خبرگزاری کار ایران

مهدی نیا مطرح کرد؛

مشهد برای تولید فضاهای عمومی شهروندمدار با چالش‌های متعددی مواجه است

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۶۵۶

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به دلیل عدم تصمیم گیری‌های به موقع، امروز شهر مشهد در درون خود برای تولید فضاهای عمومی شهروندمدار با چالش‌های متعددی مواجه شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا در نطق پیش از دستور نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی به عنوان یکی از مهمترین اسناد توسعه شهری در چند دهه اخیر ابزاری برای هدایت و کنترل شهرها بوده‌اند، این اسناد باید در یک فرایند کنش‌گر بتواند هم‌افزایی مطلوبی میان تمامی ذی‌نفعان و عناصر تأثیرگذار توسعه شهری برقرار کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اشاره کرد: نگاهی جامع و هدفمند به شهر، اجزاء و عناصر حاضر در آن گویای این مطلب است که شهرهای امروزی می‌بایست پاسخگوی نیازهای کیفی شهروندان باشد، رویکردی صرفا کالبدی پاسخ مناسبی به نیازهای یک کلان‌شهر با تأکید بر محوریت انسان را نخواهد داشت.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه «مدیریت شهری کلان‌شهر مشهد در راستای اهمیت نهادن بر نقش انسان در فضاهای شهری و حقوق شهروندی در دوره پنجم شورای اسلامی، اقدامات قابل توجهی انجام داده است»، بیان کرد: تصویب منشور حقوق شهروندی، انتشار آزاد کلیه اطلاعات شهرسازی شهرداری و پیش‌بینی دبیرخانه دائمی شهر ترمیمی، از جمله اقداماتی است که گویای ارج نهادن به نقش و جایگاه شهروندان از طریق جریان آزاد اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری است.

وی افزود: کلان‌شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور در چارچوب تهیه طرح‌های توسعه شهری در دهه 80 شمسی در ادامه روند تهیه طرح جامع اقدام به تعریف نهادی مشترک فی مابین شهرداری مشهد و وزارت راه و شهرسازی با عنوان نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهر مشهد کرد.

مهدی‌نیا تاکید کرد: شرایط حاضر در سطح استان که ناشی از عدم تصمیم گیری‌های به موقع، هدفمند و بلندمدت است که فاصله چشمگیری با واقعیات شهر و شهرسازی دارد. این مسئله سبب گردیده که امروز شهر مشهد در درون خود برای تولید فضاهای عمومی شهروندمدار با چالش‌های متعددی مواجه شده است.

وی گفت: مشاورین طرح‌های تفصیلی برای تامین کاربری‌های خدماتی خود به روش‌های غیر واقعی و غیر قابل تحقق از قبیل اختصاص بافت پر شهری، به کاربری‌های خدماتی متوسل شدند.

وی افزود: شهر در بیرون خود در حریم با واقعیتی غیر قابل توصیف، دست و پنجه نرم می‌کنند که نه شکل، ظاهر و محتوای یک حریم کشاورزی و حفاظت شده دارد و نه در تراز دومین کلان‌شهر مذهبی جهان است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت‌های موجود شهر مشهد از قبیل بلاتکلیفی سالیان دراز پلاک 176، محدوده صنعتی کارگاهی بی‌برنامه و غیر استاندارد خین عرب، بلاتکلیفی کمربند جنوبی، حجم گسترده حاشیه نشینی، محدوده اختلافی شهرستان طرقبه شاندیز، بافت پیرامون حرم مطهر و... از دیگر نمونه‌های عدم تصمیم گیری درست و به موقع و چشم پوشی از جریان پر شتاب توسعه شهری در مشهد است.

مهدی نیا گفت: در راستای دستیابی به طرح تفصیلی شهر، بر خود لازم می‌دانم که خاطر نشان کنم، تایید فعلی طرح تفصیلی جنوب غرب و طرح‌های آتی تفصیلی حوزه‌های هفتگانه، صرفا به منظور برون رفت از وضعیت نابسامان فعلی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت:  این اقدام تأییدی بر مطالعات طرح جامع و اسناد پیشین طرح تفصیلی نیست، با توجه به گذر زمان سپری شده، ارزیابی مثبت و منفی رویه طی شده مدنظر نیست. این امر به قضاوت افکار عمومی متخصصین شهر سپرده می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس در کمیسیون شهرسازی شورای شهر از شهرداری مشهد برنامه زمانی ارائه طرح‌های تفصیلی حوزه‌های باقی‌مانده تا آخر سال جاری خواسته شده است و به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی از این تریبون رسمی اعلام می کنم که شورای اسلامی شهر مشهد آمادگی دارد درصورت ارسال هر یک از طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفتگانه باقی‌مانده توسط شهرداری به شورای شهر ، این شورا حداکثر ظرف یک ماه نسبت به بررسی، تایید و ارسال آن به مرجع قانونی بعدی (کمیسیون ماده 5 ) اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز