خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی گناباد خبر داد:

کشف پناهگاه زیر زمینی در شهرستان گناباد

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۸۵۲

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گناباد از حفاری چاهی در روستای رضویه گناباد که موجب کشف پناهگاهی زیرزمینی شد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد علیرضا شناسایی در این باره گفت: در پی حفر چاه در منزلی مسکونی  در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق 5 متری زمین کشف شد.

وی ادامه داد : این پناهگاه زیر‌زمینی در زیر مناطق  مسکونی روستای رضویه واقع شده و  در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از 90 متر از دالان های ان به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شد. 

وی افزود: به اشتباه عده‌ای از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند که نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده  پناهگاه زیر زمینی بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گناباد در توضیح ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی گفت:  پناهگاه زیرزمینی پدیده ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق 5 تا 20 متری ایجاد می شد که این پناهگاه ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستای بوده است.

وی گفت: این پناهگاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن و یا راهزنان بوده ،جنبه دفاعی داشته است و بعضاً برای ذخیره  و مخفی کردن آذوقه  استفاده  می شده است.

شناسایی تصریح کرد: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره  تا ارتفاع یک متر پر شده ، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است. 

وی گفت: در این پناهگاه در حدود 90 متر دالان و 3 اتاقک کشف شده است و  قدمت اولیه این پناهگاه در حدود 250 سال تخمین زده می شود ولی تعیین  قدمت دقیق تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی های بیشتر  است.

وی در پایان گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد ، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته و خصوصاً در مناطق کوهپایه ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستاهای کلات و  دیسفان نیز این پناهگاه ها کشف شده اند.

روستای رضویه با جمعیتی بالغ بر 80 نفر در 20 کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه های سیاه کوه واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز