خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور مطرح کرد:

تجهیز پنجاه درصد از باغات نیشابور به طرح‌های نوین آبیاری

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۱۱۸

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از تجهیز پنجاه درصد از باغ و زمین‌های کشاورزی این شهرستان به طرح های نوین آبیاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمدعلی فرهمند راد در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: ۶۵ هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در این شهرستان است که ۳۲ هزار هکتار آن قابلیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری دارد و از این میزان پنجاه درصد آن به طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مزارع نیشابور با تنش آب مواجه هستند زیرا روش آبیاری آنها سنتی است و به همین خاطر میزان هدر رفت آب بسیار زیاد است، افزود: در هفته‌های اخیر بارندگی در برخی روزها به قدری زیاد بود که نیاز به روشن ماندن چاه‌های کشاورزی نبود در حالی که این اتفاق نیفتاد و در این بخش نیازمند برنامه ریزی و مدیریت بیشتری هستیم.

وی اظهار داشت: سالانه ۶۲۳ میلیون‌ مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی در اختیار بخش کشاورزی نیشابور و فیروزه قرار می‌گیرد و در حال‌حاضر هیچ تخصیص جدید برای آب در این شهرستان‌ها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تجهیز مزارع کشاورزی به طرح‌های نوین آبیاری در هر هکتار برای آبیاری کم فشار ۷۰ میلیون ریال، آبیاری بارانی ۱۱۰ میلیون ریال و آبیاری تحت فشار ۱۷۰ میلیون ریال مورد نیاز است، ادامه داد: در سال زراعی جاری برای تجهیز یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع نیشابور به طرح‌های آبیاری نوین ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده که از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ هکتار در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد طلب زعفران‌کاران نیشابور پرداخت شده است اعلام کرد: تمامی مطالبات زعفران‌کارانی که میزان زعفران تحویلی آنان کمتر از پنج کیلو بوده و ۵۹ درصد مطالبات زعفران کارانی که بیشتر از پنج کیلو زعفران فروخته‌اند پرداخت شده و بقیه مطالبات آنان نیز تا ۲ هفته آینده پرداخت می‌گردد.

وی همچنین ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جلوگیری از ساخت و سازها و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی سامانه ۱۳۱ راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۳ هزار تن کود ازُته در اختیار کشاورزان نیشابور قرار گرفت افزود: تاکنون در تحویل کودهای یارانه‌ای به کشاورزان افزایش قیمت نداشته‌ایم البته کشاورزان برای تکمیل سبد کود مورد نیاز به کودهای دامی روی می‌آورند و طی یک سال گذشته بالغ بر۲۰ مورد پرونده تخلف فروش سموم کشاورزی در نیشابور تشکیل شده است.

فرهمند راد تاکید کرد‌: فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی باید گسترش یابد زیرا کشاورزان خسارت دیده‌ای که زیرپوشش بیمه قرار ندارند دچار لطمه جدی می‌شوند و در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد باغ‌های نیشابور دارای بیمه کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۸ میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه کشاورزی بابت خسارات سیل و سرمازدگی به کشاورزان‌ نیشابور پرداخت شد، اعلام داشت: بیشترین خسارت در بخش زراعت و باغی مربوط به تگرگ بوده است و در بخش دام صنعتی، طیور و محصولات زراعی به ترتیب ۱۶ میلیارد ریال، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و ۶ و نیم میلیارد ریال پرداخت شده است.

فرهمند راد با اشاره به اینکه از سال گذشته بیمه آتش‌سوزی در سبد صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفت و تاکنون حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیشابور تحت پوشش این بیمه قرار گرفته و این‌میزان در حال افزایش است، یادآور شد: سال گذشته در مجموع ۷۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال به صورت ۵۰ درصد بلاعوض و ۵۰ درصد تسهیلات به بهره‌برداران بخش کشاورزی پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: از ابتدای امسال هشت‌ هزار و ۶۱۴ هکتار از باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شده و خسارات وارده به بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه ناشی از سرمازدگی و سیل در نیشابور ۲۸۶ میلیارد تومان بوده و ۱۲ رشته قنات به خاطر وقوع سیل دچار خسارت شده که هنوز اعتباری برای آن اختصاص پیدا نکرده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد تولیدات دام و طیور استان متعلق به نیشابور است که برای افزایش این سهم اصلاح نژاد، افزایش تولید ژنتیکی دام‌های سبک، تنوع در تولید مواد پروتئینی و افزایش تولید مورد توجه قرارگرفته و در این چارچوب طرح یاوران تولید برای انتقال دانش نوین با بسیج همگانی و با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز