خبرگزاری کار ایران

اتمام مرحله نخست پروژه مدیریت گازهای مشعل در شرکت پالایش نفت بندرعباس

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۵۵۶

فاز نخست پروژه مدیریت گازهای مشعل (Flare Gas Management) در شرکت پالایش نفت بندرعباس به اتمام رسید.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، این پروژه در دو فاز برنامه ریزی شده است که فاز نخست آن با همکاری یک شرکت خارجی و پیگیری و تلاش متخصصان پالایشگاه بندرعباس از مرداد ماه سال 1398 آغاز شد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در فاز نخست پروژه مدیریت گازهای مشعل، هدف شناسایی کانون های اتلاف گاز به مشعل پالایشگاه و یافتن راهکارهای پیشگیرانه بدون هزینه و کم هزینه برای حذف و یا کاهش میزان هدر رفت گاز بود که با تلاش متخصصان پالایشگاه و برنامه ریزی مناسب در کمترین زمان اجرا شد.

نامور افزود: مهمترین دستاورد اجرای راهکارهای پیشگیرانه که در این پروژه بدست آمد، کاهش گاز طبیعی مصرفی پالایشگاه به میزان بیش از 80 میلیون متر مکعب در سال است که صرفه جویی اقتصادی حاصل از آن بیش از 100 میلیارد ریال در سال خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای بسیار مهم پروژه مدیریت گازهای مشعل، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش قابل ملاحظه میزان آلایندگی می باشد، بگونه ای که با اجرای کامل فاز اول پروژه، از انتشار بیش از 170 هزار تن در سال گازهای آلاینده پیشگیری می شود.

 نامور بازیافت گازهای ارسالی به مشعل و استفاده مجدد از آن در سوخت گازی وکاهش مصرف گاز طبیعی، کاهش حجم آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مشعل، کاهش ضایعات و کاهش اتلاف فرآورده‌ها در زمان بستن و راه‌اندازی واحدهای عملیاتی و امکان سنجی بازیافت دی اکسید کربن خروجی از واحد تصفیه هیدروژن با هدف تبدیل دی اکسید کربن به فرآورده هایی از جمله یخ خشک را نتایج اجرای این پروژه عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، سابقه انجام این پروژه در شکل متداول آن با عنوان "بازیافت گازهای مشعل" در پالایشگاه های نفت کشور مربوط به پالایشگاه های تبریز و آبادان است که در قالب ساخت واحدهای فشرده سازی، تصفیه و بازیافت گازهای مازاد به عنوان سوخت پالایشگاه، به بهره برداری رسیده اند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ادامه داد: اجرای این پروژه با عنوان "مدیریت گازهای مشعل" و برنامه ریزی و اجرای آن در دو فاز برای اولین بار در بین پالایشگاه های کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس انجام شده است و وجه تمایز اصلی این پروژه در شرکت پالایش نفت بندرعباس در مقایسه با پروژه های مشابه قبلی در سایر پالایشگاه ها، تأکید و توجه به رویکرد پیشگیرانه به منظور کاهش اتلاف گازهای سبک و سایر فرآورده های پالایشگاهی با صرف کمترین زمان و هزینه می باشد.

 نامور تصریح کرد: هزینه اجرای فاز اول پروژه در پالایشگاه بندرعباس، کمتر از 10 درصد مجموع هزینه پیش بینی شده جهت اجرای کامل دو فاز پروژه بوده است و این درحالی است که پس از اجرای فاز اول، مقدار گازهای هدر رفته از طریق شبکه مشعل بیش از 50 درصد کاهش یافته و به تبع آن ظرفیت مورد نیاز واحد بازیافت در فاز دوم و هزینه اجرای آن به کمتر از نصف مبلغ پیش بینی شده کاهش می یابد.

وی با اشاره به این که رعایت استانداردها، قوانین و مقررات زیست محیطی و الزامات مرتبط با آن پیوسته در سند چشم انداز شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفته است،افزود: پروژه مدیریت گازهای مشعل از دیگر اقدامات شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای صیانت از محیط زیست است تا فعالیت های تولیدی خود را با محیط زیست هماهنگ کرده و در راستای تحقق بخشیدن به استفاده کارآمد از منابع انرژی گام بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز