خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برداشت بی‌رویه آب و ایجاد کانون‌های ریزگرد در کرمان/ تبدیل درختان پسته به زغال/ مشکل آب به بحران تبدیل نشود

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۸۵۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه برداشت‌های بی رویه آب از سفره های زیر زمینی باعث خشکسالی و ایجاد کانون‌های ریزگرد در این استان شده است، گفت: البته نباید نقش خشکسالی دو دهه گذشته را نیز در این باره نادیده گرفت.

مرجان شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره دلایل خشکسالی های 20 سال اخیر در استان کرمان اظهار داشت: برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی نه تنها در استان کرمان بلکه در سراسر کشور انجام می گیرد که باعث کاهش آب سفره های زیر زمینی و در نهایت خشکی این کانون‌ها می شود.

مدیریت مناسبی در حوزه آب نداشتیم

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته مدیریت مناسبی در زمینه منابع آب در تمام مناطق کشور نداشتیم و این روند به شکلی پیش رفت که باعث افت آب سفره های زیر زمینی شد.

شاکری افزود: البته نباید در این بین نقش خشکسالی ها و کاهش بارندگی‌ها را نادیده گرفت که باعث برداشت بیش از حد آب نسبت به ورودی سفره های زیر زمینی شد.

برداشت بی رویه باعث کاهش کیفیت آب شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، عنوان کرد: کشور ایران دو دهه اخیر درگیر خشکسالی بود و اغلب مناطق جنوب و جنوب شرق کشور درگیر کم بارشی شدند و همین باعث شد که از ذخایر آب زیر زمینی بیشتر برداشت کنیم و این در حالی انجام می شد که ورودی آب نسبت به خروجی سفره‌های زیر زمینی کمتر بود و همین موجب کاهش کیفیت منابع آب شد.

بالا رفتن ای.سی آب به دلیل افت و کاهش

شاکری اضافه کرد: در شهرهای شمالی استان کرمان نظیر رفسنجان و انار که برای آبیاری پسته آب زیادی برداشت می شود، ای.سی آب که میزان املاح موجود در آن گفته می شود، به بالای 7 هزار و در برخی مناطق حتی به 10 و 12 هزار میکرو نیز می رسد.

شورپسندی پسته تا 5000 هزار است

وی گفت: البته شور پسندی پسته ای.سی 5000 تا را نیز تحمل می‌کند ولی ارقامی بالاتر از این را نمی پذیرد. در فصل های پربارش وضعیت ای.سی آب‌ها بهتر می شود ولی در فصل‌های کم بارش غلظت آب بالا رفته و کیفیت اش کاهش می یابد.

خشک شدن باغات پسته و فعال شدن کوره های زغال سوزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: در برخی از مناطق استان ای.سی آب به 14 هزار رسیده است که باعث خشک شدن باغات پسته شده و به همین علت در حال حاضر در شمال استان کرمان کوره های زغال سوزی بسیار فعالی داریم که این درختان خشک شده را به زغال تبدیل می‌کنند.

تبدیل مناطق جنگلی و باغات به کانون ریزگرد

شاکری بیان کرد: علاوه بر باغات پسته استان پوشش‌های گیاهی طبیعی نیز بر اثر بی آبی خشک شده‌اند که باعث ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد خواهند شد و مشکلاتی را برای محیط زیست به وجود خواهند آورد. مسئولان باید نسبت به وضعیتی که در رابطه با بحران آب در استان کرمان به وجود آمده است توجه بیشتری داشته باشند.

وزارت نیرو باید برای مشکل کم آبی برنامه ریزی کند

وی تصریح کرد: البته در خصوص مشکل کمی آب قطعا وظیفه وزارت نیرو است که برنامه ریزی هایی به طور ویژه داشته باشد که امیدواریم تاثیر گذار باشد چرا که در جنگل‌های طبیعی استان به دلیل همین کاهش آب سفره های زیر زمینی خشک شدند و مشکلاتی را به لحاظ زیست محیطی ایجاد کرده اند.

امیدواریم مشکل آب به بحران تبدیل نشود

شاکری ادامه داد: موضوع مدیریت منابع آبی در حال حاضر توسط دستگاه های متولی در دست بررسی است و حتی طرح‌های سازگاری با کم آبی در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری شد و در دولت دوازدهم بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا هم افزایی بین دستگاه‌های دولتی برای ایجاد برنامه‌هایی برای سازگاری با کم آبی و دخیل کردن اکثر دستگاه‌های تصمیم گیرنده در مصارف آب باعث شده به این مسئله توجه بیشتری شود و امیدواریم با تصمیمات مناسب و ارائه راهکارهای اجرایی این مشکل تبدیل به بحرانی پیچیده نشود.

امیدواریم برای حق آبه ها تصمیمات خوبی گرفته شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پایان افزود: امیدواریم برای احیای تالاب‌ها و حق آبه‌های زیست محیطی تصمیمات خوب و راهگشایی اتخاذ شود و با برنامه‌های جدی‌تر بتوانیم از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده نه چندان دور پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز