خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با ایلنا:

نهادهای عمومی غیر دولتی برای تکمیل پروژه‌ها از ظرفیت صندوق سرمایه پروژه استفاده کنند/وصول در آمدهای مالیاتی در حد مصوب در سال جاری امکان پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۰۲۹

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: انتظار داریم که نهاد های عمومی غیر دولتی مانند ستاد اجرائیات فرمان امام، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، قرار گاه خاتم جهت تامین مالی تکمیل پروژه های نیمه تمام از ظرفیت صندوق پروژه استفاده و به صورت مشارکتی پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنند.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا افزود: این نهادها می‌توانند از محل فروش طرح هایی که در بورس عرضه می کنند بخش مالی  طرح های نیمه تمامی که در اختیار دارند را تامین کنند که این مهم می تواند فرصت مناسبی جهت توسعه ظرفیت اقتصاد شود.

عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس با اشاره به اینکه مسئولان باید با در نظر گرفتن معیشت مردم از امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارند از هر فرصتی جهت کنترل کرونا ویروس استفاده کنند،افزود: نباید فراموش کرد که دولت در حال حاضر از توان مالی مناسبی برخوردار نیست که بتواند در بخش وضعیت معیشت و اقتصاد موفق عمل کند چرا که دولت به دلیل تحریم ها و در قبل از شیوع کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه بود.

نماینده شیراز در مجلس در ادامه با بیان اینکه شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن مصائب زیادی را برای دولت ایجاد کرده است ادامه داد: در جهت کنترل و بهبود شرایط اقتصادی نیاز است تا دولت راه هایی را برگزیند تا باعث ایجاد تحرک در اقتصاد شود و در نهایت باعث افزایش در آمدهای مالیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر دولت مجددا بخواهد در جهت برطرف کردن مشکلاتش اقدام به اضافه کردن و افزایش نقدینگی کند بی شک تورم افزایش خواهد یافت.

وصول در آمدهای مالیاتی در حد مصوب هم امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری در بخش بودجه شرایط سخت و دشورای را در پیش داریم افزود: بی شک دولت در سال جاری به هیچ وجه نمی تواند روی درآمدهای نفتی حساب باز کند این در حالیست که امکان وصول در آمدهای مالیاتی هم در حد مصوب وجود ندارد.

قادری در ادامه با اشاره به اینکه در جهت جبران و کسری بودجه نیاز است تا هرچه سریعتر روند واگذاری ها وارد مرحله عملیاتی شود تا دولت بتواند از این طریق کسری بودجه را کاهش دهد خاطر نشان کرد: بی شک این امر سبب می شود که تعدادی از پرسنل در کنار این واگذاری ها از زیر پوشش دولت خارج شوند که این مهم سبب کاهش هزینه جاری دولت خواهد شد.

نهادهای عمومی غیر دولتی برای تکمیل پروژه‌ها از ظرفیت صندوق سرمایه پروژه استفاده کنند/وصول در آمدهای مالیاتی در حد مصوب در سال جاری امکان پذیر نیست

دولت اختیارات استان ها را در واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی  افزایش دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی نیاز است تا دولت اختیارات استان ها را افزایش دهد خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که در اجرا طرح هایی مانند راه سازی، انتقال آب، ترمینال فرودگاهی و باری و ریلی و .... باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه جهت تکمیل بخش های نیمه تمام مانند بیمارستان های استان بخش خصوصی را وارد میدان کنیم بیان کرد: با توجه به اینکه در شرایط سخت مالی به سر می بریم بنابراین جهت تکمیل بیمارستان ها و مدارس دلیلی ندارد که از سرمایه های دولتی استفاده کنیم.

واگذاری پروژه ها به بخش غیر دولتی در یک فضای کاملا رقابتی انجام شود

وی با اشاره به اینکه واگذاری پروژه ها به بخش غیر دولتی باید در یک فضای کاملا رقابتی انجام شود گفت: از این رو نیاز است تا پروژه های نیمه تمام به افرادی واگذار شوند که از تمکن مکالی مناسبی برخوردار باشند.

از همین رو قادری اعتقاد دارد که واگذاری پروژه ها به بخش غیر دولتی نباید باعث ایجاد رانت برای عده ای شود که با نداشتن سرمایه کافی امکانات زیادی را برای خود فراهم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که تامین مالی تکمیل پروژه های نیمه تمام از طریق بورس باعث می شود که سرمایه هایی که در حال حاضر وارد بورس شده است در این بخش هزینه شود.

قادری گفت: اگرچه دولت از محل فروش طرح هایی که واگذار کرده است اقدام به پرداخت هزینه های جاری کشور می کند اما نباید فراموش کرد که این مهم تنها یک مشکل دولت را حل خواهد و در آینده باعث ایجاد ده ها مشکل برای کشور خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز