خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر قم در گفت وگو با ایلنا:

حکم تخریب باغ فدک قم فعلا متوقف شد/ تحت هیچ شرایطی این باغ نباید قلع و قمع شود/پیدا شدن مدعی زمین پس از سال‌ها/ جبران حقوق مالک با محرز شدن ملکیت

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۶۲۲

رئیس شورای اسلامی شهر قم، با بیان این که فعلا حکم تخریب باغ فدک قم متوقف شده، گفت: تحت هیچ شرایطی این فضای سبز بزرگ نباید قلع و قمع شود، بلکه حتی با محرز شدن ملکیت، باید حقوق مالک به نحوی جبران شود.

عبداله جلالی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در قم، با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور دستور تخریب باغ فدک (در محل ورودی قم از سمت عوارضی تهران)، گفت: این زمین یک پیشینه ای دارد که قاعدتا ما فکر می کنیم به لحاظ ماهیتی و ثبتی، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگرچه که احکام قضائی فی نفسه مورد احترام هست و ما هم وظیفه تمکین داریم، اما به لحاظ حساسیت هایی که برخی احکام قضائی دارد، باید ابعاد مختلف اجتماعی آن هم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای شهر قم با بیان این که بوستان فدک دو بخش هست که یک بخشی بالغ بر ۱۷ هزار متر مربع و بخش دیگر بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع است، گفت: این باغ قبل از این که وارد محدوده شهری شود، به فضای سبز تبدیل شد؛ و قبلا هم مثل میدان هفتاد و دو تن قم، توسط دستگاه های دیگر فضای سبز آن ایجاد شده و بعدا در اختیار شهرداری قرار گرفته است؛ از همین رو امکانات خوب و سرمایه زیادی طی سالهای گذشته در این باغ مصرف شده که یک بوستان قابل قبولی و آن هم در ورودی شهر ایجاد شود.

وی گفت: ما معتقدیم که یک مقدار اجرای این احکام قضائی نیاز به دقت بیشتری دارد؛ هم به لحاظ ماهیت ثبتی که اعتقاد ما این است که هنوز آن طور که باید و شاید به لحاظ ثبتی کارشناسی روی آن صورت نگرفته و محدوده آن تعریف و مشخص نشده است؛ حتی همین بحث اجرای حکم هم که به نوعی بخشی از آن را مقام قضائی ورود پیدا کردند، معتقدیم بر چه اساس تشخیص دادند الان این قسمت تخریب شود؟

جلالی ادامه داد: لذا استدعای ما از مقام قضائی این است که توقفی در اجرای پروژه صورت گیرد؛ زوایای کار هم به لحاظ ثبتی و به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ اجتماعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و اگر امکانش باشد، با نشست هایی که برگزار می شود، این مسئله به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود که در این صورت می تواند خیلی مطلوب تر باشد تا این که قلع و قمعی صورت گیرد؛ مخصوصا با فضای سبز و درخت های چند ده ساله ای که آنجا دارد  و به لحاظ خدشه وارد شدن به فضای سبز هم مممکن است آثار اجتماعی داشته باشد.

وی گفت: حالا ان شاءالله امیدواریم که نشست های کارشناسی و تخصصی برگزار شود که فکر می کنم نظر عزیزان دستگاه قضائی هم همین باشد، تا فعلا یک تواقفی در اجرای حکم صورت گیرد و بلکه انشالله به صورت مسالمت آمیز و منطقی تر با این قضیه برخورد کنیم که مشکلی ایجاد نشود.

رئیس شورای شهر قم خاطرنشان کرد: حکم تخریب باغ فدک قم فعلا امروز اجرا نشد و امیدواریم اجرا هم نشود.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر ملکیت مالک مدعی زمین باغ فدک قم برای شما ثابت شود، آیا همین باغ در اختیارش قرار می گیرد یا شورای شهر و شهرداری، زمین معوض بجای آن می دهند؟ گفت: این ها مسائلی است که باید در جلسات کارشناسی روی آن بحث شود؛ ما معتقدیم زمین این باغ به لحاظ ثبتی مشکل دارد؛ حتی بخشی از این باغ از لحاظ ثبتی بنام شهرداری است؛ قبلا شهرداری طی سال های قبل تملک کرده و قبلا در اختیار اداره راه و شهرسازی بوده است؛ حالا بعد از سال ها چگونه مالک مدعی است اینجا برای من است؟؟ ما معتقدیم این زمین به لحاظ ثبتی احراز نشده و باید کارشناس متخصص ثبتی بیاید و ادعای این ها و سندشان را با موقعیت تطبیق دهند که تشخیص دهند آیا همین جاست؟ اگر اینجا باشد و مالکیت مدعی محرز شد، که با برگزاری نشست های تخصصی و کارشناسی می شود توافقاتی صورت گیرد.

جلالی در پایان با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی فضای سبز باغ فدک قم نباید قلع و قمع شود، گفت: اگر هم با پیگیری و تلاش ها، قرار باشد این اتفاق بیافتد، و اگر محرز شود که این زمین متعلق به همین شخص مدعی ملکیت است، حق و حقوق مالکین باید یک جوری جبران شود، نه این که اینجا قلع و قمع شود.

انتهای پیام/
صادق چهرقانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز