خبرگزاری کار ایران

معاون استانداری البرز:

ریشه 99 درصد آتش سوزی ها عوامل انسانی است / فرهنگ سازی و آموزش موثرترین راه در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۳۸۶

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش موثرترین راه در جلوگیری از آتش سوزی مراتع است، گفت: ریشه 99 درصد آتش سوزی ها عوامل انسانی است.

به گزارش ایلنا، نورمحمد فردی با بیان این مطلب در جلسه ستاد بحران و پیشگیری از اطفاء حریق اظهار داشت: حوادث آتش‌سوزی در مراتع استان باید با برنامه ریزی و کار کارشناسی شده برای مقابله با حوادث انجام شود. 

وی افزود: ضروری است از طریق راه‌حل‌های بلند مدت و پایدار برای مواجه با آتش‌سوزی بر پایه مشارکت‌های مردمی و متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان به منظور پیشگیری صورت گیرد. 

معاون استاندار البرز با بیان اینکه در پی بارندگی های زیاد سال جاری و افزایش سطح پوشش گیاهی احتمال اتش سوزی زیاد است، افزود: در این راستا بیش از 99 درصد آتش سوزی ها توسط عوامل انسانی و وسایلی مانند شیشه و فلز به دلیل اشتعال زایی در طبیعت است. 

فردی گفت: شیشه می تواند به عنوان یک ذره بین عمل کند و با تابش نور خورشید موجب آتش سوزی شود.

معاون استاندار با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصول در مزارع مجاور جنگل ها و مراتع و گسترش جاده های دسترسی به اعماق جنگل ها و در نتیجه ورود گردشگران، شکارچیان، چوب برها بعضا اشخاص معتاد، بی احتیاطی و سهل انگاری در افروختن و خاموش کردن آتش موثرند، تاکید کرد: باید جلوی افرادی را که از حوادث رخ داده در مراتع سو استفاده می کنند گرفته شود. 

وی در ادامه به اقدامات لازم جهت اطفاء سریع حریق اشاره کرد و افزود: برای کنترل و مهار آتش سوزی ابتدا ما باید از وقوع حریق به سرعت آگاهی پیدا کنیم و مهار آتش سوزی در لحظات اولیه بسیار ساده تر از زمان گسترش و تقویت آن است. 

فردی تصریح کرد: اگر چه وظیفه اصلی فرو نشاندن آتش بر اساس دستور العمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع کشور به عهده دستگاههای اجرایی(منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری، آتش نشانی) است.  

معاون استاندار با اشاره به استناد تبصره ذیل ماده 47 افزود: در موقع آتش سوزی جنگل ها کلیه مامورین دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری ها که در نزدیکترین آن محل قرار دارند در مقابل تقاضای مامورین منابع طبیعی، نیروی انتظامی، بخشداریها موظفند با کلیه امکانات و تجهیزات همکاری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارالبرز در ادامه سخنان خود براقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و افزود: آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه های ملی و محلی از ضروریات است.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در اراضی مناطق بحران آتش سوزی توسط مدیریت ترویج جهاد کشاورزی الزامی است.

فردی گفت: فرهنگ سازی و آموزش در تبیین جوامع محلی و روستایی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پر تردد و نیز عرصه های بحرانی تفرجگاهی و حاشیه جاده ها ضروری است.

معاون استاندار با بیان اینکه استفاده از ظرفیت تریبون نماز جمعه و ائمه جماعات و همچنین مبلغان مذهبی به منظور ترغیب مردم برای همکاری ضروری است افزود: عواملی که اقدام به آتش سوزی می نمایند شناسایی و دستگیر شوند.

وی همچنین بر تهیه نقشه ریسک وقوع آتش سوزی در مناطق بحران توسط منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: در حاشیه جاده ها که پوشش گیاهی بسیار متراکمی دارند اقدام به ایجاد آتش بر نمایند.  زیرا کارشناسان معتقدند بهترین راه کنترل با پدیده آتش سوزی آتش بر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز