خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

خانه تاریخی انصاری ارومیه مرمت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۶۰۲

مدیر کل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: خانه تاریخی انصاری ارومیه با همکاری آموزش پرورش توسط میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

به‌گزارش ایلنا، جلیل جباری با اشاره به اینکه مرمت کامل خانه انصاری ارومیه منوط به تامین اعتبار و همکاری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی است، اظهار داشت: از آنجایی که مالکیت بنای تاریخی خانه انصاری ارومیه در حال حاضر با اداره‌کل آموزش و پرورش است طبق ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، هر دستگاه و ارگانی در صورتی که مالکیت بنای تاریخی را برعهده داشته باشد موظف به تامین اعتبار برای حفاظت و مرمت آن بنا است.

وی با اشاره به انتشار برخی تصاویر از قسمت‌های تخریبی خانه انصاری ارومیه در فضای مجازی تصریح کرد: قسمت مورد اشاره در رسانه‌ها مربوط به بخش سرایداری خانه انصاری ارومیه است که به دلیل کوتاهی در نگهداری و عدم توجه‌های لازم چندین سال پیش تخریب شد و تاکنون نیز همچنان مخروبه باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در ارتباط با این بنا و بخش مخروبه اداره‌کل میراث فرهنگی استان از باب رسالت خود که وظیفه مرمت و وظیفه ابنیه تاریخی را برعهده دارد همچنان پیگیر مرمت این قسمت است که این کار منوط به اجازه اداره‌کل آموزش و پرورش و تامین اعتبار است.

جباری با اشاره به سابقه همکاری‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان برای مرمت خانه انصاری ارومیه یادآور شد: سال گذشته در پی آتش‌سوزی انجام شده در این بنا و پس از بازدیدهای میدانی با نامه‌نگاری‌هایی که با اداره‌کل آموزش و پرورش انجام گرفت تصمیم بر آن شد که قسمت‌های سوخته شده بنا مرمت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: با همکاری و تامین اعتبار از سوی اداره‌کل آموزش و پروش استان اقداماتی از جمله اصلاح سیستم لوله‌کشی گاز، دوده‌زدایی زیرزمین، جداره‌سازی نمای مشرف به حیاط پشتی، سفیدکاری زیرزمین، اجرای ناودانی برای کل مجموعه، تهیه و نصب پنجره چوبی دست‌ساز مطابق نمونه موجود برای پنجره‌های آسیب‌دیده و محوطه‌سازی حیاط پشتی با مصالح کوهی انجام شده است.

جباری در پایان خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی استان آماده هرگونه همکاری با دستگاه‌های مختلف برای حفاظت و مرمت از خانه انصاری ارومیه است.

خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی و زیبای ارومیه است که قدمت آن به دوران قاجار میرسد، خانه انصاری به بابک جعفری تعلق داشت که بعدها دختر وی بدرالملوک همسر سیف الله خان انصاری به ارث برد که علت نام گذاری این خانه به نام انصاری به همین دلیل است. این خانه زیبا در میدان امام حسین ارومیه قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز