خبرگزاری کار ایران

برخی از فعالان زیست محیطی استان بوشهر خواستار شدند؛

ساخت کارخانه تکثیر لارو میگو در منطقه چاهک گناوه را متوقف کنید

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۵۴۹

تعدادی از فعالان محیط زیستی گناوه خواستار پایان کامل پروژه ساخت کارخانه تکثیر لارو میگو در چاهک شهر گناوه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهریور ماه سال گذشته تعدادی از فعالان محیط زیست و اهالی منطقه چاهک شهر گناوه با تجمع در محل اجرای طرح واگذاری اراضی در محدوده این منطقه جهت اجرای طرح تولید و تکثیر  لارو میگو اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر مسئولان برای اجرای این طرح شدند که با ورود دادستان گناوه متوقف شد.

روستای گردشگری چاهک را واگذار نکنند

به گفته یکی از اهالی این روستا که خواست نامش فاش شود، زمین واگذار شده برای اجرای طرح تولید و تکثیر لارو میگو از طبیعتی بکر و منحصر بفرد این روستای ساحلی در نظر گرفته شده که هر ساله پذیرای گردشگران متعدد داخلی و خارجی است و نباید برای اجرای چنین طرح هایی در این منطقه مجوز صادر شود.

تاکنون شکایت اهالی نتیجه ای نداده است

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون  پیگیری‌های زیادی برای متوقف شدن این طرح انجام داده‌ایم که تا کنون  نتیجه‌ای نداشت. اجرای چنین طرحی افزون بر خطرات محیط زیستی با توسعه صنعت گردشگری که مورد تاکید دولت است و باعث شکوفایی اقتصادی منطقه می شود  هم در تضاد است.

نابودی درختانی که تنها تثبیت کننده ماسه‌های روانند

وی هدف‌  از این تجمع را حفاظت و صیانت از مراتع و درختان نظیر درخت کنار که قدمت بالای ۱۲۰ سال دارد و تنها تثبیت کننده ماسه‌های روان و کمربند سبز ساحلی شمالی خلیج فارس بیان کرد و افزود: تجربه‌های تلخ واگذاری زمین در روستاهای گردشگری و ساحلی نظیر این روستا باعث نگرانی اهالی شده که مسئولان نباید اجازه اجرای این طرح را بدهند.

 ساخت کارخانه تکثیر لارو میگو در منطقه چاهک گناوه را متوقف کنید

به گوش رسیدن  زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز به کار مجدد پروژه

فعالان محیط زیستی گناوه اخیراً با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر آغاز به کار مجدد این پروژه پس از نه ماه ، خواستار لغو کامل این طرح و پیگیری تخلفات انجام شده  در خصوص تخریب‌های محیط زیستی انجام شده هستند. همچنین اهالی این روستا نیز مجدداً در این باره شکوائیه‌هایی را مطرح کرده‌اند که از جمله دلایل مخالفت های آنها را می‌توان عدم رعایت فاصله قانونی این طرح تا روستا، صدمه به گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه، عدم توجه به نیازهای انسانی و زیست محیطی روستا، گسترش آلاینده‌های پایدار، قطع درختان تاریخی و تاثیر گذار منطقه، عدم رعایت احتیاط‌های محیط زیستی، نابودی کیفیت خور محلی، آلودگی و محدودیت آب مصرفی روستا، نابودی چشم انداز شاخص روستا، آلودگی دریای منطقه را می توان نام برد.

طرح فعلی را تکذیب می کنم

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست گناوه هم با توجه به شبهات ایجاد شده در خصوص گرفتن مجوز از سوی مالک این طرح در محل فعلی را کاملاً تکذیب و مجوز ارائه شده را مربوط به منطقه دیگری که با فاصله 750 متری از حریم خور است  اعلام کرد.

کامبیز عبدالهی با اعلام این موضوع افزود: در سال‌های گذشته مجوزی مبنی بر ایجاد مجتمع پرورش لارو با فاصله 750 متری از خور روستا صادر شده ولی متاسفانه طبق بازدیدی که اخیراً صورت گرفته مشاهده شده که این طرح در مکان مشخص شده اجرا نشده و محل فعلی فاصله چندانی با خور ندارد و این اداره قطعاً اجازه فعالیت پروژه را با توجه به شرایط فعلی‌اش نخواهد داد. ضمناً در حال حاضر هیچ گونه پیشرفتی در انجام پروژه  مشاهده نشده و قطعاً در صورت مشاهده با آن برخورد لازم صورت می گیرد.

در بحث پیش آمده آنچه را که باید بدان پرداخت نقش تمامی دستگاه‌های نظارتی بر روند اخذ مجوز اینگونه پروژها ها است  به نحوی که هر دستگاهی می بایست علاوه بر جنبه های اقتصادی و فنی ، چالش‌های اجتماعی و فرهنگی احتمالی صدور اینگونه مجوز ها را نیز مد نظر قرار دهد.

ضمناً روستای چاهک یک روستای تاریخی و توریستی بوده که ساحل آن در طول سال میزبانی صدها نفر مسافر از دورترین نقاط ایران است که می‌تواند در امر اشتغال پایدار جوابگوی نیازمندی‌های منطقه باشد. همچنین در تمام ایام سال جزو مراتع و محل نگهداری احشام ، آبشخور و آبریز نخیلات و پناهگاه امنی جهت پرندگان بومی و دریایی مهاجر و محل عبور دام اهالی که تنها شغل آنها   بشمارمی‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز