خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس:

فارس در تولید گندم و جو امسال رکورد تازه ای ثبت می‌کند/ آغاز به کار اولین هنرستان دخترانه کشاورزی در فارس/ معرفی ۱۵ رقم گیاهان زراعی جدید در استان

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۲۱۲

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: در ایام شیوع کرونا برای شرکت های کارآفرینی که با این مرکز همکاری دارند و با مشکل مواجه شدند؛ تسهیلات و تخفیف هایی قائل شدیم تا فعالیت شان متوقف نشود.

به گزارش ایلنا، دکتر ابراهیم زارع امروز 26 خرداد در نشست خبری به مناسبت هفته جهادکشاورزی با اشاره به شرایط شیوع کرونا و تاثیر آن در بخش های مختلف، افزود: در مدت شیوع ویروس کرونا در حوزه تحقیقات و پژوهش هیچ خللی نداشتیم و در حوزه آموزش نیز از اوایل اسفند دوره های حضوری تعطیل اما به صورت مجازی ادامه یافت و برنامه ریزی برای برگزاری دوره ها به صورت حضوری و مجازی را انجام داده ایم تا خللی در ایفای مسئولیتی که به عهده داریم، ایجاد نشود‌.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا تنها بخشی  که تعطیل نشد بخش کشاورزی بود و با توجه به بارش های خوبی که داشتیم ، امیدواریم امسال در تولید محصولات اساسی مثل گندم و جو در استان فارس، رکوردهای تازه ای ثبت شود.

زارع همچنین به طرح جدید وزارت جهاد کشاورزی تحت عنوان «یاوران تولید» اشاره و بیان کرد: هدف این طرح  تسریع در انتقال دانش و رفع موانع تولید است و در مکانیسم  آن  پیش بینی شده است که توصیه ها تا به نتیجه رسیدن دنبال  شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با بیان اینکه متوسط عملکرد گندم آبی  استان  ۴ هزار و۲۰۰ کیلو گرم گندم است، ولی در سال جاری رکوردهای حدود 11 تن در هکتار نیز در برخی مزارع به دست آمده است، ابراز کرد:  امید است با انتقال سریع دانش و رفع مشکلات کشاورزان فاصله   بین متوسط عملکرد و رکوردها را کمتر و جهش تولید را داشته باشیم.

وی  همچنین در رابطه با تامین علوفه جایگزین گفت: طی ۱۰ سال تلاش امروز به بسته ای  رسیدیم که ۵ جیره براساس گیاهانی که قابل تولید در استان است تهیه و به سازمان تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی ارائه شده است و آمادگی برگزاری دوره های آموزشی آن را  به بهره برداران نیز داریم

به گفته زارع دستیابی به تکنولوژی جدید خاکورز کج ساق  توسط مرکز تحقیقات فارس یکی از دست آوردهای جدید  در حوزه تکنولوژی است که برای اولین بار در کشور مرکز تحقیقات فارس به آن دست یافته است و آماده هستیم که دانش فنی آن را در اختیار شرکت های سازنده ادوات کشاورزی در استان فارس قرار هیم.

معرفی ۱۵ رقم گیاهان زراعی جدید

 در ادامه معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به  روند تحقیقات مداوم و مستمر در یکسال گذشته  در زمینه های‌مختلف کشاورزی و منابع طبیعی گفت: فارس قطب تولید انجیر کشور است و انجیرهای تولیدی به دلیل اینکه شرایط ‌نگهداری مناسب ندارند دچار تغییر بافت و رنگ می شوند که با تحقیقات انجام شده و با استفاده از پوشش های خوراکی طبیعی طول عمرنگهداری افزایش و شکل ظاهری آن  بهبود داده شد که بازار پسندی بیشتر دارد.

محسن بذر افشان با بیان اینکه خرمای مجول به عنوان یک رقم خرمای جدید با بازار پسندی خوب وارد بازار شده است ، ادامه داد:  رقم مجول بیشترین حجم مبادلات خرما دارد و  در قسمت های زیادی از استان شامل جهرم، خنج، داراب، لارستان و قیرو کارزین قابل کشت است که خوشبختانه  کشت آن آغاز شده است.

بذرافشان خاطرنشان کرد : یکی از کارهای دیگر معرفی ارقام تجاری انگور سازگار با مناطق گرم استان است که برای مناطق گرم استان ۳ رقم انگور معرفی شد که نوبرانه و زودرس است و در شهرستان های فسا، داراب و فیروزآباد درحال گسترش است.

وی با بیان اینکه اطلس کاربری اراضی‌کشاورزی در استان برای ۳۰ شهرستان به صورت جداگانه ایجاد شده است ؛ تصریح کرد:  تولید ارقام جدید گیاهان زراعی  موضوعی است که نتایج آن مورد استفاده کشاورزان است و در سال گذشته محققین مرکز تحقیقات و آموزش فارس در معرفی ۵ رقم گندم آبی، ۴ رقم گندم دیم، ۲ رقم چغندر قند، ۲ رقم پنیه یک رقم صنوبر و یک رقم جو به عنوان ارقام جدید مشارکت داشته اند.

آغاز به کار اولین هنرستان دخترانه کشاورزی در فارس

همچنین معاون آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه فعالیت های آموزشی در سه قالب اصلی آموزش های رسمی، آموزش کارکنان و اموزش بهره‌برداران است؛ گفت: در آموزش ها توجه و تمرکز بر رشد کشاورزی بر‌پایه دانش روز است.

آرمان بخشی با اشاره به  اینکه در اول مهر امسال اولین هنرستان شبانه روزی دختران کشور در ۲ رشته صنایع غذایی و پرورش گل و گیاهان آپارتمانی در استان افتتاح می شود؛عنوان کرد: براساس ماده ۲۱ قانون افزایش‌ بهره وری در بخش‌کشاورزی، عمل‌گرا کردن دانشجویان در بخش کشاورزی از اهدافی است که این مرکز دنبال می کند.

آموزش ها منجر به تولید و اشتغال شده است

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز گفت: 331 همکار ما در این مرکز به صورت رسمی و پیمانی مشغول به کار هستند که از این تعداد 99نفر هیات علمی می باشند و در مجموع 385 نفر اینجا مشغول بکار هستند.

حمید حسینی مرندی با بیان اینکه فضاهای مازاد مرکز تحقیقات در اختیار بخش خصوصی به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی قرار گرفته است، عنوان کرد:به نوعی آموزش های ما تولید و اشتغال ایجاد کرده است و در زمینه های مختلف از جمله زراعی و باغی تولیدات داریم که به بازار تولید و اشتغال کمک می کند و اشتغال  خوبی را ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز