خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز تاکید کرد:

شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب ها نیست/ حضور بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در شیراز

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۵۷۲

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای شهر شیراز با یادآوری اینکه علیرغم تمام تلاش‌ها، شاهد استمرار حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب در بافت تاریخی این شهر هستیم، گفت: شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی این جماعت نیست.

به به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شورای شیراز، سولماز دهقانی در نطق قبل از دستور شورای شیراز، گفت: بافت تاریخی شیراز، به دنبال سالها بی توجهی، به واسطه ارزشمندی، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و با ورود سرمایه‌گذاران و همکاری شهرداری، مرمت خانه‌های تاریخی و احیای بخشی از کالبد این بافت انجام شد.

 وی با یادآوری اینکه فرآیند احیا باید حوزه‌های کارکردی و کالبدی را در بر گرفته و به موازات انجام شود تا بافت تاریخی کیفیت گذشته را بازیابد، گفت: در بودجه امسال منطقه تاریخی فرهنگی شیراز، حدود ۱۱۵ میلیارد تومان برای بهسازی و ساماندهی برخی فضاها در نظر گرفته شد، عددی که ۵ برابر بودجه سال‌های گذشته است.

دهقانی خاطرنشان کرد: علیرغم اقدامات مثبت انجام شده، این منطقه با آسیب‌های اجتماعی زیادی نظیر اعتیاد و حضور معتادان متجاهر روبروست و متاسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه و واحد شهری بحث ساماندهی معتادان متجاهر به معضلی جدی برای شهر به خصوص بافت تاریخی فرهنگی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در شیراز حضور دارند، گفت: اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری با ۱۴ نیروی اجرایی و ۶ دستگاه ون و بودجه‌ای اندک مسئولیت جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر را بر عهده دارد.

دهقانی با تصریح اینکه وظیفه اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، متکدیان و در راه ماندگان است، جمع آوری معتادان متجاهر را از وظایف نیروی انتظامی دانست و گفت: متاسفانه هیچ مسئولیتی در این خصوص متوجه نیروی انتظامی نیست و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هم مسئولیتی متوجه خود نمی‌داند و ضعف عملکرد در این بخش آشکار است.

او با اشاره به قانون پنج‌ساله ششم توسعه گفت: در این قانون برای ساماندهی معتادان متجاهر صراحتا اعلام شده است که؛ از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و با همکاری شهرداری ها نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان‌ها با رعایت احکام ماده ۷۷ این قانون اقدام شود.

دهقانی ادامه داد: در این قانون آمده است که؛ اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری‌ها حسب مورد با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم‌نهاد و بخش غیر دولتی خواهد بود و نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آنها به این مراکز اقدام کند. ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی خواهد بود.

او با بیان اینکه نقش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر چیست؟ گفت: در شهری که حدود ۲ هزار معتاد متجاهر دارد، که البته درصد قابل توجهی از آنها از شهرها و استان های مجاور به شیراز آمده اند، با یک کمپ ماده ۱۶ چهارصد نفره چگونه می توان آنها را ساماندهی کرد؟ آیا بودجه‌ای برای این اقدام از سوی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تخصیص یافته است؟

دهقانی با بیان اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بودجه سالانه قابل توجهی برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در اختیار دارد، لزوم ارائه گزارشی از هزینه کرد این بودجه را یادآور شد.

عضو شورای شیراز با تاکید براینکه حضور معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها یکی از معضلات بافت تاریخی است، خاطرنشان کرد: به تازگی خانه‌هایی برای اسکان و مصرف مواد به صورت گروهی با شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان به این افراد اجاره داده می‌شود و وجود این خانه‌ها، آسیبی مضاعف خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز