خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۷۳۱

آتشی که همه ساله به جان جنگل‌ها و مراتع کشور می‌افتد علاوه بر خسارت‌های جبران ناپذیر به منابع طبیعی و گونه‌های گیاهی و جانوری، تهدیدی دائمی برای امدادگران و مدافعان‌طبیعت است که ایثارگونه و فداکارانه از جان خود می‌گذرند تا نجات بخش محیط زیست باشند. آنها با کمترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط جانانه به دل آتش می‌زنند تا ناجی طبیعت باشند. سرنوشتی که در روزهای اخیر برای 4 امدادگر گمنام رقم خورد تا نام آنها بر تارک مدافعان طبیعت جاودانه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آغاز فصل گرما آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به اوج خود می‌رسد و باعث نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود. آتش‌سوزی‌هایی که به دلایل طبیعی یا از روی سهل‌انگاری و کینه توزی‌های قومی و قبیله‌ای دامنگیر طبیعت می شود و امدادگران و دوستداران محیط زیست را ناگزیر به هماوردی نابرابر با آن دعوت می‌کند.

نبردی که بعضا به جانباختن مردان گمنامی منجر می‌شود که برای نجات طبیعت از خود و خانواده‌شان می‌گذرند تا آتش را در دشوارترین ارتفاعات افسار بزنند هر چند که این نبرد نابرابر گاهی قربانی هم می‌گیرد.

جان‌هایی که می‌سوزند تا طبیعت نسوزد. اما تا کجا باید دیگران با جان خود تاوان سهل انگاری و بی‌تفاوتی کسانی را بدهند که برای طبیعت ارزشی بیشتر از چند ساعت تفریح و گذران اوقاتی کنار دوستان قائل نیستند. 

کسانی که آتش سهل انگاری را به جان طبیعت می‌اندازند و مهار آن شاید تاوانی به قیمت داغدار شدن خانواده و یتیمی کودکی شود. مردانی که ناگزیرند برای خاموش کردن آن با دست خالی و شجاعانه به قلب آتش بزنند و این جدال نابرابر گاهی به مرگ شهادت گونه آنها بیانجامد.

اما تا کی باید مختارها، یاسین‌ها، البرزها و بلال‌ها برای نجات طبیعت قربانی شوند که مردم به خودشان بیایند و دست از بی مبالاتی و سهل انگاری بردارند.

6 روز است آتش به جان مناطق جنگلی "بوزین"و "مرخیل" شهرستان پاوه افتاده و با تلاش شبانه روزی نیروهای مردمی، فعالان محیط زیست و امدادی هنوز آتش مهار نشده و حتی دو روز قبل باعث جان باختن 3 نفر از فعالان محیط زیست در حین خاموش کردن آتش شد.

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

عضو انجمن پیام آوران زمین پاک (ژیوای) درباره مرگ این 3 فعال محیط زیست به نام‌های مختار خندانی 37 ساله اهل نوسود از توابع شهرستان پاوه، بلال امینی 24 ساله متاهل پیرایشگر و عکاس طبیعت و یاسین کریمی 50 ساله اهل روستای شمشیر که سرایدار مدرسه، کولبر و از توابع پاوه بود به خبرنگار ایلنا گفت: این 3 نفر در آتش‌سوزی منطقه "بوزن" و "مره خیل" به صورت داوطلب در قالب یک تیم 8 نفره به منطقه آتش سوزی در ارتفاعات کوهستانی پاوه اعزام شدند.

وزش باد و گسترش آتش این 3 نفر را محاصره کرد

یاسر نوری ادامه داد: این گروه به محض رسیدن به ارتفاعات به دلیل وسعت آتش‌سوزی به 2 گروه 4 نفره تقسیم می‌شوند که بکر بودن منطقه، پوشش گیاهی زیاد و وزش شدید باد باعث گستردگی آتش و گرفتار شدن آنها در میان شعله های آتش می شود.

مرگ آنها به دلیل انفجار مین نبود

وی گفت: برخلاف شایعاتی که گفته شده این عزیزان بر اثر انفجار مین کشته شده‌اند چنین اتفاقی رخ نداده است و به گفته شاهدان عینی که از نزدیک شاهد حادثه بودند بعد از محاصره این 3 نفر در میان شعله‌های آتش، بنزین داخل دستگاه دمنده‌ای که برای خاموش کردن آتش از آن استفاده می‌شد روی کوله پشتی یاسین کریمی ریخته و باعث انفجار و سوختگی شدید این سه عزیز می شود.

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

فعالیت های مختار تنها مختص به انجمن نبود
عضو انجمن پیام آوران زمین پاک (ژیوای) افزود: یاسین کریمی و بلال امینی مدتی بود به عنوان فعال محیط زیست در زمینه اطفاء آتش سوزی مناطق جنگلی فعالیت داشتند. اما مختار خندانی بالغ بر 13 سال بود به طور شبانه روزی به شکل خستگی ناپذیر در حفظ محیط زیست فعالیت داشت و فعالیت های وی تنها مختص به محیط زیست نبود و به عنوان یکی از همراهان و دوستان نزدیک اش شاهد بودم که چقدر برای کمک به مردم و طبیعت از خود گذشتگی داشت.

پای مختار در آتش سوزی قبلی به شدت آسیب دیده بود
نوری گفت: روزی که مختار برای مهار آتش‌سوزی "بوزین"و "مره خیل" به منطقه اعزام شد به دلیل ماموریت چند روز قبل که باز هم بر اثر آتش سوزی  در منطقه رخ داده بود پایش به شدت آسیب دیده بود و ما از او خواستیم که اینبار به منطقه نرود ولی او قبول نکرد و در جواب مان گفت: پای من خوب می شود اما هزار سال باید بگذرد که بشود جنگلی اینچنینی دوباره احیا شود.

فعال محیط زیست: اعضای گروه انجمن همیشه برای مهار آتش سوزی جنگل ها با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و به رغم درخواست های فراوان از مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون خودرویی برای استفاده در مناطق کوهستانی و سخت گذر  قرار نداده اند و حتی افراد داوطلب نیز با ما همرا شده و با موتور سیکلت و خودروهای شخصی خودشان آمده اند. حتی حاضر نیستند لباس ضد حریق در اختیارمان بگذارند

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

تشکیل انجمن هایی برای حمایت از کودکان و زنان آسیب دیده

وی عنوان کرد: مختار خندانی جزو هیات موسس و سخنگوی انجمن ژیوای بود و در کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها مهارت خاصی داشت و تمام وقتش را علاوه بر این انجمن و تشکیل تیم‌های حمایتی متشکل از روانشناسان و وکلا برای کمک به زنان و کودک آسیب دیده می‌کرد. در زلزله کرمانشاه حضور چند ماهه‌ای در امدادرسانی به مردم داشت و همین اواخر نیز در توزیع مواد ضدعفونی کننده بین مردم و در سطح شهرستان پاوه حضور پررنگی داشت.

آتش سوزی عمدی شکل گرفت
نوری ادامه داد: مختارخندانی 24 ساعت قبل از فوت‌اش در ویدئویی در مورد اینکه درختان صمغ بین مردم روستایی تقسیم شده و اهالی روستاهای دیگر به دلیل اینکه سهمی از این درختان ندارند از روی ناراحتی اقدام به آتش زدن جنگل ها کرده اند. خندانی در این ویدئو حتی نسبت به آزادسازی و استفاده از صمغ درختان ون نیز انتقاد کرده بود.

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

اهالی طی چند مرحله اقدام به آتش سوزی کردند
وی عنوان کرد: اعضای انجمن طی چندین عملیات، آتش‌سوزی منطقه "مره خیل" و "بوزن" را قبلا کنترل کردند ولی متاسفانه باز هم آتش‌سوزی توسط اهالی صورت گرفت که منجر به این فاجعه انسانی و طبیعی شد.

خودرو و لباس ضد حریق در اختیارمان قرار نمی دهند
عضو انجمن پیام آوران زمین پاک (ژیوای) در ادامه گفت: اعضای گروه انجمن همیشه برای مهار آتش‌سوزی جنگل ها با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و به رغم درخواست های فراوان از مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون خودرویی در احتیارشان برای استفاده در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار نداده اند و حتی افراد داوطلب نیز با موتور سیکلت و خودروهای شخصی خودشان راهی منطقه می شوند. حتی حاضر نیستند لباس ضد حریق در اختیارمان بگذارند و ما باید با چوب و پارچه آتش را مهار کنیم. حتی دیگر دستگاه‌های دمنده نیز جوابگو نیست و نیاز به بالگرد داریم چرا که وسعت آتش بسیار گسترده است.

هنگام آتش سوزی آذوقه انجمن را اهالی تهیه می کنند
وی گفت: برای مهار آتش‌سوزی، نیروهای مردمی و انجمن تنها می‌توانند خودشان را از ارتفاعات بالا بکشند و توان اینکه آب و آذوقه حمل کنند را ندارند و بارها شده چند روز درگیر خاموش کردن آتش سوزی در کوهستان بوده اند و نیروهای مردمی برای شان آب و کنسرو فرستاده‌اند.

خاموشی جنگل های کوهستان با دست خالی ممکن نیست

نوری در ادامه افزود: مرگ 3 عزیز انجمن پیام آوران زمین پاک (ژیوای) یک فاجعه بود. وقتی چنین حادثه ای رخ می دهد حالا یا عمدی یا غیر عمدی مسئولان سهل انگاری نکنند و بلافاصله بالگرد اعزام کنند. خاموشی آتش کار فعالان محیط زیست و اهالی آنهم با دست خالی نیست. مگر چند مختار دیگر داریم که به داد مردم و طبیعت برسند. امروز همه انجمن غمگین و داغدارند. همانگونه که مختار برای مرگ طبیعت و کولبران همیشه غمگین و داغدار بود و جانش را هم در این راه فدا کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه: به دلیل سخت گذر بودن منطقه برای اعزام بالگرد به سازمان محیط زیست درخواست داده ایم که بتوانیم هر چه سریع‌تر آتش سوزی را مهار کنیم اما با تصمیم ستاد بحران اعزام بالگرد به منطقه تقریبا غیرممکن اعلام شده است چرا که به دلیل وزش باد ممکن است خود بالگرد باعث تشدید آتش سوزی و انتقال آن به دیگر مناطق جنگلی شود.

اظهارات یاسر نوری عضو انجمن در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه هنوز علت آتش‌سوزی مشخص نیست و عمدی یا طبیعی بودن آن در دست بررسی است به ایلنا می‌گوید: این آتش سوزی کماکان در مناطق "بوزین"و "مره خیل" همچنان ادامه دارد و تاکنون 1400هکتار از زمین‌های این منطقه در آتش سوخته است. اهالی بومی و نیروهای امدادی هم با امکانات موجود برای مهار آتش تلاش می‌کنند و در حال اعزام نیروهای بیشتری به منطقه هستیم. به دلیل سخت گذر بودن منطقه برای اعزام بالگرد به سازمان محیط زیست درخواست داده‌ایم که بتوانیم هر چه سریع‌تر آتش سوزی را مهار کنیم اما با تصمیم ستاد بحران اعزام بالگرد به منطقه تقریبا غیرممکن اعلام شده است چرا که به دلیل وزش باد ممکن است خود بالگرد باعث تشدید آتش سوزی و انتقال آن به دیگر مناطق جنگلی شود.

فریدون یاوری ادامه داد: اما در صورت ادامه داشتن آتش سوزی ناچارا بالگرد به منطقه اعزام خواهیم کرد.

ناجیان گمنام طبیعت؛ راویان جنگ نابرابر با آتش/ مختار از مرگ طبیعت غمگین بود/ فعال محیط‌زیست: دست خالی به استقبال آتش می‌رویم

فداکاری"البرز" در ارتفاعات گچساران

سی ام خرداد ماه امسال نیز البرز زارعی مقدم " اهل روستای کوهسرک گچساران دیگر امدادگر طبیعت بود که در آتش‌سوزی جنگل‌های ارتفاعات این شهرستان دچار سوختگی شدید شد و برای درمان به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) استان اصفهان انتقال یافت اما بعد از چند روز بستری و جدال بین مرگ و زندگی بر اثر شدت سوختگی، جان به جان آفرین تسلیم کرد و نامش را در دفاع از حریم طبیعت جاودانه کرد.

زارعی پیش از آتش‌سوزی ارتفاعات دیل در خاموش کردن شعله‌های آتش ارتفاعات خامی گچساران نقش فعالی داشت که در حین اطفاء آتش سوزی دچار حادثه سوختگی شدید شد.

ارتفاعات دیل گچساران روز نهم خرداد ماه امسال بدلایل نامعلومی طعمه حریق شده بود.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز