خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین:

جلوگیری از تخلفات انتخاباتی مستلزم تجدید نظر است/ارسال ۱۰۶ تخلف انتخاباتی به دستگاه قضا

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۴۹۸

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین گفت: جلوگیری لازم در حوزه تخلفات انتخاباتی در قانون انتخابات پیش بینی نشده که در این خصوص باید تجدید نظر صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محمد تقی صفری در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: مهم ترین نارسایی در حوزه انتخابات، قانون مربوط به آن بوده که نیازمند اصلاح و بازنگری است که امیدواریم در این دوره مجلس مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین افزود: براساس قانون انتخابات، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، نمی تواند تخصص و کارآمدی افراد ثبت نام کننده را مورد بررسی قرار دهد که این هم یکی از نقایص انتخابات است.

صفری بیان کرد: بازدارندگی لازم در خصوص تخلفات انتخاباتی در قانون انتخابات پیش بینی نشده و جریمه های چندصدهزار تومانی و حبس های چند روزه برای تخلفات انتخاباتی که حقوق عامه در آن وجود دارد به نظر کافی  نمی رسد و در این خصوص باید شاهد تجدید نظر باشیم.

وی در ادامه به وظایف و جایگاه شورای نگهبان پرداخت و گفت: یکی از راه هایی که می توانیم از طریق آن به اهمیت و جایگاه یک نهاد پی ببریم پرداختن به وظایف آن است و از همین رو شورای نگهبان مهم است.

این مسئول گفت: یکی از وظایف اصلی و مهم شورای نگهبان تطبیق قوانین مجلس با قانون اساسی و احکام و شریعت اسلامی است و همچنین یکی دیگر از وظایف مهم و اساسی این شورا تفسیر قانون اساسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین، وظیفه سوم شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات دانست و ادامه داد: احتمال تخلف در انتخابات نظارت بر آن را ایجاب می کند که این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است.

صفری یادآور شد: دفاتر استانی تنها وظیفه نظارت بر انتخابات را نمایندگی می کنند و در خصوص سایر مسئولیت های تعیین شده برای این شورا وظیفه ای ندارند.

وی همچنین به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ۲۲۹ نفر در استان قزوین برای نامزدی انتخابات متقاضی شده و ثبت نام کردند که نسبت به دوره قبل با رشد ۵۰ درصدی روبرو بود که چهار تن از سایر حوزه ها به استان اضافه شدند.

این مسئول ادامه داد: از افراد ثبت نام کرده در نهایت ۲۶ نفر رد صلاحیت شدند و صلاحیت ۵۰ نفر نیز احراز نشد و ۱۵۷ نفر تایید صلاحیت شدند که از این تعداد ۳۱ نفر تا روز رای گیری انصراف دادند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین عنوان کرد: برای یک هزار و ۴۰ شعبه اخذ رای در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان قزوین چهار هزار و ۴۴۹ نفر ناظر وجود داشت که ۶۲ نفر آنها اعضای هیات نظارت استان، شهرستان و بخش ها بودند و همچنین سه هزار و ۸۹۱ نفر به عنوان ناظر و سر ناظر در شعب فعالیت داشتند و سایر نیز به عنوان مربی و بازرس و اعضای ستادی فعالیت می کردند.

صفری خاطر نشان کرد: ممکن است شورای نگهبان از اشخاص در مورد نامزدها سوال و تحقیق کند ولی به هیچ کس اجازه ورود به حریم صلاحیت خود را نمی دهد و در تایید یا رد صلاحیت داوطلبان هیچ توصیه و سفارشی را نمی پذیرد و تصمیم گیری در این خصوص منحصرا در صلاحیت این شورا است.

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی در استان قزوین گفت: اینکه بگوییم انتخابات تخلف نداشته یک شعار و خود فریب دادن است، اما تخلفات رخ داده در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان در نتایج انتخابات تاثیرگذار نبود.

به گفته این مسئول، در این انتخابات ۱۰۶ گزارش تخلفات به دستگاه قضایی ارسال شد که البته لزوما همه آنها منجر به تشکیل پرونده نشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین ادامه داد: بیشترین تخلفات انتخاباتی شامل تبلیغات زودهنگام و پیش از موعد و اهدای هدایا بوده است.

صفری اضافه کرد: استفاده از اموال عمومی و امکانات بیت المال و جانبداری مدیران از نامزدها از جمله دغدغه و نگرانی شورای نگهبان در خصوص تخلفات انتخاباتی بود و خوشبختانه تعداد این گونه تخلفات از مجموع ۱۰۶ مورد پرونده کمتر از ۱۰ مورد بود.

وی در خصوص مصلحت اندیشی شورای نگهبان در پاره ای از مواقع، گفت: شورای نگهبان نمی تواند و نباید براساس مصلحت عمل کند و در نظام سیاسی کشور نهاد تصمیم گیر در این خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

این مسئول درباره انتشار اخباری در خصوص رد یا صلاحیت افراد پیش از موعد قانونی اعلام نظر شورای نگهبان، بیان کرد: اخبار زودتر از موعد در خصوص رد یا تایید صلاحیت افراد تماما گمانه زنی بود که ممکن است گاهی درست و گاهی غلط از آب در بیاید و در این خصوص تا به امروز به نشتی اطلاعات در مجموعه خود نرسیده ایم و اگر به آن پی ببریم این نقص را برطرف می کنیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات یاردهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عوامل مختلفی بر مشارکت مردم در پای صندوق های رای تاثیر دارد که مسائل معیشتی مهم ترین آنها است و رد صلاحیت ها هیچ تاثیری در این موضوع نداشت و شاهد تراکم بالایی از حضور نامزدها با سلایق و گرایش های مختلفی بودیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز