خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ضرورت ورود گیاهان دارویی به بورس کالا / راه اندازی صندوق حمایت از زنجیره گیاهان دارویی در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۰۳۹

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: این اتحادیه در نظر دارد با راه اندازی صندوق حمایت از زنجیره گیاهان دارویی، مشکلات موجود در این صنعت از جمله بذر استاندارد، مکانیزاسیون و بوجاری را مرتفع کند.

پریسا مردانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد، گفت: یکی از مشکلات گیاهان دارویی کشور این است که تولیدکننده نمی‌تواند مستقیما محصولات خود را عرضه کند و خریدار نیز در پیدا کردن محصول با کیفیت مورد نظر دچار سرگردانی می‌شود، همچنین ممکن است به دلیل حضور واسطه ها در زنجیره تولید تا مصرف، قیمت محصولات چند برابر قیمت واقعی آن باشد.

وی ادامه داد: به کمک راه اندازی استارتاپ و ورود گیاهان دارویی به بورس کالا کلیه کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند به راحتی یکدیگر را پیدا کرده و بدون حضور واسطه محصول موردنظر خود را به قیمتی شفاف و رقابتی معامله کنند. ضمن اینکه علاقه مندان به تولید گیاهان دارویی می توانند در این سامانه از آموزش های لازم و مشاوره متخصصین برتر و تولیدکنندگان این حوزه استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: اقدامی که در حوزه زعفران از چند سال قبل شروع شده و امروز شاهد مطرح شدن این محصول در دنیا، رشد صادرات و ارزآوری و این صنعت هستیم این شرایط برای سایر اقلام گیاهان دارویی نیز که از نظر کمی و کیفی با زعفران هم رتبه هستند باید انجام پذیرد و با برنامه‌ریزی مناسب و بومی سازی گیاهان دارویی هر شهرستان شرایط ورود بدون واسطه در بازار داخل و صادرات ، و عرضه این این محصولات در بورس نیز انجام شود.

مردانی افزود: در این طرح مقرر شده که از ظرفیت انبارهای استاندارد مورد پذیرش در بورس کالا برای ارزیابی محصول و نگهداری و توزیع آن در شرایط استاندارد استفاده کنیم و مجموعه این شرایط می تواند با تسهیل فرآیندهای معاملاتی به کل زنجیره گیاهان دارویی از تولید تا مصرف رونق دهد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های مهم این طرح امکان ارتقای کیفیت محصولات است، چراکه نظر داریم گیاهان دارویی حتما در انبارهای استاندارد مورد تایید بورس ارزیابی و نگهداری و آزمایش های کنترل کیفی مرجع صورت پذیرد و با تایید استانداردهای لازم توسط وزارت بهداشت در عطاری ها و کارخانجات دارویی، غذایی و بهداشتی عرضه شوند که این امر در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مردانی گفت: کارکرد اصلی این طرح آن است که تولیدکننده و خریدار به راحتی یکدیگر را پیدا کنند و ارتباط بین تولیدکننده با کارخانجات صنایع تبدیلی نیز با سهولت بیشتری برقرار می شود.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی افزود: به کمک این طرح می توانیم با ارزیابی صحیح عرضه و تقاضا رویکرد کشاورزی قراردادی در کشور نهادینه کنیم تا خود کشاورز به صورت مستقیم به صنایع تبدیلی متصل می شود و قیمت بدون حضور واسطه و در فضای عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی در پایان گفت: همچنین اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی در نظر دارد با راه اندازی صندوق حمایت از زنجیره گیاهان دارویی، مشکلات موجود در این صنعت از جمله بذر استاندارد، مکانیزاسیون، بوجاری را مرتفع و محصولات جدید فرآوری شده در حوزه گیاهان دارویی را معرفی کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز