خبرگزاری کار ایران

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد ؛

جاده‌های ایرانشهر، مهرستان و سرباز بلای جان مردم استان/5000 کشته و زخمی در نیمه اول سال 98 / راههای پرمخاطره عاملی برای سقط جنین زنان روستایی

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۰۸۲

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه به دلیل جاده‌های نامناسب و دوری از اولین مرکز درمانی مربوط به زنان و زایمان، بسیاری از زنان باردار قبل از آنکه به درمانگاه برسند، در بین راه وضع حمل کرده و یا و در مواردی سقط جنین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر‌حمزه  قادری درباره وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: این استان بعد از کرمان پهناورترین استان کشور است؛ اما با وجود این پهناوری دارای جاده‌های غیراستاندارد و بسیار خطرناکی است. ما در تمامی استان تنها 299 کیلومتر بزرگراه داریم که آن‌ هم در شمال استان قرار دارد. 299 کیلومتر بزرگراه برای استانی با وسعت بیش از 180 هزار کیلومتر بسیار ناچیز است.

تلفات انسانی به دلیل نامناسب بودن جاده‌ها

وی ادامه داد: به دلیل غیراستاندارد بودن راه‌ها بیشتر تصادفات از روبه‌رو اتفاق می‌افتد. جاده‌ها کم‌عرض و بی‌کیفیت‌اند و با کوچک‌ترین اشتباهی از سوی راننده یا نقص فنی خودرو تصادفات وحشتناکی رخ می دهد که گاهی جان چندین نفر را می‌گیرد.

قادری افزود: به همین دلیل می‌گوییم خطر تصادف در جاده‌های سیستان و بلوچستان از ویروس کرونا بیشتر است چرا که افزون بر خسارت جانی، خسارت مالی نیز دارد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان استان ترانزیتی بوده و با توجه به وجود بندر بین‌المللی چابهار و عبور کالاها از خلیج‌فارس به آسیای مرکزی و افغانستان تعداد خودروهای سنگین در جاده‌ها زیاد است و این موضوع سبب افزایش تصادفات جاده‌ای و از بین رفتن آسفالت راه‌ها می شود.

5000 کشته و زخمی در نیمه اول سال 98

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی تنها در 6 ماهه نخست سال گذشته چهار هزارو 38 نفر زخمی و چهارصدو و 98 نفر کشته براثر تصادفات جاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. در عرض 6 ماه جمعیتی نزدیک به 5000 نفر که هرکدام یک خانواده را درگیر می‌کنند تنها در استان سیستان و بلوچستان و تنها در بخش سوانح رانندگی دچار حادثه می‌شوند حال اینکه میانگین کشوی یا جهانی عددی بسیار پایین‌تر است.

ایرانشهر، مهرستان و سرباز جاده های مرگ اند

قادری تصریح کرد: شهرهای کوچک و روستاها وضعیت جاده هایشان بسیار نامساعدتری دارند. برای مثال شهرستان مهرستان نقش یک چهار راه را در میان شهرستان‌های جنوب استان بازی می‌کند اما دارای جاده‌های بسیار خطرناکی است. به شکلی که جاده ایرانشهر به مهرستان و مهرستان به سرباز به جاده‌های مرگ معروف اند. به دلیل کم عرض بودن  و پیچ‌وخم زیاد جاده هر روز بر اثر تصادف در این جاده افرادی کشته می شوند.

وی گفت: در بخش آشار هم وضعیت بسیار بحرانی است است و کیفیت جاده‌ها پایین است. به‌طوری‌که رانندگان هرروز به شورا مراجعه می‌کنند و از خرابی راه‌ها گلایه مندند و باید به‌صورت مداوم برای رفت‌وآمد در این راه‌ها، خودروی شان را تعمیر کنند.

قادری اضافه کرد: مردم روستای ایرفشان 10 سال است چشم به‌راه تکمیل 7.5 کیلومتر جاده‌اند و به دلیل جاده‌های نامناسب و دوری از اولین مرکز درمانی ( زایشگاه) که 195 کیلومتر با این روستا فاصله دارد، بسیاری از زنان باردار نمی‌توانند به درمانگاه برسند و گاهی در در بین راه وضع حمل می‌کنند.

وی گفت: گاهی نیز به دلیل اینکه زنان باردار با وسایل نقلیه‌ای مانند وانت بار در این راه 7/5 کیلومتری برای رسیدن به مراکز درمانی را طی می کنند که  به دلیل تکان‌های شدید در دست‌اندازهای نیم متری، سقط‌جنین می‌کنند.

وعده‌ای که مثل سایر وعده‌ها عملی نشد

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: استاندار سیستان و بلوچستان برای برطرف شدن مشکلات جاده‌ای این روستا بازدیدی داشتند و جلسه شورای اداری را در روستای ایرفشان برگزار کردند و در این جلسه قول مساعد دادند که این جاده در طول 3 ماهه تکمیل شود اما متأسفانه تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

قادری افزود: امیدوارم باتدبیر استاندار و زیر راه و شهرسازی اتفاقات خوبی برای جاده‌های استان رخ دهد و این جاده بعد از 10 سال تکمیل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز