خبرگزاری کار ایران

مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه مطرح کرد:

ضرورت گسترش طرح «پنج شنبه های صورتی» برای غربالگری زنان/ ترک درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه براثر افزایش هزینه‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۳۱۹

مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه گفت: اجرای طرح «پنج شنبه های صورتی» برای غربالگری زنان و پیشگیری از سرطان سینه نتایج مثبتی داشته است.

مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه با برشمردن برخی از فعالیت های این کمپین در استان فارس و برخی استانهای دیگر به خبرنگار ایلنا گفت: مطابق تحقیقات متخصصان، زنان ایرانی 40 تا 50 سالگی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و این بیانگر آن نیست که در سنین پایین‌تر یعنی در دختران جوان رخ نمی دهد.

وی تصریح کرد: تفاوت سرطان سینه با سایر سرطان ها در نشانه دار بودن آن است که تشخیص به موقع می تواند امیدواری بیشتری به نجات جان بیمار داشت و از طرفی هزینه‌ی کمتری به بیمار تحمیل می شود. گاهی تشخیص دیر هنگام منجر به مرگ و سرایت سرطان به تمامی بافت های بدن می کند که کنترل آن امکان پذیر نیست. 

افسانه اقبال نیا با اشاره به علائم و نشانه های سرطان سینه ، بیان کرد: غیرقرینگی یا عدم تقارن در سینه ها، هرگونه تغییر رنگ در پوست سینه، سابقه خانوادگی سرطان سینه یا برخی بیماریهای غیرسرطانی سینه، فرورفتگی نوک سینه، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، افزایش سایز سینه، ایجاد زخم و توده، ترشحات از نوک سینه شامل ترشح خونی یا آبکی یا چرکی به صورت خود به خود از مهم‌ترین علائم بروز سرطان سینه است که از این رو آگاهی فرد از علائم و احترام به بدن خود با انجام معاینات فردی و مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های تخصصی در پیشگیری از بروز سرطان سینه موثر خواهد بود.  

ضرورت  گسترش طرح «پنج شنبه های صورتی» برای غربالگری زنان/ ترک  درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه براثر افزایش هزینه‌ها

وی در ادامه افرایش سن، چاقی حاد، بی تحرکی و عدم ورزش، عدم مصرف غذاهای ارگانیک، مصرف سیگار و الکل، افزایش سطح استروژن در بدن، قاعدگی زودرس (زیر 13 سالگی)، یائسگی دیرهنگام (بالای 50 سالگی)، کمبود ویتامین D، استرس زیاد را ازجمله عوامل ایجادکننده سرطان سینه در زنان برشمرد.  

ورزش نکردن و استرس از دلایل اصلی بروز سرطان سینه

این فعال زنان در زمینه مبارزه با سرطان سینه، «استرس» و «عدم ورزش و تحرک» را از مهم ترین دلایل اصلی بروز سرطان در زنان ایرانی اعلام کرد و گفت: ایران از نوع مبتلایان به سرطان سینه در وضعیت متوسط قرار دارد و بیشترین آمار زنان مبتلا به سرطان سینه مربوط به استانهای تهران، یزد و سمنان است.

وی از رشد 6 درصدی سرطان سینه طی سال گذشته خبر داد و گفت: پیشگیری و پایین آمدن آمار سرطان سینه در خانم های ایرانی در گرو آگاه سازی آنان از نشانه ها و علائم این نوع سرطان و تداوم برنامه های غربالگری در کشور است که باید از ظرفیت کمپین ها و NGO  ها استفاده کرد و شرایط برای تقویت و گسترش فعالیت آنها مهیا کرد.  

مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه تصریح کرد: طرح آگاه سازی زنان ایرانی به سرطان سینه در سال 93 از سوی این کمپین بدین شکل پیگیری شد که در بخش های روستایی و شهری ورود جدی پیدا کردیم و با راه اندازی گشت ها و برنامه های محله محور و همایش ها با زبان ساده و آسان، علائم و نشانه های بروز سرطان سینه و نحوه انجام معاینات فردی و پزشکی را با خانم ها در استانهای مختلف در میان گذاشتیم.

اقبال نیا در پایان با تاکید بر لزوم گسترش طرح «پنج شنبه های صورتی» در سراسر کشور گفت: طرح «پنج شنبه های صورتی» با مدیریت کمپین به صورت مستمر در پنج شنبه اول هر ماه در مناطق مختلف تهران در پارکها و مکان های عمومی با هدف مبارزه و پیشیگری از سرطان سینه برگزار می شود که چند خانم بهبود یافته، پرستار و ماما و پزشک حضور پیدا می کنند و با ارائه اطلاعات کامل و در صورت نیاز غربالگری به صورت رایگان انجام می شود.

راه اندازی شاخه کمپین مبارزه با سرطان سینه در 6 استان کشور 

وی تصریح کرد: آگاه سازی  درباره ابعاد مختلف سرطان سینه و پیشگیری از وقع آنرا باید به زبان ساده و قابل فهم بیان کرد که «اشاعه عشق به هم نوع خود» «شیوه های آگاه سازی به زبان ساده درباره سرطان سینه» به عنوان دو عامل مهم در جذب زنان و افزایش اعضای کمپین بود که با مدیریت و راهبری این کمپین ، یک شبکه قوی از خانم های ایرانی برای مبارزه با سرطان سینه در استانهای مختلف کشور تشکیل شد و هر عضو متعهد است که این اطلاعات را در اختیار 10 زن ایرانی دیگر قرار دهد تا بتوانیم بدین شکل گام های مثبتی در راستای پیشگیری از سرطان سینه برداریم. 

اقبال نیا با تاکید بر اینکه اجرای طرح های «غربالگری» و «آگاهی بخشی» در اولویت این کمپین است، اظهار کرد: این کمپین از سال 93 فعالیت جدی اش آغاز شد و با حمایت زنان ایرانی در زمینه آگاهی بخشی و غربالگری و کمک به فرآیند درمان به موقع توانست فعالیتش را در 6 استان کشور (تهران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان و مازندران) گسترش دهد و نمایندگانی در استانهای مختلف با مدیریت این کمپین در  آگاه سازی و گسترش فعالیتهای تخصصی این کمپین همکاری دارند. 

وی تصریح کرد: درحال حاضر حدود 1800 خانم ایرانی شناسنامه دار مبتلا به سرطان سینه از سراسر کشور تحت پوشش این کمپین هستند و از حمایت های مادی و معنوی کمپین ابراز رضایت دارند.

به گفته اقبال نیا، هم اکنون حدود 600 تا 700 نفر با کمک این کمپین از بیماری خود مطلع شده و تحت نظر این کمپین در حال گذرندان فرآیند درمان هستند. این حس نوع دوستی در کمپین وجود دارد که افرادی نجات یافته از سرطان دردناک سرطان به جمع یاران ما در مبارزه می پیوندند و با عشق و محبت به بانوان ایرانی، روند آگاهی بخشی و حمایت از خواهران خود را در مبارزه با سرطان سینه پیگیری می کنند. 

وی در ادامه با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی از زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان براثر ترک فرآیند درمان به دلیل افزایش هزینه های درمانی خبر داد. 

وی افزود: 30 میلیون تومان بطور میانگین هزینه درمان بیماران سرطانی طی یک ماه است.اکثر بیماران سرطانی مبتلا به سرطان سینه طی دوره 28 روزه باید یک آمپول را تزریق کنند که متاسفانه هزینه های سرطان در دوران تحریم کشورمان، بسیار افزایش یافته که بسیاری از خانم ها و خانواده های آنان قادر به تامین هزینه های درمان نیستند و در طی ماه های گذشته، برخی از خانم ها با خروج از فرآیند درمان به شکل دردناکی از بین رفتند که همه ما را اندوهگین ساختند. 

اقبال نیا ادامه داد: علاوه بر هزینه عسکبرداری و آزمایش های دوره ای، فقط یک نوع آمپول این بیماران سرطانی که قبلا با یک میلیون و 900 هزار تومان قابل تامین بود، اکنون در این شرایط تحریم، به 17 میلیون تومان رسیده است.

او در ادامه گزارش فعالیت های این کمپین گفت: قریب به 25 پزشک، متخصص و روانشناس و مشاور در کمپین پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه در حال ارائه خدمت افراد تحت پوشش این کمپین هستند.

برگزاری همایش ها و گردهمایی های تخصصی پیشگیری در استانهای مختلف، ارجاع بیماران بعد از تشخیص به مراکز و متخصصان درمانی مجرب، ایجاد یک شبکه از بیماران بهبود یافته سرطان سینه برای کمک به همنوعان خود، پیگیری مستمر و مداوم فرآیند درمان، توانمندسازی بیماران و افراد نجات یافته از سرطان سینه با مشاوره در راه اندازی شغل ها، برگزاری دوره های آموزشی، برپایی نشست های ماهیانه و هفتگی در تقویت روحیه و افزایش شادی در میان بانوان از جمله فعالیت های مستمر این کمپین است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز