خبرگزاری کار ایران

معاون‌دادگستری‌گیلان در نشست‌خبری مطرح کرد:

افزایش و دلایل ارتکاب به سرقت در گیلان/ سیر صعودی طلاق در استان/ برخورد با دلالان در حوزه قضایی

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۸۸۲

به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست خبری با موضوع تشریح عملکرد و اقدامات دادگستری کل استان گیلان با حضور اصحاب رسانه در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه – شهید بهشتی و ۷۲ تن از اصحاب دستگاه قضا و با بیان اینکه شهید بهشتی پس از انقلاب اسلامی حسب دستور رهبر کبیر انقلاب مسئولیت بنیان‌گذاری دستگاه قضا را برعهده گرفتند، اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب شهید بهشتی فردی مدبر، حرفه اندیشی، فاضلی آینده‌نگر بوده و در خضوع و خشوع فروتن و حتی در مواجه با دشمنان خود با عدالت رفتار می‌کردند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم گیلان با اشاره به میزان فراوانی کلی جرائم به وقوع پیوسته در گیلان افزود: سرقت، توهین، ضرب‌وجرح عمدی، صدمه براثر تصادفات، تهدید، تخریب، نگهداری مواد مخدر، کلاه‌برداری، رانندگی بدون گواهینامه، مزاحمت ملکی و ممانعت از حق جز ۱۰ جرم با بیشترین فراوانی در گیلان هستند.

وی با اشاره به فراوانی جرائم در گیلان در سال ۹۸ گفت: سرقت در گیلان با ۲۴ هزار و ۱۷۳ فقره بیشترین فراوانی را داشته و نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته و مجموعه ۱۰ درصد کل پرونده‌های قضایی را شکل می‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به منشأ سرقت در گیلان تصریح کرد: فقر، اعتیاد و بیکاری در کنار ضعف نفس و سقوط تقوا اصلی‌ترین دلایل بروز سرقت در جامعه هستند درحالی‌که اگر تلاش‌های پیشگیرانه صورت گرفته انجام نمی‌شد، شمار سرقت در گیلان بیش از میزان کنونی بود.

آقایی توهین به اشخاص حقیقی را دومین جرائم با فراوانی بیشتر در گیلان برشمرد و افزود: ۱۷ هزار و ۹۴۴ فقره پرونده در حوزه توهین در گیلان ثبت‌شده که نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه گیلان جز استان‌های مطلوب به لحاظ وقوع جرم است، گفت: گیلان در وقوع جرم‌هایی همچون سرقت هفتم، توهین بیست و پنجم، ایراد ضرب عمدی سی‌ام، در تصادفات رتبه سیزدهم، تهدید رتبه بیست و چهارم، نگه‌داری مواد مخدر در رتبه بیست و هفتم، استعمال مواد مخدر رتبه بیست و سوم، کلاه‌برداری رتبه بیست و دوم، رانندگی بدون گواهینامه رتبه بیست و هفتم کشوری را داشته‌ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه مجموع پرونده‌های کیفری در حوزه‌های قضایی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی داشته، افزود: در سال ۹۸ مجموعاً ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ پرونده و در سال ۹۷ مجموعاً ۲۳۹ هزار و ۷۲۲ پرونده بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به تفاوت گزارش دهی دستگاه قضا با قوای مقننه و مجریه، گفت: دستگاه قضا به دلیل ارزش قائل شدن حیثیت و آبروی صاحبان حقوق فردی و اجتماعی همچون دو قوای دیگر به‌صورت هرلحظه نمی‌تواند اقدامات خود را تشریح کند اما می‌تواند با اصحاب رسانه که قانون‌گذار به آن اعتماد کرده، گزارش دهد.

آقایی یکی از وظایف دستگاه قضا را احقاق حقوق عامه برشمرد و افزود: اگر دستگاهی بخواهد حقوق مردم را نادیده بگیرد و مطالبات مردم را زیر پا بگذارند، دستگاه قضا در مقابل آنها خواهد ایستاد.

آقایی با بیان اینکه طلاق در گیلان در راستای آمارهای کشوری سیر صعودی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۷، پنج هزار و ۸۱۸ هزار پرونده طلاق در دادگاه‌های طلاق واردشده که بیشتر آن‌ها توافقی بوده و منشأ آنها بیشتر اعتیاد، بیکاری، تعارضات جنسی، دخالت‌های طرفین، نقش فضای مجازی، خشونت، هیجانات زودگذر، لجبازی زوجین و خانواده‌ها و عدم شناخت یکدیگر (ازدواج‌های خیابانی) است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز پنج هزار و ۹۸۴ پرونده وارد حوزه‌های قضایی گیلان شده، گفت: آمارها نشان می‌دهند میزان طلاق توافقی در گیلان طی سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر رشد ۶ درصدی داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به انفال و تلاش‌های دادگستری گیلان نسبت به حفظ آن بیان کرد: طی سال گذشته هفت هزار و ۵۱۳ هکتار از اراضی ملی در گیلان رفع تصرف‌شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تقسیم‌بندی دادسراها در رشت را از اقدامات مهم دادستانی مرکز برشمرد و گفت: این تقسیم‌بندی منجر به کاهش هزینه، کاهش اطاله وقت و تسریع در صدور حکم شده و جز اقدامات ارزشمند دادگستری گیلان محسوب می‌شود.

آقایی، برخورد با دلالان در حوزه قضایی را از دیگر اقدامات ارزشمند دادستانی برشمرد و افزود: دادستان مرکز گیلان با دلالانی که در حوزه شهود ساختی و کارچاق‌کنی فعالیت می‌کردند با همکاری اطلاعات سپاه برخورد کرده که جزء اقدامات ارزشمند محسوب می‌شود.

وی یکی از اقدامات اخیر دادگستری کل در جهت احقاق حقوق عامه را پیشگیری از جمع‌آوری پول در تفرجگاه‌ها، سواحل و زیارتگاه‌ها برشمرد و تصریح کرد: دستگاه قضا در سال گذشته با تدوین بخشنامه‌ای جلوی دریافت مال نامشروع در زیارتگاه‌ها، سواحل و تفرجگاه‌ها را گرفت درحالی‌که بنا بر بررسی‌ها برخی از اماکن مذکور بالغ‌بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان دریافت پول در تفرجگاه‌ها و سواحل را پول زور خواند و گفت: برخی‌ها با طناب‌کشی در سواحل و دریافت پول زور از مردم باعث شدند تا مردم از سواحلی که تصرف‌شدگان دورتر است استفاده کنند و باخشم دریا مواجه شده و نهایتاً غرق شوند.

آقایی با تأکید بر اینکه بر همه مسئولان خواسته‌شده تا برای دیدن طبیعت، زیارت قبور امامزادگان و مواهب خدادادی از مردم پول بگیرند، بیان کرد: اگر دادگستری در مقابل این نوع زیاده‌خواهی‌ها نمی‌ایستاد، برخی‌ها برای نفس کشیدن هم از مردم پول می‌گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز