خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تمرکز بر فروش نفت، نتیجه‌ای جز آشفتگی وضع اقتصادی مردم ندارد/هیچ وقت نرخ طلا و دلار به قیمت هاى واقعى بازنگشته

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۶۶۱

رئیس اتاق بازرگانى فارس گفت: دولت‌ها به جاى اینکه مردم را به سمت تلاش و کوشش در بخش تولید و صادرات محصولات هدایت کنند متاسفانه تمرکزشان را بر روى تامین هزینه از محل فروش نفت و رفاه معطوف کرده اند که نتیجه این بخش چیزى جز وضع فعلى کشور و آشفتگی اقتصادی مردم ندارد.

به گزارش ایلنا جمال رازقى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تا زمانى که جراحى عمیقى در اقتصاد انجام نشود نباید انتظار بهبود توسعه و رونق در کشور را داشته باشیم، افزود: در سال هاى گذشته مسئولان از پول‌هاى حاصل از فروش نفت زیاد، امور کشور را مى گذراندند که این امر التیام بخش زخم کهنه اقتصادى کشور بود.

رئیس اتاق بازرگانى فارس خاطر نشان کرد: از اوایل دهه 50 به بعد هزینه هاى کشور از محل فروش نفت تامین شده است و دولت ها به جاى اینکه تمرکزشان را بر روى اشتغال، تولید صادرات و .... معطوف کنند همواره به دولت رفاه تبدیل شده اند و به فروش نفت عادت کرده اند.

وى تصریح کرد: اما در حال حاضر موضوعاتى مانند تحریم، شیوع بیمارى کرونا و ... باعث شده است که در بخش اقتصاد کشور با مشکلات زیادى مواجه شویم.

رازقى گفت: از سال هاى گذشته تاکنون همیشه شاهد اوج گیرى و فروکش قیمت ها بوده ایم اما نباید فراموش کرد که هیچ وقت نرخ طلا و دلار به قیمت هاى واقعى بازنگشته است.

این فعال اقتصادى با طرح این سئوال که در کدام کشور نرخ تورم در یک بازه 30 ساله دو رقمى می‌شود؟ افزود: برنامه‌هاى اقتصادى سیاستگذاران کشور از نکاتى است که هنوز  بعد از سال‌ها براى فعالان اقتصادى روشن و مشخص نشده است.

رئیس اتاق بازرگانى فارس در ادامه با اشاره به اینکه نرخ دو رقمى تورم در یک بازه زمانى سى ساله به هیچ وجه معنى و مفهوم ندارد، بیان کرد: اگرچه تمامى اقتصاد دانان دنیا بر این باورند که تورم به معناى دست دولت در جیب مردم است اما تداوم چنین وضعیتى در کشور ایران همواره جاى سوال دارد.

رئیس اتاق بازرگانى فارس با اشاره به اینکه بى شک در زمانى که نرخ تورم در کشور بالا است قیمت مواد اولیه ثبات ندارد، گفت: کدام واحد تولیدى دنیا در چنین شرایطى که نرخ مواد اولیه به دلیل تورم ثبات ندارد، توانسته موفق عمل کند؟

رازقى با بیان اینکه بى شک زمانى که نرخ نهاده‌هاى تولیدى لحظه‌اى در حال تغییر و افزایش است قیمت‌ها هم روزانه تغییر خواهد کرد، گفت: از این رو سازمان حمایت فشارهاى زیادى بر روى مصرف کنندگان وارد مى کند.

این فعال اقتصادى در ادامه با اشاره به اینکه تامین منابع مالى واحدهاى تولیدى از طریق بانک ها و تسهیلات در سال هاى گذشته از طریق بانک ها انجام شده است، گفت: بى شک تامین مالى واحدهاى تولیدى از بازار سرمایه اقدامى مطلوب و پسندیده است اما نباید فراموش کرد در زمانى که رشد اقتصاد کشور منفى است و اقتصاد مردم در سه سال گذشته حدود 20 درصد کوچکتر شده است، ریشه یابى موضوعاتى مانند رشد بازار بورس یکى از عجایبى است که تمام اقتصاد دانان دنیا را به بهت آورده است ؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز