خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استان:

۶۵۰ هکتار از اراضی قزوین در آتش سوخت/ افزایش چشمگیر آتش‌سوزی مراتع در استان

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۵۱۳

از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰ هکتار از مراتع، مزارع و باغات استان قزوین دچار آتش سوزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، قدرت اله مهدیخانی در جلسه پیشگیری از حریق مزارع و مراتع استان که با حضور شهرداران و دهیاران برگزار شد، گفت: قزوین از استان‌های حادثه خیر در کشور به شمار می‌رود که روند آتش‌سوزی مراتع و مزارع آن در ۲ سال اخیر افزایش چشمگیری بوده است .

مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به بارندگی‌های امسال و افزایش سطح پوشش گیاهی در سطح استان اظهار کرد: با گرم شدن هوا، علف‌های هرز در مراتع و منابع طبیعی، مستعد آتش سوزی می‌شوند که در برخی موارد این آتش سوزی‌ها منجر به حریق‌های گسترده می‌شود.

مهدیخانی ادامه داد: احتمال بروز آتش سوزی در تمام مناطق استان که دارای مرتع و علفزار است وجود دارد اما بیشترین گزارش طی این مدت از منطقه طارم سفلی، بویین‌زهرا و تاکستان بوده است.

وی  بابیان اینکه روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ حادثه آتش سوزی مربوط به مراتع و باغات استان گزارش می‌شود، افزود: متاسفانه با افزایش دما این تعداد روز به روز افزایش خواهد یافت .

این مسئول خاطرنشان کرد: متولی مهار آتش در شهرها شهرداری، در روستا دهیاری و در مراتع و جنگل‌ها اداره منابع طبیعی و در مزارع کشاورزی جهاد کشاورزی و در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست است که می‌بایست به عنوان فرمانده میدان حادثه وارد عمل شده و در صورت کمبود امکانات و یا تجهیزات از سایر دستگاه‌های کمک درخواست کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان، به نقش دهیاران به عنوان نیروهای میدانی موثر و مطلع در روستا اشاره کرد و افزود: دهیاران به عنوان مسوول مدیریت بحران روستا  نقش مهمی در هماهنگی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی در ساعات اولیه آتش‌سوزی برعهده دارند.

مهدیخانی با قدردانی از دهیاری ها از آنان خواست که تا پایان فصل گرما هوشیارانه بوده و مداوم در آماده باش باشند.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران، شهرداری‌ها و اهالی روستاها در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع، بسیار ضروری و مورد تاکید است ، زیرا طبق بررسی‌های انجام شده، ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است.

این مسئول تاکید کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و مزارع را به حداقل رساند.

مدیرکل مدیریت بحران استان به امکانات و تجهیزات اطفای حریق در صورت وقوع آتش‌سوزی در مراتع اشاره کرد و گفت : امکانات و تجهیزات استان قزوین تا حدی می‌تواند پاسخگوی کنترل آتش‌سوزی‌های احتمالی باشد ولی با افزایش تعداد و دامنه حریق‌ها قطعا امکانات برای مهار حریق کافی نخواهد بود.

مهدیخانی فرهنگ سازی و آموزش در تبیین جوامع محلی و روستایی، نصب تابلهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پر تردد و نیز عرصه بحرانی تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها را ضروری دانست.

۹۴۰ هکتار از منابع طبیعی استان قزوین تا نیمه نخست سال گذشته طعمه حریق شد در حالی که این میزان آتش سوزی در سال ۹۷ بیش از ۱۳۰ هکتار بوده است.

منابع طبیعی استان قزوین شامل ۸۵۰ هزار هکتار مرتع، ۲۸ هزار هکتار جنگل و ۲۹ هزار هکتار بیابان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز