خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی استان:

آب انبار حکیم قزوین بازسازی می شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۸۰۸

عملیات ساماندهی و بازسازی آب‌انبار تاریخی حکیم در خیابان سپه قزوین به منظور حفاظت و صیانت از ابنیه تاریخی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: آب انبار تاریخی حکیم از آثار ارزشمند به جای مانده از دوره قاجار در خیابان سپه قزوین است که با توجه به لزوم حفاظت و صیانت از این بنا به علت پیشینه تاریخی و قرارگیری آن در بخشی از بافت تاریخی شهر ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از بام و راه شیر آن آغاز شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی استان افزود: در این طرح، مرمت بخش‌هایی از بام آب‌انبار شامل اصلاح نورگیرها، برداشت و اجرای مجدد قسمت‌های آسیب‌دیده کف بام، عایق‌کاری بام، ساماندهی سر درب آب انبار شامل دانه‌گذاری آجری و ساماندهی راه شیر شامل بندکشی و مرمت تویزه‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اجرا می‌شود.

آب انبار حکیم در سال ۱۲۴۴ ه. ق توسط حاج میرزا آقای حکیم در انتهای بازارچه خیابان سپه ساخته شدهاست و با سی و شش پله به راه شیر می‌رسد.

گنجایش مخزن آن در حدود نهصد متر مکعب است و رسمی بندی و کاشی کاری سر در و کاربندی سقف راه شیر از جمله ویژگی‌های این بنا به شمار می‌رود، در مقابل سردر این آب انبار سقاخانه‌ای هم زمان با آب انبار شکل گرفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز