خبرگزاری کار ایران

با حضور مدیران استانی و شهری انجام شد؛

افتتاح فاز سوم ساماندهی آرامگاه فردوسی و آغاز احداث مسیر دسترسی به کهن دژ

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۰۱۴

طی مراسمی با حضور مدیران استانی و شهری ، فاز سوم ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی افتتاح و عملیات اجرایی احداث مسیر دسترسی به بافت تاریخی کهن دژ در مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد رضا کلائی شهردار مشهد در مراسم افتتاح فاز سه ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی و آغاز عملیات اجرایی احداث مسیر دسترسی به کهن دژ که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری برگزار شد، افزود: امیدواریم در اولین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی که ظرف یکی دو هفته آینده برگزار می‌شود طرح راهبردی توس مصوب شود.

وی اضافه کرد: همکاران ما در حوزه شهرسازی قبلا اقدامات را برای تهیه طرح تفصیلی آغاز کرده اند و تاکید دارم مجموعه شهرسازی با همکاری سایرمجموعه ها و کمیسیون ماده پنج تلاش کنند ظرف 140 روز آینده بزرگترین هدیه را به ساکنان بافت پیرامونی آرامگاه فردوسی، مردم مشهد و دغدغه مندان ادب، فرهنگ و هنر دهند.

وی با بیان این که شاید بسیاری از بزرگواران پروژه های پی درپی و درآمیخته ای که در پیرامون آرامگاه فردوسی اجرا یا طراحی شده است را مجموعه پروژه های عمرانی بدانند اظهار کرد: گرچه منکر این موضوع نیستم، اما معتقدم مجموعه این پروژه ها بیشتر نمادی از آن چیزی است که حکیم ابوالقاسم فردوسی به ما تاکید کرده و خودش نیز به آن اهتمام داشته است.

کلائی تصریح کرد: اگر بخواهیم همه نکات را در یک عبارت خلاصه کنیم باید بگویم آن عبارت «نباید فراموش کنیم» است، اکنون جامعه ما دچار فراموشی است، در زمان فردوسی بزرگ نیز همینطور بوده است او در سرودن شاهنامه همت کرده است برای این که بسیاری از مفاهیم انسانی فراموش نشود، بسیاری از میراث گذشتگان و بسیاری از ارزش ها فراموش نشود.

شهردار مشهد ادامه داد: اهتمام امروز ما نیز برای انجام اقداماتی در ساماندهی توس، پیرامون شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تقابل با فراموشی بسیاری از این ارزش ها قرار دارد.

وی گفت: فکر می کنم چیزی که موتور محرکه مجموعه مدیریت شهری و پیوند دهنده ما با ارکان حاکمیتی برای تلاش شبانه روزی در این قضیه است، پاسخ به نیاز جامعه در خصوص این است که فراموش نکنیم چه توانمندی هایی داریم و چگونه می توانیم در مقابل بدخواهی و بی عدالتی ها ایستادگی کنیم و چگونه می توانیم در این مسیرخستگی ناپذیر باشیم .

وی به آغاز عملیات اجرایی احداث مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به کهن دژ اشاره کرد و گفت: امیدوارم این پروژه نیز طبق زمانبندی و ظرف 140 روز آینده آماده بهره برداری شود.

کلائی افزود: ما به حکیم ابوالقاسم فردوسی مدیون هستیم که امیدواریم با اجرای این پروژه ها دین خود را به این شاعر بزرگ ادا کنیم.

شهردار مشهد در ادامه با گلایه از فضای سبز منطقه منفصل توس، بولوارشاهنامه و پیرامون آرامگاه فردوسی گفت: امیدوارم ظرف چند ماه آینده این وضعیت به صورت قابل توجهی بهبود پیدا کند.

مسیر آرامگاه فردوسی به کهندژ توس بازپیرایی می شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌رضوی نیز گفت: در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهتمام مسوولان به جوانب فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی و ارزش‌های نهفته در توس طی تفاهمنامه صورت گرفته با شهرداری مشهد مسیر آرامگاه فردوسی تا کهندژ توس ساماندهی می‌شود.

ابوافضل مکرمی‌فر افزود: این اقدام در راستای تحقق دست نوشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و طی بازدید ایشان از آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۷۵ انجام خواهد شد که طی آن این مسیر به طول ۹۴۰ متر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و طی ۱۴۰ روز آینده ساماندهی و احیا می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف احیای بخشی از عرصه توس انجام می‌شود که موجب تسهیل بازدید گردشگران و علاقه مندان به فردوسی و توس است بطوریکه پس از بازدید از مجموعه آرامگاه فردوسی زمینه بازدید از ارگ و کهندژ نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان ‌رضوی کهندژ توس را از بقایای آثار تاریخی دوران سلجوقی، ایلخانی و دوره تیموری دانست و گفت: این بنا در زمان شکوفایی دوره اسلامی از رونق باشکوهی در توس برخوردار بوده و دارای ارگی با شش برج، مسجد، حمام، ورودی باشکوه، خندق و بارو و حصار است که از خشت، آجر و چینه ساخته‌شده و در برخی مطالعات باستان‌شناسی شواهدی از گچبری‌ها، آجرکاری و کاشیکاری نیز در آن مشاهده شده است.

گفتنی است، ساماندهی فاز سوم پیش خان آرامگاه فردوسی در مساحتی حدود 4 هکتار دارای پارکینگ با ظرفیت 500 خودرو، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، باهزینه حدود 12 میلیارد تومان و انجام 11000 مترمربع سنگفرش، 7000 متر مربع فضای سبز، دو عدد آبنما و 5000 مترمربع اصلاح هندسی مسیر سواره اجرا شده است.

همچنین طرح ایجاد مسیر دسترسی به بافت تاریخی کهن دژ از جلوخان آرامگاه فردوسی به طول 920 متر با هزینه ای حدود 6 میلیارد تومان ظرف 140 اجرا می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز