خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

البرز، در مسیر گفتمان توسعه

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۶۲۲

وقتی سخن از البرز به میان می‌آید ایران کوچک در ذهن تداعی می‌شود، استانی با بیشترین تراکم جمعیتی و آمیخته با تعدد و تنوع فرهنگی و قومیتی و از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های مواصلاتی کشور؛ در چنین شرایطی قرار گرفتن این استان در مسیر توسعه با توجه به شرایط خاص اقتصادی و دوران تحریم، از یک سو نیاز به سیاستگذاری دقیق دارد و از سوی دیگر عزمی بومی و ملی را از سوی مسئولان می‌طلبد.

ایلنا؛ استان البرز از زمان تشکیل تاکنون فراز و فرودهای بسیاری را گذارنده، اما در چند سال اخیر تا اندازه ای توانست  برخی کاستی‌های اقتصادی و اجتماعی را جبران کند؛ هرچد تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش دارد. 

با اجرایی شدن بزرگترین و راهبردی‌ترین پروژه‌های استان که بخش مهمی از آنها ابعاد ملی دارد ، البرز به استانی تبدیل شده است که افق‌های روشنی در مسیر توسعه را پیش روی خود می‌بیند.البته بی‌گمان در این زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و نگاهی ملی با همگرایی مردم و مسئولان برای تجلی توانمندی‌های استان، متغیر و عامل تاثیرگذاری است که نیازمند تلاش مستمر مسئولان است.

انجام این فعالیت‌ها به معنای آغاز مسیری در چارچوب گفتمان توسعه است. بنابراین حل مسائل مختلف استان مانند اعتیاد، بیکاری و مواردی از این دست نیازمند ایجاد انسجامی پایدار در استان میان مردم، دولت و جریان‌های مختلف سیاسی است. طبعا همسایگی البرز با استان تهران خود از یک سو زمینه ساز بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف در عرصه توسعه است و از سوی دیگر زاینده مشکلات مختلفی مانند حاشیه‌نشینی و جمعیت مهاجر پذیر در البرز که نیاز به برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت دارد.

در این زمینه تخصیص اعتبارات بیشتر برای انجام پروژه‌های فرهنگی در کنار پروژه‌های عمرانی و توجه به مسئله حاشیه‌نشینی در البرز  موضوع بسیار مهمی است که نیازمند حمایت  بیشتر دولت دارد تا در این زمینه نیز مانند پروژه‌های عمرانی حرکتی رو به رشد را در البرز شاهد باشیم.

به عبارت دیگر اتخاذ رویکردهای توسعه محور در البرز به این معنا نیست که مشکلات و کاستی‌ها وجود ندارد، بلکه آنچه مهم است ریل‌گذاری در مسیر توسعه است که با توجه به جوان بودن البرز نوید روزهای خوبی را می‌دهد. به عنوان مثال اتخاذ الگویی منسجم و پایدار از سوی مسئولان اجرایی استان سبب شده تا البرز  به رغم وسعت جغرافیایی کم در مدتی کوتاه به منطقه‌‌ای استراتژیک در حوزه‌های بازرگانی، تولید، صنعت و کشاورزی تبدیل شود.

هرگاه سخن از توسعه به میان می‌آید سه متغیر فرهنگ، سیاست و اقتصاد است که در کنار هم مسیر توسعه را هموار می‌کند. اما زمانی که صحبت از گفتمان‌سازی در توسعه به میان می‌آید هدف بهره‌گیری از زمینه‌ها و بسترهای جامعه و همگون کردن آنها با گفتار و اجرا و عملکرد در قالب الگویی پایدار و منسجم  است. شاید راهسازی و افتتاح پروژه‌های عمرانی نشانگر رشد و پیشرفت باشد ولی در چارچوب گفتمان توسعه هدفی پایدار و الگویی منسجم مطرح می‌شود که از حال گذر می‌کند و آینده را  می‌بیند.

به عبارتی تعامل با بخش خصوصی و تلاش برای تخصیص اعتبارات برای بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای  فعالیت بخش خصوصی و همچنین نظارت دقیق بر فعالیت سازمان‌های دولتی برای تثبیت گفتمان توسعه در استان نشان از هدفی متعالی در چارچوب گفتمان توسعه دارد. گفتمانی که بر مبنای آن بزرگترین پروژه‌های راهبردی ملی در کوچکترین استان کشور به ثبت رسیده است. 

اجرایی شدن طرح‌های راهبردی و بنیادین ملی در عرصه راه سازی مانند قطعه یک آزاد راه تهران شمال و امتداد آزاد راه همت- البرز در کرج ، افتتاح بزرگترین خط تولید کانتینر دریایی و پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه تولیدات دارویی به ویژه داروهای ضد سرطان و افتتاح اولین بیمارستان یون درمانی در کشور در مسیر خروج از اقتصاد تک محصولی و از سوی دیگر افتتاح صدها پروژه فرهنگی ورزشی به منظور تقویت زیرساخت‌ها و نیازهای اولیه مردم استان با هدف ارتقای سطح فرهنگی و افزایش سلامت روانی و جسمی، افتتاح پروژه‌های گازرسانی به روستاهای مختلف شهرستان‌ها  به منظور تامین نیازهای بنیادین زیستی مردم و تخصیص اعتبارات لازم به شهرک‌های صنعتی استان مانند معافیت مالی برای واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد برای تقویت بخش خصوصی،  نشانگر ورود این استان به مسیر توسعه در عرصه ملی و بومی است. 

دست آخر اینکه  رشد شاخص‌های توسعه در البرز در مقایسه با دوره‌های گذشته نشان از عزم استوار البرز در مسیر توسعه دارد، راهی که در سال‌های اخیر آغاز شده و امید است با تمام توان ادامه یابد.

علیرضا بهشتی - روزنامه‌نگار

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز