خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان:

3 آب انبار تاریخی قزوین امسال بازسازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۷۸۱

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: سه آب انبار تاریخی قزوین امسال از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی بازسازی و ساماندهی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: این بناهای تاریخی در حال ساماندهی و مرمت شامل آب انبار حکیم، آب انبار حاج کاظم و آب انبار زنانه بازار قزوین هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه قزوین به شهر آب انبارها شهرت دارد، افزود: یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین آب انبارهای آن هستند که در گذشته محل انبار و ذخیره سازی آب مورد نیاز مردم بوده اند.

نورانی در خصوص آب انبار حاج کاظم که مرمت آن امسال در دست پیگیری است،گفت: این آب انبار در خیابان تبریز قزوین قرار دارد و در دوره قاجاریه به دست حاج کاظم کوزه گر احداث شده است.

وی بیان کرد: این آب انبار در سردر خود دارای تزیینات و کتیبه و دارای بادگیرهای زیبایی است.

این مسئول گفت: آب انبار حکیم نیز در انتهای بازارچه سپه قرار دارد و در کتیبه سردر آن تاریخ ساخت اشاره شده به آن ۱۲۴۴ هجری قمری است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان بیان کرد: آب انبار زنانه بازار قزوین نیز که ورودی آن از جانب مسگر بازار است در دوره قاجار توسط یکی از علمای قزوین به نام خاج ملا عبدالوهاب بنا شده و دارای پنج بادگیر مرتفع و پلکانی باریک است.

قزوین در گذشته دارای بیش از ۱۰۰ آب انبار عمومی بوده که برخی از آنها حفظ شده اند اگرچه به دلیل لوله‌کشی آب بهداشتی از دهه های ۵۰ به این سو آبی در آنها دیگر ذخیره نمی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز