مسئولان فارس تلاشی برای صنعتی شدن فارس انجام نمی‌دهند/کارخانه آی تی آی شیراز قربانی موضوع خصوصی سازی شد/ مالکیت کارگران بر کارخانه از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۳۴۶

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه موضوع سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در استان فارس به نگاه حاکم افراد از گذشته های دور تا به امروز باز می گردد گفت: بی شک مسئولان از سال های گذشته تاکنون هیچ افق مناسبی برای توسعه استان در بخش سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار نداشته‌اند.

به گزارش ایلنا ابراهیم عزیزی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که مسئولان استان از سال های گذشته تاکنون تلاشی برای صنعتی شدن فارس انجام نداده‌اند افزود:از این رو  انتظار صنعتی شدن و توسعه صنعت در فارس در شرایط حاضر منطقی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه با انتقاد از عدم بهره مناسب مسئولان از ظرفیت‌های کشاوری استان ادامه داد: اگر مسئولان در سال های گذشته خواستار صنعتی شدن استان بودند می توانستند از ظرفیت های کشاورزی استان بهره کافی را ببرند و کشاورزی استان را برای صنعتی شدن به بخش صنایع تبدیلی سوق دهند چرا که این مهم سبب توسعه صنعت و کشاورزی در جوار یکدیگر می شود.

عزیزی در ادامه گفت: توجه و هدفگذاری به موضوع صنایع تبدیلی در سال های گذشته باعث می شد که در شرایط فعلی با مشکلات عدیده ای مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه شاهد مشکلات در اجرای قوانین در استان فارس هستیم گفت: متاسفانه در سال های گذشته بعضی از افراد با هدف اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی برخی از واحدهای صنعتی استان را با هدف واگذاری  سرمایه ها به بخش خصوصی واگذار کردند که این مهم در عمل نتوانست باعث رشد و توسعه صنعت استان شود چرا که این افراد هیچ کمک و حمایتی در بخش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی انجام نداده‌اند و همواره با استفاده از اماکن ملکی صنعتی و کارخانه های استان به دنبال کسب سود و منافع شخصی بودند.

کارخانه آی تی آی شیراز قربانی موضوع خصوصی سازی شد

نماینده شیراز و زرقان در مجلس در ادامه با بیان اینکه کارخانه آی تی آی شیراز یکی از واحدهایی است که قربانی موضوع خصوصی سازی شد گفت: متاسفانه افرادی که در سال‌های گذشته توانستند مالک کارخانه آی تی آی شوند هیچ انگیزه ای برای صنعت، تولید و اشتغال نداشتند.

مالکیت کارگران می‌تواند از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کند

عضو کمیسیون امنیت ملی در این باره ادامه داد: متاسفانه قانون ناکارآمد و ضعیفی که باعث واگذاری آی تی آی به افراد نالایق شد می توانست در قالب مالکیت کارگران بر کارخانه ها به تصویب برسد که این مهم سبب می شد که این فرصت ها در قالب تصویب قانون مالکیت کارگران بر کارخانه به مراتب می توانست از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی جلوگیری کند.

مسئولان فارس تلاشی برای صنعتی شدن فارس انجام نمی‌دهند/کارخانه آی تی آی شیراز قربانی موضوع خصوصی سازی شد/ مالکیت کارگران بر کارخانه از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می‌کند

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه عواملی مانند نداشتن افق برای صنعت استان و زدن چوب حراج به واحدهای صنعتی و تولیدی استان باعث شد که صنعت فارس در سال های گذشته با مشکلات زیادی مواجه شود افزود: اگرچه از گذشته بخشی از زیرساخت های لازم برای توسعه در استان فارس فراهم بوده  اما نباید فراموش کرد که اتفاقات جدیدی که در سال‌های گذشته و امروزه در بخش صنعت رخ داده باعث شده تا فضای صنعت و اقتصاد دستخوش تغییراتی شود.

صنعت بدون حمل و نقل ریلی پیشرفت نمی کند

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت بدون حمل و نقل ریلی راه به جایی نمی برد و پیشرفتی نمی کند افزود: نباید فراموش کرد که واحدهای صنعتی بزرگ هم بدون داشتن ظرفیت های آبی مناسب به هیچ وجه نمی توانند رشد کنند و موفق شوند.

نماینده شیراز وزرقان در مجلس با اشاره به اینکه در صورتی که واحدها و کارخانه‌های بزرگ از منابع و ظرفیت‌های آبی، آزادراهی، ریلی و .... محروم شوند به هیچ‌وجه امکان پیشرفت ندارند ادامه داد: بی‌شک چنین واحدهایی دیر یا زود با شکست  مواجه خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باعث می شود که یکی از زیر ساخت ها و نیاز صنعتی شدن استان بر طرف شود گفت: ما نمی‌توانیم داعیه دار صنعتی شدن باشیم اما از زیر ساخت حمل و نقل ریلی محروم بمانیم .

وی افزود: نباید فراموش کرد زمانی که مسئولان استان فارس را به عنوان یک استان کشاورزی به کشور معرفی کردند از موضوعاتی مانند پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی و باغی غافل ماندند بنابراین شکست بخش کشاورزی در غیاب پایانه های صادراتی در استان امری طبیعی است.

ساخت مجتمع های تجاری سرمایه گذاری نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در سال های گذشته اتفاق خاصی در بخش جذب سرمایه گذار در استان فارس رخ نداده، افزود:  بیشتر فعالیت‌های سرمایه گذاری به ساخت و ساز واحدها و مجتمع های تجاری معطوف شده و افراد با احداث چنین ساختمان هایی مدعی اند  در استان سرمایه‌گذاری کرده اند.

عزیزی افزود :  در حالی که معتقدم ساخت مجتمع‌های تجاری را نمی‌توان سرمایه گذاری نامید.سرمایه گذاری به معنی وارد شدن بخش خصوصی و فراهم کردن زیر ساخت های محرک اقتصادی است.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی در پروژه هایی مانند احداث آزادراه، طرح انتقال آب، احداث پالایشگاه، شبکه ریلی و راه آهن می تواند بیانگر ورود بخش خصوصی به استان باشد افزود: اما به هیچ وجه نمی توان از  تغییر کاربری زمین های مرغوب شیراز به تجاری و احداث مجتمع به عنوان سرمایه گذاری نام برد.

گفت و گو: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز