خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران مطرح کرد؛

رشد دلالی بجای کارآفرینی مانع بزرگ جهش تولید است

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۲۳۹

رؤسای اتاق بازرگانی و خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص رشد فعالیت های دلالی بجای کارآفرینی هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی با رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران دیدار و گفت و گو کردند، در این دیدار طرفین ضمن بررسی راهکارهای جهش تولید ، از رشد فعالیت‌های دلالی و سفته بازی بجای کارآفرینی ابراز نگرانی کردند .

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن ضروری خواندن همکاری های بخش خصوصی و دولتی برای جهش تولید اظهار داشت :جهش تولید نیازمند برنامه منسجم و عزم همه بخش ها است . 

وی افزود ، متاسفانه در چند سال اخیر بجای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی، دلالی و سفته بازی در جامعه رونق یافته است ، درحالی‌که این موضوع ضد توسعه فعالیتهای مولد و تولید است.

وی ادامه داد: تولید ثروت بایستی از مسیر تولید ایجاد شود در حالی‌که شاهدیم فعالیت‌های واسطه‌ای در حال رشد است.

وی با اشاره به پتانسیل های بالای کشوری برای عبور از مشکلات تصریح کرد: کشورمان در عرصه های علمی ، فرهنگی و اقتصادی حرف های زیادی برای گفتن دارد ، اما از این ظرفیتها و استعدادها به نحو مطلوب استفاده نمی شود. وی در ادامه با اشاره به فرآیند های اخذ مجوز های کسب و کار تصریح کرد : گاهی اخذ این مجوزها تا یکسال طول می کشد ، درحالیکه در کشورهای همسایه در ظرف چند روز و در سریع ترین زمان ممکن سرمایه گذار مجوز می گیرد.

شافعی با بیان اینکه «بدون تردید دولت نمیتواند بدون پشتوانه بخش خصوصی و نظرات و دیدگاههای کارشناسانه این بخش در رفع موانع و مشکلات اقتصادی کشور موفق شود»، گفت: این امر در سایه اتحاد و انسجام تشکلها و بیان دیدگاههای مشترک آنها اتفاق می افتد و هر چه این پشتوانه اتحاد و انسجام بین تشکلهای اقتصادی قویتر باشد، به همان میزان بخش خصوصی در ارائه نظرات و عملی شدن خواسته ها و انتظارات خود از مسئولان و مدیران موفقتر خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی همچنین با انتقاد از مدیریت حاکم بر مرزهای کشور ابراز کرد: متاسفانه تا زمانی که در مرزهای کشور از مدیریتی واحد و یکپارچه برخوردار نشویم، همواره مشکلاتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان وجود خواهد داشت. مدیریت واحد مرزی یک اصل مسلم است که در تمام دنیا رعایت می شود و ضرورت امروز مرزهای ماست.

وی لازمه دستیابی به جهش تولید را تغییر در سیاستهای اصلی اقتصادی کشور دانست و افزود: سیاست دولت باید به جای پاداش دهی به بخش های واسطه گری و دلالی، معطوف به تولید گردد تا حرکت به سمت جهش تولید اتفاق بیفتد.

شافعی دو خبر مسرت بخش در رابطه با بهبود محیط کسب و کار اعلام کرد و گفت: با هماهنگی وزارت اقتصاد تا پایان امسال به دنبال ایجاد پنجره ای واحد برای صدور مجوزهای کسب و کار در کل کشور هستیم که مرحله آزمایشی آن از هم اکنون در 5 استان از جمله تهران و خراسان رضوی آغاز شده است و تحقق آن، همت همگان به ویژه تشکل‌ها را می‌طلبد.

رئیس اتاق ایران به همکاری نزدیک اتاق ایران با دستگاه قضا نیز اشاره کرد و افزود: به زودی دادگاههای تخصصی تجاری راه اندازی خواهد شد و این موضوع بی شک بر فضای کسب و کار و بهبود آن تاثیری مثبت خواهد داشت.

شافعی همچنین از عملکرد خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در واحد های تولیدی تقدیر کرد و ضمن تبریک انتصاب آقای حسین خانی زاده به عنوان دبیرکل این تشکل بر همکاری های  اتاق و خانه تاکید کرد .

در ادامه این جلسه رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به فعالیت های متنوع این تشکل برای جهش تولید گفت : واقعیت این است تشکلهای بخش خصوصی حلال مشکلات امروز اقتصاد ایران است اما شاهدیم که به این بخش مهم و ظرفیتهای آن توجهی نمی شود .

حسن حسینی عدم تفویض اختیار به مدیران استانی و تمرکز گرایی در پایتخت را چالش بزرگ فعالان اقتصادی دانست و گفت:  اگر به ظرفیتهای عظیم داخل توجه کنیم ، نیازی به فروش نفت نخواهیم داشت .

وی جذب نقدینگی در فعالیتهای غیر مولد و دلالی را یکی از آفت های مهم جهش تولید عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جهش تولید فرهنگ کار و تولید باید رونق پیدا کند نه سوداگری و دلالی.

حسینی ضرورت هم گرایی ، وحدت رویه و تقسیم کار میان تشکلها را مورد توجه قرار داد و گفت : موازی کاری میان تشکلها نتیجه ای جز اتلاف وقت و سرمایه های اجتماعی ندارد و امیدوارم این معضل با برنامه ریزی اتاق بازرگانی رفع شود .

در ادامه در این جلسه اعضا هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی و دبیرکل این تشکل به بیان نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز