خبرگزاری کار ایران

سه مسجد تاریخی در قزوین ساماندهی و مرمت می شوند

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۶۶۳

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی-مذهبی، مساجد تاریخی پنجه‌علی، حاج ابراهیم و ملامهدی در قالب پروژه مرمت مشارکتی با هیات امناء مساجد و نظارت کارشناسان اداره کل ساماندهی و مرمت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، احسان نورانی با اعلام این مطلب افزود: مسجد تاریخی پنجعه‌علی واقع در خیابان پیغمبریه از آثار ارشمند مربوط به دوره صفوی و از جمله مساجد کهن‌شهر قزوین به شمار می‌رود که به دلیل پیشینه تاریخی و لزوم حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی– مذهبی مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن در دستور کار قرارگرفت.

وی یادآورشد: در سال گذشته اقدام‌هایی چون بام‌سازی بنا شامل برداشت ایزوگام قبلی، خاک‌برداری و دوغاب‌ریزی، شیب‌بندی و عایق‌کاری بام تحت نظارت کارشناسان این اداره کل انجام شد و در مرحله جدید مرمت این بنای تاریخی مرمت و بازسازی نازک‌کاری، مرمت درب و پنجره‌ها، مرمت و بازسازی کاشیکاری‌ها و ساماندهی منظر کلی در دست اجراست.

نورانی افزود: مسجد حاج ابراهیم از بناهای مربوط به دوره قاجار در شهر قزوین است که در بخشی از بافت تاریخی این شهر در انتهای بازار آهنگرها و محله دیمج قرار دارد، در سنوات گذشته مرمت بدنه ضلع شرقی و غربی مسجد، نوسازی درب ورودی،  بندکشی بدنه و تعویض آبروهای پشت‌بام انجام شده و در مرحله جدید ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی شامل برداشت الحاقات، قفل و بست آجرکاری‌ها، بام‌سازی و مرمت و بازسازی درب و پنجره‌ها با نظارت مرمت‌گران اداره کل در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی استان قزوین  با اشاره به مرحله جدید مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی ملامهدی گفت: مسجد ملامهدی قزوین از جمله مساجد تاریخی دارای شبستان و متعلق به دوره قاجار واقع در خیابان مولوی است که با آغاز پروژه مرمت این بنای تاریخی در اردیبهشت ماه اقدام‌هایی چون استحکام‌بخشی گنبدک‌ها و سبک‌سازی بام انجام شده و مرمت آن در مرحله جدید با برداشت کف‌سازی، اجرا و تثبیت پی‌بندی و اجرای کانال‌کشی ادامه دارد.

مسجد حاج ابراهیم در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۹۷۳، مسجد پنجعه علی در سال در تاریخ ۱۱/۵/۱۳۸۴ به شماره ۱۲۶۰۹ و مسجد ملامهدی در تاریخ دهم مهر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۰۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز