خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان:

آتش‌کوب دستی در روستاهای مستعد آتش‌سوزی قزوین توزیع شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۹۰۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: به منظور کمک به مهار آتش سوزی، آتش کوب‌های دستی در اراضی ملی قزوین از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی اکبر اسدالهی اظهار کرد: این آتش کوب ها در روستاهایی که در جوار اراضی ملی مستعد آتش سوزی هستند، توزیع می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: این آتش‌کوب‌ها در اختیار دهیاران و شوراهای اسلامی‌روستاها قرار می‌گیرد تا در هنگام بروز آتش سوزی در اراضی ملی و کشاورزی از آن برای مهار آتش استفاده شود.

اسداللهی با اشاره به اینکه مدیریت آتش سوزی در لحظات ابتدایی وقوع حادثه به مهار و جلوگیری از سرایت آن به اراضی بیشتر نقش بسیار مهمی ایفا می کند، گفت: جوامع محلی و روستایی از نخستین افرادی هستند که از آتش سوزی اراضی مطلع می شوند و  امکان حضور در محل حادثه را دارند بنابراین این قشر در صورت داشتن امکاناتی همچون آتش‌کوب تا زمان رسیدن آتش‌نشانان و محیط‌بانان می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از سرایت آتش به اراضی مجاور و بزرگ شدن ابعاد حادثه ایفا کنند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در اراضی ملی معمولا به دلیل سرایت آتش از اراضی کشاورزی رخ می دهد، بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی های رخ داده در اراضی ملی به عوامل انسانی بازمی گردد و عمدتا مربوط به کشاورزانی است که برای از بین بردن بقایای گیاهی در زمین کشاورزی خود آتش روشن می کنند، از طریق آموزش به جوامع محلی درصدد کاهش وقوع این حوادث هستیم.

این مسئول ادامه داد: براساس بررسی‌های کارشناسان کشاورزی آتش زدن بقایای گیاهی کمک به آماده سازی زمین برای کشت بعدی نکرده بلکه باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می شود.

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از مراتع اراضی ملی استان قزوین در آتش سوخته اند.

استان قزوین دارای ۸۵۳ هزار و ۴۸۵ هکتار مرتع، ۲۹ هزار و ۱۵۰ هکتار بیابان و ۲۸ هزار و ۱۵۷هکتار جنگل است که مجموع آنها اراضی ملی و منابع طبیعی استان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز