خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس:

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نقل و انتقالات بانکی را غیر ممکن کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۴۴۹

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس افزود: بازرگانان ما برای برگشت ارز به کشور مشکلاتی دارند که مهمترین آنها قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF است که به همین دلیل نقل و انتقالات بانکی و جابجایی پول برای صادرکنندگان از طریق صرافی ها با اختلال و از طریق بانک ها امکان پذیر نیست.

به گزارش ایلنا و به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان امروز در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، بیان کرد: در شرایط کنونی که اقتصاد ما به دلایل مختلفی از جمله تحریم ها و بیماری کرونا دوران ویژه ای را سپری می کند بانک مرکزی نیز مسیر را برای صادرات و فعالیت بخش خصوصی سخت کرده و مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان ما ایجاد کرده است.

وی افزود: تجار ما با سختی‌های فراوان بازارهایی را در خارج از کشور ایجاد کرده‌اند اما تصمیم گیرانی با صدور بخشنامه و دستورالعمل های داخلی تمام هزینه های تجار ما را از بین می برند.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین تعدد سامانه های ارزی و نرخ های متفاوت ارز بین بازار و سامانه نیما از دیگر مشکلات صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه است.

وی با برشماری مشکلات صادرات و صادرکنندگان ادامه داد: بحث دیگر صادرکنندگان برای بازگشت ارز تهاتر است که بر اساس اعلام دولت هر صادرکننده باید در ازای صادرات خود کالا وارد کند که این موضوع نیز مشکل ساز است زیرا بسیاری از صادرکنندگان ما واردکننده نیستند.

فروغان عنوان داشت: این درحالی است که در برخی از مواقع ممکن است کالایی که صادرکننده تصمیم به واردات آن دارد در گروه صادرات او نباشد که استفاده از کارت بازرگانی دیگر و یا هر گونه اقدام در این زمینه امکان پذیر نیست لذا این موضوع زمانی درست است که به صادرکننده اجازه داده شود تا کالای خود را صادر و بر اساس نیاز بازار وارد کند.

وی تصریح کرد: دولت باید اجازه بدهد بخش خصوصی نیاز بازار را شناسایی و بر اساس آن روند صادرات و واردات روان سازی شود تا واردکنندگان بتوانند بر اساس نیاز بازار کالا و در واقع ارز وارد کشور کنند.

فروغان افزود: این درحالی است که زمانی که به واردکننده اجازه واردات کالا به صورت قانونی داده نشود افرادی تحت عنوان قاچاق سود برده و کمبود بازار را جبران می کنند که حضور کالای قاچاق در بازار نشان دهنده این است که ارز به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است.

وی بیان داشت: صادرات کالا مشکلات متعددی دارد که باید همه آنها رادر نظر گرفت به عنوان مثال در چند روز اخیر کشور چین به بهانه تحریم ها سختگیری هایی بر کشتیرانی ایران انجام داده اند و اجازه حرکت به کشتی های ایرانی حامل کالا را نمی دهند که رفع این مشکل نیز باید از طریق وزارت امورخارجه پیگیری شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه متاسفانه صادرکنندگان ما به هر جایی می روند با در بسته روبرو می شوند اظهارداشت: اگر صادرکننده اجازه صادر کردن کالای خود را داشته باشد به طور حتم به هر وسیله ای که باشد ارز خود را به کشور بازمی گرداند زیرا بخش خصوصی به دنبال ادامه دادن چرخه تولید و روند فعالیت اقتصادی خود است.

فروغان با ابراز گلایه صادرکنندگان از بخشنامه های بانک مرکزی درخصوص اعمال محدودیت ها در خصوص بازگشت ارز به کشور اضافه کرد: در موضوع بازگشت ارز به کشور دولت در ابتدا باید محل توزیع ارز 4200 را شناسایی و مشخص کند که چند درصد از گیرندگان این ارز بخش خصوصی واقعی بودند و چرا تاکنون ارزهای آن به کشور بازنگشته است نه اینکه بازنگرداندن ارز توسط عده ای که با حمایت های ویژه ارز دریافت کرده اند را پای همه صادرکنندگان بنویسد.

وی با اشاره به بسته تشویقی حمایتی برای صادرات ادامه داد: ارائه بسته تشویقی صادراتی نیاز به الزامات مشخصی دارد که نمی توان تمام صادرکنندگان کشور را در یک رده تعیین شده لحاظ کرد زیرا هر استان شرایط و مقتضیات خاص خود را دارد.

فروغان عنوان داشت: پیشنهاد مشخص ما در این زمینه این است که در خصوص بسته های حمایتی و تشویقی به صادرکنندگان اختیار به استان ها داده شود و مسئولان استان بتوانند بر اساس سیاست ها، زیرساخت ها، نیازها و پتانسیل های صادراتی هر استان بسته هایی تدوین و در اختیار صادرکنندگان قرار دهند تا شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما زمانی در مسیر صحیح خود قرار می گیرد که نگاه دستگاه های اقتصادی دولتی و بانک مرکزی حمایت و استفاده از حرکت بخش خصوصی در جهت پیشرفت و ارتقای کشور باشد که در این صورت بسیاری از مشکلات کشور نیز حل می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز