خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی استان در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور در قزوین اجرا می‌شود/ فعالیت 15 موسسه پیشگیری از اعتیاد در استان

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۱۵۵

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور بر اساس الگوهای محیطی- اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی در استان قزوین در حال اجرا است.

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور مجموعه ای از فعالیت‌ها است که بر اساس الگوهای محیطی- اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی به صورت همه جانبه طراحی می‌شود که در سال 83 این طرح فعالیت خود را آغاز  کرده و در حال حاضر 15 موسسه در سطح استان قزوین در این زمینه فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن همه فرآیند مداخله پیشگیری(تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزشیابی) را اعضای اجتماع کوچک (محله‌های شهری و روستایی،محیط‌های کار ، محیط‌های آموزشی) در کنار کارشناس تسهیلگر انجام می‌شود.

وارثی عنوان کرد: رویکرد اصلی مراکز  پیشگیری از اعتیاد با مشارکت تیم بهبود و گروه های همتا و خودیار (معتادان بهبود یافته) متمرکز است و خدمات آن توسط تیم بهبود که شامل مسئول فنی، روانشناس، مددکار اعتیاد(می تواند از بهبود یافتگان باشد) و مدد یار خانواده ارائه می شود.

به گفته وی، مراکز درمان اعتیاد خدماتی از قبیل پرداخت کمک هزینه درمان به معتادین نیازمند و پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به معتادین پاک شده ارائه می کند و همچنین اولین مرکز بهبود اقامتی میان مدت در استان در سال 86 شروع به فعالیت کرده  که در حال حاضر  18 مرکز  مخصوص مردان و 1 مرکز مخصوص زنان فعال می باشد.

این مسئول یادآور شد: یکی از اقداماتی که در جهت حمایت روانی، اجتماعی از مبتلایان به بیماری اچ آی وی (HIV ) و جلب مشارکت آنان در فعالیت های مربوط به این بیماری می شود تاسیس مرکزی به نام "باشگاه مثبت" است که فعالیت های این باشگاه بر اساس اصول مناسبی برنامه ریزی و سازمان دهی شده و از منابع موجود به خوبی بهره مند است که می تواند نقش موثری در پیشگیری مثبت از این بیماری داشته باشد .

مدیر کل بهزیستی استان اضافه کرد: مرکز سر پناه شبانه (شلتر) مکانی است که در سال 92 به منظور کاهش آسیب و برای اسکان موقت و شبانه معتادان با رفتارهای پر خطر و بی خانمان راه اندازی شده که 3 مرکز در استان فعال است و هر شب 30 نفر در این مراکز خدمات دریافت می کنند.

وارثی ادامه داد: مراکز کاهش آسیب(دی ای سی) با هدف کاهش آسیب اعتیاد و پیشگیری از بیماری های واگیر دار مثل ایدز و هپاتیت خدمات ارائه می‌کنند و این مراکز با توزیع بسته‌های بهداشتی (سوزن و سرنگ و پدالکلی و کاندوم و...) بین معتادان تزریقی و ارائه خدمات آموزشی با عناوین(تزریق ایمن، انجام تست اچ ای وی و...) از شیوع بیماری های واگیر دار پیشگیری می‌کنند که در حال حاضر 4 مرکز کاهش آسیب در سطح استان فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر خدمات در طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور تیم‌های سیار است که به منظور کاهش آسیب در پاتوق‌های معتادان خدماتی از قبیل توزیع بسته‌های بهداشتی (سوزن و سرنگ و پدالکلی و کاندوم و...) بین معتادان تزریقی و ارائه خدمات آموزشی با عناوین (تزریق ایمن، انجام تست اچ ای وی و...) انجام می دهند تا از شیوع بیماری های واگیر دار پیشگیری  شود که در حال حاضر 9 تیم سیار مستقل و 4 تیم سیار وابسته در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز