خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دلایل قرمز شدن وضعیت کرونا در فارس؛

تاخت و تاز کرونا در فارس/ اعلام وضعیت ویژه تا سوم مرداد/ وضع بهتر نشود، محدودیت‌های بیشتر اعمال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۷۵۶

استان فارس که تا پیش از برداشته‌شدن محدودیت‌های کرونایی، جزو استان‌های سفید بود، اکنون در فهرست استان‌های قرمز کشور قرار گرفته و از مجموع 36 شهرستانش، 21 شهرستان در وضع قرمز قرار دارند به طوری که در چند روز اخیر بیش از ۳۵۰ مبتلای جدید در استان شناسایی و بسیاری دیگر جان خود را از دست دادند و ستاد استانی مقابله با کرونا نیز محدودیت‌هایی جدید برای استان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آستانه ورود به ششمین ماه از آغاز همه‌گیری کروناویروس در ایران، تاخت‌وتاز این ویروس همچنان قربانی می‌گیرد. جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کروناویروس در گفتگو با ایلنا با اشاره به مصوبات جدید این ستاد می‌گوید: مقرر شد که تا روز جمعه (سوم مردادماه) تمامی تجمعات در سراسر استان لغو و مجالس عروسی و عزا در تالارها، سالن‌ها و منازل تعطیل شود که در این راستا فرمانداران به کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نظارت بر اجرای این مصوبه را برعهده خواهند داشت.

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با بیان اینکه کتابخانه‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، و مترو و اتوبوس (در شیراز) تا پایان هفته تعطیل خواهند بود و رستوران‌ها نیز تنها به صورت بیرون‌بر فعالیت خواهند داشت، افزود: برگزاری هرگونه مراسم اعم از علمی، اداری، فرهنگی و مذهبی، تفریحی و ورزشی، شادی، عزا و...  در شهرستان‌های قرمز استان فارس همچنان تعطیل خواهد بود.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کروناویروس در ادامه با اشاره به افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز استان از 4 شهرستان به 21 شهرستان می‌گوید: بر این اساس شهرستان‌های شیراز، آباده، مرودشت، کازرون، خرم‌بید، اقلید، داراب، قیروکارزین، لامرد، مهر، سپیدان، فراشبند، پاسارگاد، جهرم، فسا، لارستان، گراش، کوار، کوه‌چنار، زرین‌دشت و بیضا در وضعیت قرمز کروناویروس قرار دارند.

تشدید برخورد با صنوف و ادارات متخلف

عبدالرضا قاسم‌پور در ادامه با اشاره به اینکه تنها راهکار مقابله با کروناویروس پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها) است، می‌افزاید: همچنین بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر مراکز و واحد‌های صنفی، خدماتی، تولیدی و عمرانی نیز تشدید و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

عبدالرضا قاسم‌پور با تأکید بر اجرای سختگیرانه‌تر دستورالعمل‌های نظارتی بویژه درخصوص ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌افزاید: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی کارکنان ادارات و نهادها با این افراد طبق قانون تخلفات اداری برخورد خواهد شد.

معاون استاندار فارس سپس با اشاره به عدم ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های خدماتی به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، خاطرنشان می‌کند: مشاغل و کسب‌وکارهای غیردولتی نیز در صورت تکرار تخلف، پلمب خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی که به مبتلایان کووید 19 اختصاص یافته بود، تقریبا تکمیل است، می‌گوید: در حال حاضر 90 درصد تخت‌های عادی و ویژه بیمارستان‌های دولتی تکمیل شده است.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کروناویروس، تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان باید از برگزاری هرگونه تجمع غیرضروری، کنفرانس و همایش حضوری تا حد امکان پرهیز کنند.

برپایی تعزیه ممنوع شد

معاون استاندار فارس سپس با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر اصناف برعهده اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مسئولیت پیگیری نیز برعهده وزارت صمت است، می‌گوید: پیرو درخواست دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تعویق آزمون جامع در مردادماه، این دانشگاه باید تمامی اقدامات لازم برای رفع دغدغه‌ دانشجویان را انجام دهد.

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با اشاره به سنت برگزاری مراسم تعزیه در ایام ماه محرم در شهرستان‌های جنوبی استان فارس می‌افزاید: با توجه به تجمع زیاد مردم در این مراسم، فرمانداران این شهرستان‌ها موظف هستند تا اطلاع ثانوی از هرگونه برنامه‌ریزی برای برپایی مجالس تعزیه جلوگیری کنند.

تاخت و تاز کرونا در فارس/ اعلام وضعیت ویژه تا سوم مرداد/ وضع بهتر نشود، محدودیت‌های بیشتر اعمال می‌شود

معاون استاندار فارس سپس می‌گوید: تمامی دستگاه‌های استان ازجمله صداوسیما، آموزش و پرورش، اداره کل ارتباطات و شهرداری‌ها مکلف به اطلاع‌رسانی، آموزش و تبلیغات برای آگاهی‌بخشی به مردم در راستای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس هستند.

در همین راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در فارس که در دو هفته اخیر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، افزایش یافته ، می‌گوید: دلیل اعلام وضعیت قرمز برای فارس نیز افزایش تعداد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها بوده است.

عبدالرسول همتی سپس با اشاره به همجواری فارس با استان‌های جنوبی و شرقی همچون بوشهر و کرمان که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند، می‌افزاید: مراودات و آمد و شد با این استان‌ها سبب قرمز شدن وضعیت کروناویروس در فارس شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماری کووید 19 در ادامه با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسم‌هایی همچون عروسی و عزا خاطرنشان می‌کند: مجموعه این عوامل سبب شد که استان فارس در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرد.

وضع بهتر نشود، محدودیت‌های بیشتر اعمال می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه وقتی تعداد مبتلایان به کروناویروس افزایش یابد، به تبع آن تعداد بیماران بستری و سپس تعداد جان‌باختگان نیز افزایش می‌یابد، توضیح می‌دهد: زمانی که استانی از نظر ابتلا به کروناویروس در وضعیت قرمز قرار گیرد، استاندار اختیار پیدا می‌کند که محدودیت‌هایی را اعمال کند.

عبدالرسول همتی با اشاره به اینکه دست استانداری فارس برای اعمال محدودیت‌های مجدد باز است، می‌افزاید: با این حال آنچه مشاهده می‌شود آن است که ستاد استانی مقابله با کرونا ملاحظه معیشت مردم را دارد.

همتی با بیان اینکه اگر مردم خواستار عدم تعطیلی کسب‌وکارها و تحت فشار قرار گرفتن معیشت خود هستند، باید موارد بهداشتی را رعایت کنند، خاطرنشان می‌کند: اگر این اتفاق رخ ندهد، ناچار خواهیم شد تمامی مغازه‌ها و صنوف را همچون تعطیلی‌های فروردین‌ماه تعطیل کنیم.

تکمیل بیمارستان‌های دولتی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های دولتی شیراز که از گذشته بیماران مبتلا به کووید 19 را پذیرش می‌کردند در حال پذیرش بیماران هستند، می‌گوید: در شرایط فعلی بیمارستان‌های شیراز همچنان در حال پذیرش بیماران مبتلا به کووید 19 هستند.

علی اکبری در گفتگو با ایلنا می‌افزاید: در شرایط فعلی ظرفیت بیمارستان‌هایی که در استان برای ارائه خدمات به مبتلایان به بیماری کرونا پیش‌بینی کرده بودیم در حال تکمیل است؛ لذا برای کنترل و ارائه خدمات کافی به مبتلایان، از مردم درخواست می‌کنیم که با رعایت موارد مهم از حضور در مکان‌های شلوغ و غیر ضروری بپرهیزند.

اکبری با اشاره به اینکه وضع کرونا در استان‌ها و شهرهای جنوبی به مراتب ناگوار است، بیان می‌کند: برای ارائه خدمات به مردم و طبق آمارهایی که از وضع بیماران بستری و نیازمند به خدمات تخت آی سی یو به ما اعلام می‌شود، اقدام به افزایش پتانسیل‌های درمانی در استان و شهر شیراز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بیمارستان‌های علی اصغر(ع)، شهید فقیهی، شهید چمران و نمازی که از گذشته تاکنون به بیماران مبتلا به کووید 19 خدمات ارائه می‌کردند، بیمارستان بعثت را نیز در شهر شیراز به این مجموعه اضافه کردیم، می‌افزاید: همچنین در ورزشگاه شهید دستغیب شیراز 60 تخت را به درمان بیماران کرونایی استان اختصاص  داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز