خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس خانه صمت کشور مطرح کرد:

تمام اتفاقات بد در اقتصاد ما ناشی از تفکیک بخش خصوصی است

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۴۴۳

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تمام اتفاقات بدی که در جامعه ما در حوزه اقتصاد می‌افتد، نشات گرفته از این موضوع است که بخش خصوصی، تفکیک شده است. افکار خاصی در این بخش با توجه به روابط و رانت‌ها، کارهایی را در جامعه انجام می‌دهند که حداقل آن اختلاس‌ها و مسائلی است که در جامعه شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسن حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: روز دهم تیر به عنوان سنبل روز ملی صنعت و معدن نامگذاری شده، اما تنها روز ۱۰ تیر روز صنعت و معدن نیست، همه روزها روز صنعت، معدن، تجارت، کار، تلاش و امید است. همه ساله مراسم روز صنعت و معدن بین ۱۰ تا ۱۵ تیر برگزار می‌شد که مراسم بی‌نظیری در کشور بود، اما امسال با شیوع ویروس کرونا این امکان فراهم نشد، اگر اوضاع بهتر شود و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، با یک ماه تاخیر در روز ۹ مرداد این مراسم را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز اوضاع اقتصادی ما در ایران بسیار متلاطم است، عنوان کرد: ثبات اقتصادی ما به یک روز نمی‌رسد و نمی‌توانیم برای یک روز هم تصمیم بگیریم. تولید فرآیندی بوده که ممکن است در برخی تولیدات چندین ماه طول بکشد، اما پارامترهای اثرگذار در این فرایند به گونه‌ای است که در کمتر از یک ساعت جابه‌جا می‌شود. این تلاطم هم مربوط به یک بخش نیست، در بخش ارز نوساناتی اتفاق می‌افتد که غیر قابل تحمل است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تمام اتفاقات بدی که در جامعه ما در حوزه اقتصاد می‌افتد، نشات گرفته از این موضوع است که بخش خصوصی، تفکیک شده است. افکار خاصی در این بخش با توجه به روابط و رانت‌ها، کارهایی را در جامعه انجام می‌دهند که حداقل آن اختلاس‌ها و مسائلی است که در جامعه شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر سال دغدغه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم وجود دارد، اما پایان سال چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بحث اجرایی یا اتفاقات دیگر در سایر دستگاه‌ها انجام نمی‌شود، الان بیش از ۹۰ روز از سال گذشته چه اتفاق خاصی رخ داده که انگیزه‌ای برای جهش تولید به وجود بیاید؟ اول سال دلار ۱۱ تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان بوده، اما الان به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه سختگیری‌ها در دولت و مقررات دست و پاگیر در سال ۹۹، ۳۰ درصد بیشتر و سختگیرانه‌تر از سال ۹۸ است، تصریح کرد: مشکل تمام مراکز استان و شهرستان‌ها انحصار و تمرکز قدرت در تهران بوده و تفویض اختیار خاصی نه به استاندار و نه به هیچ کدام از مدیران استانی داده نشده است. استاندار استانی مانند خراسان که ۶۰۰۰ واحد صنعتی و ۳۰ میلیون زایر در سال دارد، همان اختیارات استان کوچکی چون کهگیلویه و بویر احمد را دارد. تمام مسائل باید در تهران حل و فصل شود.

حسینی اضافه کرد: در استان ما حداقل تسهیلاتی که نظام بانکی می‌تواند بدهد، ۶ میلیارد تومان است. به تمام مسئولانی که به مشهد می‌آیند گفتیم تمرکززدایی و تمرکزگرایی را کم کنید و قدرت‌های خودتان را بدهید، تهرانی‌ها باید گوشه چشمی به استان‌ها داشته باشند و اختیارات خود را تفویض کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص قول دادند، اما با وجود اینکه ۵، ۶ ماه از آن زمان گذشته، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افتتاح ستاد پایش رسانه‌ای تولید در استان، عنوان کرد: تولید باید توسط رسانه‌ها مرتب پایش شود. اگر جلوی واردات را می‌گیرند، قرار نیست تولیدکننده هر جنس نامناسبی را تولید کند، ما نمی‌توانیم مردم را محدود کنیم که جنس بد بخرند، بنابراین ما نیز باید پایش شویم. همچنین تحت هیچ شرایطی نباید از خودروسازی کشور حمایت کنیم، بلکه باید مورد نقد قرار گیرد، تمام رانت‌ها به این صنعت تعلق می‌گیرد، اما بعد از ۵۰ سال به کجا رسیده است؟ شاید حمایت‌های بی‌دلیل در طول تاریخ علت این وضعیت باشد.

حسینی بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که بانک‌محور و همه ما متکی به بانک‌ها هستیم تا از تسهیلات آنها استفاده کنیم. ۳۵ تا ۴۰ درصد مشکلات حوزه صنعت و تولید به منابع مالی و بانکی مربوط است. بانک‌ها در حال حاضر هدفمند تسهیلات می‌دهند و تمایل به سرمایه‌گذاری ثابت ندارند و بیشتر می‌خواهند پولی که می‌دهند را به سرعت پس بگیرند. بانک‌ها به قدری تسهیلات را سخت کردند که فرد پشیمان می‌شود، بروکراسی و سیستم اداری آنها پیچیده است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بیشتر در بخش صنوف اثرگذار بوده تا تولید، عنوان کرد: ویروس بر سرمایه ما چندان اثرگذار نبوده، برخی تحت تاثیر قرار گرفتند، اما چندان زیاد نبوده است. ما در استان شاهد تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل کرونا نبودیم، اما شاهد عوارض کرونا در واحدهای تولیدی بودیم.

وی افزود: در استان تا این لحظه کرونا اثر زیادی بر صنعت نداشته، اما عواقبی را به وجود آورده است. ارز حاصل از صادرات را نتوانستند به ما برگردانند، اینکه نرخ ارز افسارگسیخته افزایش پیدا کرد، این بود ‌که ارز حاصل از صادرات تزریق نشد. مورد فوتی نیز در جامعه کارگری نداشتیم و شاید تعداد فوتی‌ها در کل استان در حوزه‌‎های صنعتی  به پنج نفر هم نرسد.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: همکاری و تعاملات بسیار خوبی بین دستگاه قضایی و صنعت بوده، قبل از دستور آقای رئیسی نیز در چند سال پیش زمانی که آقای صادقی دادستان مشهد بودند، نامه دادند که هیچ بنگاه اقتصادی نباید به خاطر بدهی تعطیل باشد. این موضوع از ۵، ۶ سال پیش در مشهد اجرا شده بود، بنابر این از نظر قضایی مشکلی نداشتیم. دستگاه‌قضایی رویکرد مثبتی نسبت به تولید و صنعت پیدا کرده است.

عباس محمدیان رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: برای جهش تولید نیازمند عزم همه بخشهای دولتی و خصوصی هستیم

وی افزود: امروز به همت خانه صنعت ، معدن و تجارت و نیز سازمان بسیج رسانه استان شاهد آغاز به کار ستاد پایش رسانه ای تولید هستیم که قطعا برکات فراوانی برای تولید خواهد داشت و با آغاز به کار این ستاد از ظرفیتهای رسانه برای رونق تولید و گسترش کار افرینی استفاده خواهد شد.

 در حاشیه این نشست از پوستر ستاد پایش رسانه ای تولید رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز