خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی خبر داد:

ضرورت ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در خراسان رضوی/ پیگیری احداث اولین آزمایشگاه گیاهان دارویی کشور در مشهد

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۴۴۵

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت:با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید گیاهان دارویی، بحث ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در این استان امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، پریسا مردانی با حضور در اداره معین اقتصادی شهرستان مشهد، با اشاره به وجود ١١ تعاونی در حوزه گیاهان دارویی استان گفت: پیگیری بحث الگوی کشت و تهیه برنامه برای ایجاد استانداردهای لازم در هر شهرستان از مهم ترین اهداف این اتحادیه است.

وی ادامه داد: بیش از ٧٠ درصد تولیدات گیاهی کشور متعلق به خراسان رضوی است و خوشبختانه در امر تولید با وجود پتانسیل بالایی که وجوددارد هیچگونه مشکلی نداریم و عمده مشکلات ما در حوزه فرآوری گیاهان دارویی است که به همین منظور قصد داریم اولین آزمایشگاه تخصصی گیاهان دارویی کشور را در مشهد ایجاد کنیم.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت:یکی دیگر از برنامه هایی که مطرح کرده ایم، بحث ایجاد هایپرمارکت گیاهان دارویی است که برای اولین بار در سطح خاورمیانه این پیشنهاد را داده ایم.با آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی صورت گرفته و از نظر کلی تایید شده و اکنون منتظر جواب مصوبات و طی شدن روند اداری این موضوع هستیم تا بتوانیم‌این هایپرمارکت رادرمشهدایجادکنیم.

مردانی اضافه کرد:طبق برنامه های این حوزه قرار است کارگروه تخصصی گیاهان دارویی را تشکیل دهیم تا بتوانیم این زنجیره عظیم را از تولید تا فرآوری و فروش مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی از معضلات بزرگ حوزه گیاهان دارویی است، افزود:در کشورهای پیشرفته دنیا، بخش اعظم اقتصادی بودن و درآمدزایی گیاهان دارویی در حوزه فرآوری آن است که متاسفانه در کشور ما هنوز نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی در خصوص مزایای توجه به این حوزه گفت: سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی دارای سه مزیت مهم است، اول اینکه با توجه به کم آبی استان این گیاهان از طریق کشت دیم به عمل می آیند، دومین مزیت بحث اشتغال بالای این حوزه است، به گونه ای که میزان نیاز به نیروی کار در مقایسه با بخش غلات حدود ٧ برابر است که به راحتی می‌توان این زمینه اشتغال را گسترش داد.

وی ادامه داد: سومین مزیت توجه به حوزه گیاهان دارویی بحث اقتصادی و درآمدزایی مناسب آن است که در بسیاری از کشورها جایگزین درآمدهایی نفتی شده است.

مردانی با اشاره به موازی کاری نهادهای مختلف در این حوزه گفت : متاسفانه متولیان مختلفی در بخش گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند و استخراج این گیاهان هیچ نظارت و اصول مشخصی ندارد که باید در این زمینه چاره ای اندیشیده شود.

وی در خصوص نبود سرمایه گذار در بخش گیاهان دارویی افزود:اگر شتاب دهنده ها کنار ما قرار گیرند و مباحث تجاری سازی گیاهان دارویی را انجام دهند قطعا موفق تر عمل خواهیم کرد و یکی از اقدامات موثری که در این بخش می توان انجام داد ایجاد پالایشگاه متمرکز گیاهان دارویی در خراسان رضوی است که امیدواریم بامساعدت شهرداری مشهدومعین اقتصادی شهرستان ، موفق به احداث وراه اندازی آن دراین کلانشهر شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز