خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد:

شیوع کرونا در اصفهان شدت گرفته‌است/افزایش چشمگیر فوت جوانان کرونایی/تغییر نوع ابتلا از سالمندان به جوانان و کودکان / مرگ و میر چند ماه آینده ۶ برابر گذشته خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۸۸۹

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کرونا در اصفهان سیر صعودی دارد و سن مبتلایان کاهش و مرگ و میر در جوانان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، بهروز کلیدری در سلسله نشست‌های مجازی علمی با موضوع پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه سلامت اظهار داشت: متاسفانه از اواخر خرداد به تدریج روند صعودی آغاز شد و روزانه تعداد بیماران زیاد می‌شود تا جایی که روز شنبه 14 تیرماه حدود ۶۰۰ بیمار بستری داشتیم که بیش از ۱۰۰ بیمار آن در ICU بستری و نیمی تحت حمایت دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفتند.

افزایش چشم‌گیر فوت جوانان کرونایی

کلیدری ابراز داشت: متاسفانه در دوره اخیر که از چند هفته گذشته سیر صعودی به خود گرفته، نوع بیماران متفاوت شده‌اند؛ دوره قبل کمتر بیماران جوان و بدون بیماری زمینه‌ای داشتیم، اما در این دوره بیماران جوان که هیچ بیماری زمینه ای ندارند وجود دارد و مرگ و میرها نیز در این گروه رخ می‌دهد.

این پزشک  اصفهانی ادامه داد:‌ این افراد در بدو ورود حال خوبی دارند، ولی طی مدت بسیار کوتاهی حالشان بد می‌شود و سریعاً فوت می‌شوند؛ بیماران جوان و ورزشکار و سالمی داشتیم که حال خوبی داشتند و اعلام می‌کردند که کرونا را شکست دادیم، ولی یک مرتبه فوت کردند.

وی تصریح کرد: شرایط بیماری متفاوت شده است، به نظر می‌رسد ویروس سرکش‌تر از ماه‌های ابتدایی شده ، نکته قابل توجه این سیر صعودی که در طی دو سه هفته گذشته با آن مواجه شدیم، این مسئله است که عمده این موارد در خود شهر اصفهان است و عمده بیماران بستری در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند،‌ شهرهای دور افتاده شرایط بهتری دارند.

کلیدری بیان داشت: با توجه به سیاستی که وزارت بهداشت و درمان داشتند ظرفیت تست‌گیری افزایش یافته و تعداد بیماران مشکوک نیز افزایش داشته و  ۳۰ درصد  افرادی که تست می‌دهند،نتیجه‌ مثبت هستند.

رکورد تماس با ۳۱۱۳ شکسته شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: از طرفی مرکزی تحت عنوان ۳۱۱۳ وجود دارد که مردم می‌توانند با آن تماس بگیرند، در این مرکز نیز واضحا تماس‌ها افزایش یافته تا جایی که در یک روز، بیش از ۲ هزار تماس داشتیم و رکورد تعداد تماس‌ها شکسته شد، این مسئله نشان می‌دهد که در اجتماع اتفاق جدیدی رخ داده است؛ غالب این تماس‌ها نیز از سوی بیماران علامت دار است، به همین ترتیب اورژانس هم پرکار‌تر شده است.

امکان ایجاد قرنطینه حکومتی درصورت ادامه شرایط موجود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قطعا اگر شرایط به همین منوال پیش رود، قرنطینه حاکمیتی اتفاق خواهد افتاد، ولی تا جایی که می‌شود می‌خواهیم که معیشت مردم دچار مشکل نشود.

وی عنوان کرد: مسئله‌ای که امروز ضروری است، رهاشدگی در حوزه مراقبتی است؛ گاهی دیده شده نگرانی مردم کاهش پیدا کرده و به همین دلیل ماسک نمی‌زنند که این اتفاق منجر به افزایش تعداد بیماران شده ؛ در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا و همچنین جلسه اضطراری، احتمالا با توجه به آمارها، پیشنهادهایی مبنی بر محدودیت‌های شهری بیشتر‌ را ارائه خواهیم کرد.

مراسم عروسی و عزا ممنوع

کلیدری تصریح کرد: یک دسته از فعالیت‌ها ضروری نیست، اینکه مجلس ترحیم و عروسی بگیریم به هیچ وجه ضروری نیست؛ روزهای گذشته برگزاری یک جشن تولد را گزارش کردند که بسیار محدود هم بود ولی تمام اعضای جشن مبتلا به کرونا شدند و یک نفر هم از این خانواده فوت شد که سنی حدود ۳۰ تا ۴۰ سال داشت؛ نباید مراسم دورهمی، تراکم و تزاحم در فضاهای سبز و تفرجگاه داشته باشیم تا آمار بالا نرود و معیشت مردم در ادامه آسیب نبیند.

کرونا تا تابستان 1400

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت، تا تابستان سال ۱۴۰۰ با کرونا همراه خواهیم بود، اگر از لوازم اصلی مراقبتی استفاده‌ نشود و فاصله‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، ما به جای عادت به زندگی با کرونا، مجبوریم با کرونا دست وپنجه نرم کنیم.

مرگ و میر چند ماه آینده ۶ برابر گذشته خواهد بود

وی اذعان داشت: پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی که البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد این است که از ماه آگوست تا اکتبر، شیب بسیار سریع ابتلا خواهیم داشت که طی آن چند برابر ابتلا مرگ و میر را خواهیم داشت، اگر کشورها مراقبت نکنند، مرگ و میر تا پایان اکتبر به حدود ۳ میلیون خواهد رسید، یعنی مرگ و میر چند ماه آینده، ۶ برابر ماه های گذشته خواهد بود.

کلیدری با بیان اینکه ما هنوز وارد پیک دوم نشده‌ایم، افزود: در حال حاضر کمبود تخت نداریم، ولی خدمت‌رسانی‌های دیگر هم باید انجام شود؛ در این مدت دیگر خدمات متوقف شده است، یعنی خدماتی که باید به بیمار دیابتی و سرطانی داده شود، متوقف شده است، لذا سیاست ما انبساط این سیستم است.

عوارض درمانی برای کارد درمان

کلیدری بیان داشت: از کادر درمان خجالت زده هستیم، بیمار ۲۴ ساله‌ای داشتیم که چند روز تب داشت ولی به محض ورود به بیمارستان خونریزی ریوی ایجاد شد و بلافاصله فوت شد، این مسأله همه کادر درمان را تحت تأثیر قرار داد، این عوارض روانی شدید برای کادر درمانی وجود دارد؛ به همین دلیل سعی می‌شود که ملاحظاتی صورت گیرد و در این راستا پاداش‌های مالی و افزایش ساعات مرخصی را خواهیم داشت.

2تا5 میلیون هزینه درمان

وی با بیان اینکه عمده خدمات، رایگان یا نزدیک به رایگان است، تصریح کرد: بیمار کرونایی به طور میانگین شاید کمتر از ۲ میلیون و اگر در ICU باشد، کمتر از ۵ میلیون پرداخت خواهد کرد که اگر آن را هم نتوانستند پرداخت کنند، به مددکاری‌ها منتقل خواهند شد، این اعدادی است که پس از کسر بیمه می‌ماند.

کلیدری افزود: گاهی روش‌های درمان بیماری وجود دارد که توصیه شده وزارت بهداشت نیست و ما ترکیبات دارویی جدید استفاده می‌کنیم که هزینه زیادی دارد و تحت پوشش بیمه هم نیست، اگر خارج از پروتکل‌ها روش‌ درمانی به کار ببریم، شرکت‌های بیمه آن را تقبل نمی‌کنند و ما را دچار چالش می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: هزینه تست بیماری که لازم است تست بدهد، رایگان است اما بیماری که به خواست خودش یا پزشک در سطح شهر می‌خواهد تست دهد، باید هزینه‌اش را شخصا پرداخت کند.

پیشنهاد حذف طرح زوج و فرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری با ما مشارکت لازم را داشتند ولی آن‌ها دغدغه معیشتی بیشتری برای مردم دارند، یکی از پیشنهادهای ما حذف طرح زوج و فرد و ایجاد محدودیت‌هایی در تردد عمومی است.

عدم تمایل برای اهدای پلاسما

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از روشهای خوبی که برای درمان به کار می‌رود، پلاسمادرمانی است که باید در زمان مناسب انجام شود؛ طرحی را در داخل استان انجام دادیم که طی آن با بیمارانی که مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند تماس گرفته و تقاضای اهدای پلاسما را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: اما تعداد پاسخ به این تقاضا زیاد نیست و طبق آماری که در دست است از هر صد تماسی که با افراد بهبود یافته گرفته می‌شود، تنها چهار مورد راضی به اهدای پلاسما می‌شود که امیدواریم این تعداد بیشتر شود، دستورالعمل جدیدی را نیز ابلاغ کردیم که با شیوع موج دوم، این روش درمانی بیشتر انجام شود.

افزایش ابتلا در اطفال

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز داشت: طبق بسیاری از فرضیه‌ها، ایمنی گله‌ای دیگر به درد ما نمی‌خورد؛ ابتلای اطفال در گذشته اصلا بالا نبود و درصد بسیار پایینی مبتلا و فوت شدند، اما پیش‌بینی‌ها این است که در موج دوم مرگ و میر بیشتری در اطفال خواهیم داشت، زیرا ویروس افراد جوان بیشتری را درگیر کرده و حتی به کام مرگ کشانده است.

وی گفت: درباره آمار مراسم‌ها گزارش هایی را به صورت پراکنده دریافت می‌کنیم، عمده ابتلاهای اخیر از مراسم‌ها منشأ می‌گیرند و معمولا چندین نفر از یک‌ مراسم مراجعه می‌کنند؛ درخصوص‌ اینکه تالارها مجوز دارند، هم ستاد استانی با رعایت قواعد به آن‌ها مجوز داد، ولی بنده به عنوان معاون درمان استان با آن مخالف بوده و هستم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز