خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گزارش می‌دهد؛

مرگ مشکوک پسر ۱۱ ساله کرمانشاهی

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۲۹۷

حادثه مرگ مشکوک پسر ۱۱ ساله کرمانشاهی حکایت از زخم کهنه ای دارد که هر از گاهی سر باز می‌کند تا شاید کم کاری‌ها و غفلت مسئولان نسبت به وظایف‌شان را گوشزد کند. تلنگری که شاید تصمیم سازان جامعه را به این باور برساند که حتی اگر نهاد خانواده نتواند تکالیف و وظایف خود را در قبال فرزندان ادا کند، دستگاه‌های متولی موظف به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود هستند و هرگونه کم کاری و قصور در این زمینه می‌تواند منجر به فاجعه‌ای نظیر آنچه در شهرک جعفرآباد کرمانشاه رخ داد، شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پدیده شوم خودکشی در بین مردم مناطق غربی کشور صحبت امروز و دیروز نیست. زنان، مردان و کودکانی که تاب و تحمل دشواری‌ها و ناملایمات زندگی را ندارند و فقر و بیکاری و یا حتی خشونت و روحیه مردسالاری و... بر روحیه شکننده آنها غلبه می‌کند، فرجامی تلخ و آزار دهنده را برای خانواده و اطرافیان به یادگار می گذارند.

در این میان چندی است به دلایل مختلف آمار خودکشی در استان ایلام افزایش یافته تا جایی که آسیب‌شناسان حوزه اجتماعی و صاحب نظران مختلف از ایلام به عنوان پایتخت خودکشی یاد می‌کنند.

در همین چند ماهه اخیر دست کم 10 مورد خودکشی در استان‌های غربی رخ داده که اکثر آنها از بین جوانان و نوجوانان این استان‌ها بوده‌اند. از دختر نوجوان 14 ساله و نوعروس 18 ساله گرفته تا جانباز کرمانشاهی و اخیرا نیز آرمین 11 ساله به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی به شیوه‌های مختلف مرگ را به جنگیدن و مبارزه کردن ترجیح دادند گو اینکه این پاک کردن صورت مسئله است نه حل مسئله.

آرمین، پسربچه 11 ساله کرمانشاهی تازه‌ترین نمونه از پایان غم انگیز یک زندگی است. او که کودک کار بود و به دلیل فقدان مادر در کودکی از مهر مادری محروم ماند و در نهایت مقابل کمبودها و دشواری های زندگی تاب نیاورد و با خوردن قرص متادون به زندگی کوتاه خود برای همیشه پایان داد.

آرمین با بحران عاطفی و خلاء مادر روبرو بود

جعفر دانش‌پرور مسئول نمایندگی جمعیت خیریه امام علی(ع) در کرمانشاه که خانواده آرمین را تحت حمایت دارد و از هر نظر با مشکلات و کمبودهای این خانواده آشناست، درباره این حادثه تلخ به خبرنگار ایلنا می‌گوید: "آرمین" در محله ملاحسینی در بخش حاشیه‌نشین شهرک جعفرآباد کرمانشاه زندگی می کرد.

مرگ مشکوک پسر ۱۱ ساله کرمانشاهی

وی افزود: بسیاری از کودکان حاشیه نشین کرمانشاه خانواده‌های محروم و فقیری دارند ولی به هر سختی که هست می‌توانند از کودکانشان نگهداری کنند اما خانواده آرمین به دلیل پاشیدگی ساختار خانوادگی از محبت و گرمی خانواده محروم بود. از طرفی به دلیل اعتیاد پدر و از سوی دیگر فوت زودهنگام مادرش به دلیل بیماری باعث شد این پسر نوجوان دچار خلاء و بحران عاطفی شود.

دانش‌پرور ادامه داد: این خانواده به جز آرمین صاحب 2 دختر و 2 پسر دیگر هم هستند که آنها هم درشرایط مناسبی زندگی نمی‌کنند. به گفته خود اعضای خانواده آرمین، بهزیستی دختر 9 ساله‌شان را در حال تکدی‌گری دیده اند و دیگر دختر این خانواده که نوزاد بوده به مرکز نگهداری این اداره منتقل شده است. البته دختر 9 ساله خانواده بعد از فوت مادر نزد خانواده بازگشت.

گفته بودیم دختر 9 ساله نباید پیش خانواده‌اش بماند

مسئول نمایندگی جمعیت خیریه امام علی در کرمانشاه عنوان کرد: بهزیستی با توجه به شناخت ما از محل زندگی خانواده آرمین خواست اطلاعاتی از نحوه زندگی‌شان در اختیار این اداره قرار دهیم که ما جزئیات وضعیت این خانواده را در اختیارشان قرار دادیم و اعلام کردیم که با شرایط موجود خانواده صلاحیت سرپرستی فرزندان را ندارد و بویژه نباید دختر 9 ساله در کنار این خانواده زندگی کند.

وی ادامه گفت: حتی ما از مسئولان بهزیستی خواستیم که فرزندان پسر این خانواده نیز باید به بهزیستی سپرده شوند. این خانواده یک پسر 17 ساله نیز دارد که همین اواخر به کانون اصلاح و تربیت سپرده شد و آرمین و برادر کوچکترش نیز در کنار پدرشان زندگی می کردند که متاسفانه آرمین فوت کرد.

دانش‌پرور در مورد ابهامات موجود درباره علت مرگ آرمین گفت: به گفته‌ خواهر 9 ساله آرمین، او مقدار زیادی قرص متادون مصرف کرده و هرچه پزشکان در بیمارستان تلاش کردند نتیجه نداد و او فوت کرد.

مرگ مشکوک پسر ۱۱ ساله کرمانشاهی

مسئول نمایندگی جمعیت امام علی در کرمانشاه افزود: اینکه چرا آرمین دست به چنین اقدامی زد و با خوردن قرص خودش را مسموم کرد برای ما مبهم است و باید منتظر نظریه پزشکی قانونی بمانیم که آیا این کار با قصد خودکشی بوده یا نه.

هرگونه مواد مخدر در این منطقه به وفور یافت می شود

وی در مورد مصرف قرص متادون توسط این پسر 11 ساله می‌گوید: نه تنها قرص متادون بلکه انواع مواد مخدر در منطقه جعفرآباد به وفور در دسترس است و به گفته دختر این خانواده در کمتر از 5 دقیقه دسترسی به هر نوع مواد مخدر به راحتی آب خوردن است. خواهر آرمین می‌گفت بعضی‌ها گفته اند برادرم معتاد بوده؛ حتی اگر معتاد هم بود یک ورق قرص متادون را یک جا نمی‌توانست مصرف کند.

خواهر و بردار آرمین باید به بهزیستی سپرده شوند

دانش پرور ادامه داد: اینکه نحوه مرگ این کودک به چه صورت بوده مهم نیست؛ مهم این است که از قبل ما اعلام کرده بودیم که خانواده آرمین صلاحیت نگهداری از او و دیگر خواهر و برادرانش را ندارند و الان نیز هرچه زودتر فرزندان دیگر خانواده باید قبل از هر اتفاق تلخ دیگری به بهزیستی سپرده شوند. متاسفانه باید بگویم در مناطق حاشیه‌نشین کرمانشاه ده‌ها و صدها کودک همانند آرمین وجود دارد که نیازمند حمایت هستند و ممکن است به سرنوشتی غمبارتر از آرمین دچار شوند. شناسایی و رسیدگی به مشکلات این کودکان برعهده سازمان‌هایی نظیر بهزیستی است که متاسفانه هیچ برنامه و طرحی برای تحت پوشش قرار دادن این قبیل کودکان بدسرپرست ندارد.

خانواده آرمین نان شب هم نداشتند

وی گفت: به دلیل فقر مالی این خانواده از طرف خیریه هر روز برای‌شان غذای گرم تهیه می‌کردیم چون قادر به تهیه غذا نبودند و حتی قاشقی در این خانه برای خوردن غذا وجود نداشت.

دانش پرور بیان کرد: به رغم اینکه اداره بهزیستی شهرستان اعلام کرده آرمین جزو لیست کودکان کار نبوده و این موضوع را تکذیب کرده اما خواهرش می گوید آرمین سر چهار راه‌ها شیشه ماشین‌ها را پاک می‌کرد و خود ما وقتی به منزل شان مراجعه می‌کردیم و جویای حال آرمین می‌شدیم می‌گفتند برای کار بیرون رفته است و بارها خود این دختر 9 ساله را نیز در خیابان‌های شهر در حال تکدی گری دیدیم.

بهزیستی کرمانشاه: آرمین کودک کار نبود و مرگش خودکشی نبود

به رغم پیگیری‌های خبرنگار ایلنا برای گفت‌وگو با مسئولان اداره بهزیستی کرمانشاه در مورد مرگ آرمین، هیچ‌کدام از مسئولان بهزیستی استان حاضر به پاسخگویی نشدند و به این جمله اکتفا کردند که بهزیستی توضیحاتی را بر روی سایت خود منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب درباره حادثه مرگ آرمین آمده است:

۱_ پس از درج خبر در فضای مجازی کارشناسان اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در منطقه طی مصاحبه و گفت‌وگو با خانواده با حضور پدر کودک، مادر بزرگ، عمه و عموی وی و بر اساس ثبت اظهارات این افراد اعلام کردند که کودک فوت شده با هیچ‌یک از اعضای خانواده مشکلی نداشته و به هیچ عنوان خودکشی نکرده است، اما اظهار داشتند که وی اخیراً به مصرف متادون مبادرت داشته است. (بدیهی است اظهار نظر در مورد چگونگی فوت کودک را می‌بایست تا حصول نتیجه به مراجع ذی‌صلاح مربوطه واگذار کرد).

از آنجایی که در خبر نیز درج شده است، کودک مزبور تحت حمایت جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع)  بوده و حتی در صورت ظن به اعتیاد یا سوءمصرف دارو در کودک از طریق معرفی به دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی این امکان وجود داشت که از اتفاقات بعدی پیشگیری شود.

۲ - یادآور می‌شود که با وجود سه مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی به کودکان کار و خیابان در مرکز استان و تحت حمایت قرار گرفتن عده کثیری از این عزیزان به همراه خانواده‌های آنان، هیچ درخواستی از جانب خانواده و پرونده یا سابقه‌ای تحت عنوان کودک کار برای نامبرده ثبت نشده و تشکل یا مرجعی نیز بدین دلیل وی را به بهزیستی معرفی و ارجاع نکرده است.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز