خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد:

90 درصد آتش‌سوزی های منایع طبیعی توسط عوامل انسانی رخ می دهد/ از ابتدای سال تاکنون 6 نفر در حین اطفاء حریق جان باختند

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۴۹۷

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ فقره حریق در منابع طبیعی و جنگل‌های کشور از ابتدای سال‌ تاکنون گزارش شده است.

به گزارش ایلنا، مسعود منصور گفت: بارزترین نماد همکاری مردم برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت آنان برای مهار آتش است.

وی با بیان اینکه توفیق بالای ما در اطفاء حریق تنها با مشارکت عمومی مردم محقق شده است، گفت : ۹۰ درصد حریق‌ها در منابع طبیعی کشور ناشی از عوامل انسانی است که بخشی از آن عمدی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع افزود: در چند ماه اخیر ۶ نفر از هموطنان برای اطفاء حریق منابع طبیعی جان خود را دست داده‌اند که بسیار ناراحت کننده است.

منصور با بیان اینکه باید طرح‌هایی با کمک مردم برای کاهش آتش سوزی‌ها اجرا شود، گفت: قانون به ما اجازه داده است که تعاونی‌های منابع طبیعی را تشکیل دهیم، در این راستا امسال تمام پارک‌های جنگلی در قالب قرارداد‌هایی به منظور حفاظت و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تقویت پایگاه‌های منابع طبیعی برای مهار آتش در دستور کار قرار دارد، افزود: با پیگیری‌های رئیس جمهوری مشکل اعتباری وزارت دفاع برای اعزام بالگرد در زمان آتش سوزی‌ها اکنون رفع شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: لایه‌ای برای تشدید مجازات افرادی که عامل آتش سوزی هستند در حال تهیه است که به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

منصور، جمع آوری درختان خشک را گامی برای مهار آتش سوزی دانست و گفت: قبلا برداشت درختان خشک یک فرآیند ملی داشت، اما اکنون در سطح استانی نیز در قالب طرح سلامت جنگل می‌توان آن را انجام داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی باتاکید بر اینکه خرید و فروش چوب جنگل‌ها باید توسط صنایع چوب انجام شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود، افزود: اگر سال آینده نیز بارندگی‌خوب باشد می‌توانیم مجوز یک دوره اجاره را بدهیم تا سطح پوشش گیاهی کاهش و آتش سوزی‌ها کنترل شود.

منصور، جنگل کاری را یکی از برنامه‌های پیش روی سازمان جنگل‌ها اعلام کرد و گفت: امسال در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نقاط مستعد کشور با دید اقتصادی جنگل کاری خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، بهره برداری از گیاهان دارویی را جزو مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر توانایی فرآوری و بسته بندی این گیاهان را داشته باشیم به طور قطع کمکی به معیشت مردم خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۵۰ هزار هکتار از منابع طبیعی، گفت: امسال توسعه ۳۰ هزار هکتاری کشت چوب به منظور کمک به صنایع را در دستور کار داریم.

منصور افزود: اگر از آب‌های نامتعارف و پساب‌های صنعتی استفاده شود زمینه و توسعه زراعت چوب در کشور فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه جوامع محلی بدون تشریفات خاص می‌توانند از منابع طبیعی برداشت کنند، گفت: برای استفاده از محصولات فرعی نه تنها مشکلی نداریم بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم‌ اما باید از برداشت بی رویه جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز