خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

خشک شدن ۳ هزار درخت پارک جنگلی تربت جام/ احیای پارک با مدیریت منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۵۵۸

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام از خشک شدن ۳ هزار درخت پارک جنگلی این شهرستان طی پنج سال گذشته خبر داد.

مسعود البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از زمان واگذاری پارک جنگلی تربت جام به پیمانکار یعنی از سال 94 تاکنون حدود 3 هزار درخت این  پارک به خاطر افت آب چاه و عدم پیگیری و مدیریت نادرست آب دهی خشک شدند.

وی ادامه داد: در سال 96 و 97 اوج خشکسالی بود و دمای هوا بالای 46 و 47 درجه و بارندگی اندک در خشک شدن درختان بی تاثیر نبود.

البرز افزود : از زمانی که پارک جنگلی از پیمانکار خلع ید شد و مدیریت پارک به منابع طبیعی واگذار شد درختان این پارک با 4 تانکر به صورت روزانه آبیاری می شدند و از آسیب بیشتر درختان جلوگیری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی تربت جام گفت : با اختصاص 700 میلیون اعتبار که 300 میلیون آن توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان و 400 میلیون آن توسط اداره کل منابع طبیعی تامین شد چاه جدید آب در هفتم اسفندماه سال 98 راه اندازی شد و دبی آن الان بین 11 تا 13 لیتر در ثانیه است.

وی افزود : از اسفندماه سال گذشته برای آبدهی درختان پارک برنامه مشخصی تنظیم شد و هر 20 روز  کل درختان پارک آبیاری می شود و 2000 نهال آیلانی که جایگزین درختان خشک پارک شدند هر هفته آبیاری می‌شود.

وی در مورد رسیدگی به پرونده قطع درختان سبز پارک جنگلی توسط پیمانکار گفت :  این پرونده در استان رسیدگی شده و بعد از بررسی تیم اعزامی قطع 11 درخت سبز تایید و پیمانکار محکوم به کاشت 200 نهال در پارک جنگلی شد که این رای انجام شد.

پارک جنگلی به مدت 30 سال به شهرداری واگذار شد

البرز در مورد واگذاری پارک جنگلی به شهرداری گفت: دادستان جدید شهرستان تاکید داشتند که پارک جنگلی به شهرداری واگذار شود و طی جلسات مختلفی که برگزار شد در تاریخ 99/4/2 طی قراردادی پارک جنگلی به مدت 30 سال به مبلغ حدود 15 میلیون تومان به عنوان بهره مالکانه که عرف است به شهرداری واگذار شد .

وی افزود : اولویت منابع طبیعی و شهرداری حفظ و حراست فضای سبز پارک است و شهرداری طبق طرح مصوبی که در اداره کل منابع طبیعی مورد تایید قرار گرفته می‌تواند طبق آن طرح عمل و سرمایه گذاری کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت جام ضمن تشکر از اداره امور منابع آب و اداره برق شهرستان جهت همکاری در حفر چاه جدید پارک جنگلی گفت : از شما و خبرگزاری ایلنا که از ابتدا بصورت جدی پیگیر موضوع پارک جنگلی بودید و با اخبار و گزارشات خود باعث شدید از خشک شدن بیشتر درختان جلوگیری شود و مشکل پارک جنگلی تربت جام رفع شود، تشکر می کنم.

پارک جنگلی تربت جام با ۴۵ هکتار وسعت در بهمن ماه ۹۴ در قراردادی ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از خشک شدن درختان پارک و اعتراضات مردم در مردادماه ۹۷ خلعیت پیمانکار صادر شد و مدیریت پارک و نگهداری آن به منابع طبیعی منتقل شد و با همکاری مردم و نهادهای مختلف با آبیاری درختان بوسیله تانکر از خشک شدن بقیه درختان جلوگیری شد در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ با تغییر مدیر منابع طبیعی شهرستان ، مدیر کل قول داد طی یک ماه پارک احیا شود اما آتش سوزی چند باره علفهای هرز و بعضا درختان پارک جنگلی و قطع درختان سبز توسط پیمانکاری که مسئول قطع درختان خشک بود دامنه اعتراضات مردم را بالا برد و باعث تغییر مجدد مدیر منابع طبیعی شهرستان و اختصاص ۳۰۰ میلیون از بودجه شهرستان و ۴۰۰ میلیون از اداره کل برای حفر چاه جدید شد و در نهایت در ابتدای تیرماه امسال پارک جنگلی تربت جام به شهرداری واگذار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز